February 12, 2003
OfflineSå, äntligen lite kväve. Jag är halvvägs in i min kvälls benchande ungefär, har testat mitt nya Big Bang XPower inför MSI:s MOA-final som är nästa helg, tanken var att nöta lite SuperPI 32M och se om jag lyckas tweaka någonting. Svaret där var förstås nej, jag är lika bra på att tweaka som Steven Seagal är på att uttrycka glädje i filmer, men jag hade kul ändå. Däremot lyckades jag testa lite annat roligt, såsom att isolera moderkortet med ris, vilket fungerar alldeles utmärkt.
Hur det ser ut i preparationsfasen:
[Image Can Not Be Found]
Hur det ser ut under benchandet:
[Image Can Not Be Found]
Uncle Ben själv lovar perfekt resultat varje gång:
[Image Can Not Be Found]
Hur det ser ut efter ett par timmar (isen är väl där efter att jag monterat loss potten egentligen, den bildas inte där under benchandet):
[Image Can Not Be Found]
Ris är väldigt bra på att dra till sig fukt, har man tillräckligt med ris blir det även ett ganska tjockt luftlager mellan riskornen, vilket även isolerar moderkortet från kylan, jag hade inga som helst problem med kondens. Visst, efteråt fanns det lite på moderkortet, men å andra sidan, det har jag aldrig varit med om att det inte funnits efter att man demonterat grejerna. Jag gillar ghettometoder, den här är alldeles lagom ghetto för mig.
Dessvärre var min 980X inte direkt på topp den här gången heller (den gjorde 3DMark Vantage i över 6GHz. Tre gånger.) Numera får man nöja sig med 5.2GHz eller så, men jag var av nyfikenhet tvungen att se hur höga frekvenser den faktiskt klarade igenom CPU-testet. Av lika ren nyfikenhet dammade jag av ett HIS HD 5850 som jag använder en del till benchande, men aldrig överklockat, eftersom det trots allt bara är ett HD 5850. Gissa om jag blev förvånad när jag kunde köra 1060/1150 igenom Vantage, resultatet blev det här:
[Image Can Not Be Found]
Så... Ja, jag är rätt nöjd med vad jag åstadkommit hittills. Vad jag ska hitta på nu får ni se senare den här månaden.
Specs på dagens rigg:
MSI Big Bang XPower
Intel Core i7-980X (3005F...)
Corsair GTX2 (1x2GB)
HIS HD 5850
Enermax Revolution 1050W
February 12, 2003
Offlineelmor;1254767 wrote: Ännu en isoleringsmetod att hata 🙂 De sprider sig som löpeldar, haha.
Du, på det jag tänkt bencha nu ligger det redan ett lager knådgummi... Ska lägga ris på det, blir som en rejäl dubbel-whammy, bara för att jävlas med dig.
Fast seriöst, ris leder inte kyla. 😉
February 12, 2003
Offlineelmor;1254769 wrote: Haha, bara inte Henry får några ideér.
Teoretiskt sett kan inte kyla överföras, det är värmen som överförs till den kalla delen 🙂
Ja, jo, okej då. Men har du någonsin hört talas om någon som hävdat att ris är den ultimata ledaren av någonting? 😀
August 11, 2004
OfflineNågra indiska forskare tyckte sig iaf behöva utreda det hela:
http://www.sciencedirect.com/s.....archtype=a
0.086W/m*K i termisk konduktivitet. Enlig denna sidan (http://www.engineeringtoolbox......d_429.html) har papper 0.05 och isoleringsmaterial av plast (tex armaflex) 0.03 😉
edit: Clay = 0.15 i bästa fall (borde vara liknande smurfdegen)
Haha tummen upp for effort! 🙂
Även om det inte skulle vara den absolut optimala metoden så är det ju rätt perfekt om man ska köra extrembenchning på moderkort utan att det syns efteråt. Icke att underskatta! 😉
Tekniknörd som gillar att träna.
October 14, 2007
Offlineelmor;1254769 wrote: Haha, bara inte Henry får några ideér.
Teoretiskt sett kan inte kyla överföras, det är värmen som överförs till den kalla delen 🙂
Haha nej då. Har sett folk använda ris som isolering innan men aldrig tyckt det var en särskilt bra idé.
Så det är lugnt, du får isolera moderkortet med papper och armaflex ......(medans jag monterar FAT-potten på 480 :D:D)
February 12, 2003
OfflineME4ME;1254821 wrote: Haha nej då. Har sett folk använda ris som isolering innan men aldrig tyckt det var en särskilt bra idé.
Så det är lugnt, du får isolera moderkortet med papper och armaflex ......(medans jag monterar FAT-potten på 480 :D:D)
Du får fylla er pot med ris.
October 14, 2007
OfflineFebruary 12, 2003
OfflineME4ME;1254835 wrote: fan det kanske inte vore så dumt! 😛
sedan häller man bara i lite vatten istället för kväve, och kör några rundor 3dmark Vantage med GTX480
... det kanske börjar koka! 😀
Tror inte det behövs många rundor innan det börjar koka. Jag borde fan testa, har ett kort här som ändå inte ska användas till någonting. 😈
June 11, 2001
OfflineTeoretiskt borde du väl dubbla mängden ris varje gång du ökar processorhastigheten.
Om man jämför med den gamla kända historien med kungen som ska lägga ett riskorn på första schackrutan, 2 på andra fyra på trede och så vidare dubbelt upp så kommer du behöva
18 446 744 073 709 551 615 ca 1.8 · 1019 vilket motsvarar 7,8 ljusår i rak linje eller Sveriges yta täckt av ris ca 3 meter tjockt eftersom du ganska säkert kör 64-bitarssystem 😉
1 Guest(s)

Log In