July 17, 2002
Håller på att klura på om jag ska köpa Biltemas dämpningsmattor (de där med någon sort folie på ena sidan och skumgummi på andra) eller om jag ska dra till med dyra pengar och köpa t ec Magic Fleece eller nåt.
Någon som har koll på vilket som ger mest ljuddämpning i förhållande till värmeökning? Priset spelar ingen roll.
(jag har ju vattenkylning, så utöver från hårddiskarna så är luftströmningen ingen stor grej...)
April 20, 2002
Jag har också funderat på att köpa det.
Ska man ta bort foliet?
Är det enkelt att ta bort foliet?
Hur fäster man det?
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
November 21, 2001
Den från Biltema är självhäftande på undersidan.
Och tar man bort folien blir den väldigt ful.
Och skall du sedan få bort den så blir det inte så roligt.
Drog bort min, slutade med att jag fick montera ner allt och tvätta chassit med bensin så det löste upp resterna.
Tycker inte att det gjorde mycket skilldnad.
Jag skulle satsat på en riktig matta anpassad för datorer.
April 1, 2001
Jag köpte nyss en dämpningsmatta på Biltema, 1000x400x10 mm för 60-70 spänn eller vad det var, så det var inte dyrt iaf. Folie är det på ena sidan och självhäftande lim på andra sidan. Det sitter riktigt hårt, så ska man ta bort det blir det som sagt jobbigt.
Grejen är att jag tycker inte det hjälpte så jättemycket som man har hört att det ska göra.....?
February 13, 2001
Inte för att jag kör med nån dämpning men skulle jag var er så gå in på mekonomen för dom har många olika material till dämpning. Ljudia.com eller nå annat ställe å leta efter dämpnings material som man har till högtalare.... Finns säker många altenativ om man tänker lite 🙂
om man nu ska dämpa en låda så ska den vara dämpad överallt å ha kanaler som luften kan gå i. Alla skarvar måste isoleras å så vidare.... Var är de för mening att ha en dämpnings matta i topen av lådan? de gör typ inget....
August 17, 2001
Först och främst så dämpar såna mattor endast högfrekventa ljud såsom snabba 40 & 60mm fläktar, 80mm fläktar och uppåt dämpas nästan inget alls. Hårddiskar kan dämpas oskså om man har en sån vinande variant. Har aldrig testat magic fleece eller nån annan dämpning för datorer men jag tror det bara är bortkastade pengar att köpa sånt. Köp hellre 20mm dämpmatta från biltema (eller nånstans), mycket mer prisvärd. Har man någorlunda luftströmmning genom lådan så påverkas inte temperaturen nämnvärt.
February 24, 2002
Jag använder mig av Mekonomens Blymattor och skumplast bakom fronten. Detta har hjälp mig att få bort mycket oväsen, hårddiskarna
kan jag inte höra det ända är suset från shassi fläkten.
Men datorn blev ju dock ca 3 kg tyngre men det var det värt.
Nu mer om jag knackar på detorn så låter det som om den är helt solid i ett stycke, påminner om som att slå på kylskåpsdörren fast en liten.
Stumm och syst.
-Att tänka på är att täcka en yta med en bit matta och inte dutta med
en massa små bitar.
Det går ju också att använda pappen som dom har den är inte alls lika tung och allt är självhäftande.
February 13, 2001
Marquzz wrote: Först och främst så dämpar såna mattor endast högfrekventa ljud såsom snabba 40 & 60mm fläktar, 80mm fläktar och uppåt dämpas nästan inget alls. Hårddiskar kan dämpas oskså om man har en sån vinande variant. Har aldrig testat magic fleece eller nån annan dämpning för datorer men jag tror det bara är bortkastade pengar att köpa sånt. Köp hellre 20mm dämpmatta från biltema (eller nånstans), mycket mer prisvärd. Har man någorlunda luftströmmning genom lådan så påverkas inte temperaturen nämnvärt.
Rätt Rätt. Högfrekventa ljud är svåra att dämpa. Typ som en studio.... Ta en mobil på max signal å läg den under kudden blir de tyst? 🙂 Frekvenser över 1000Hz är svåra att få bort.... Bästa är att dämpa fronten för det är ju den man oftast har imot sig.... Kan ju ge dämpa lite om man tar hela lådan men det är ju en smak sak.... Man hör det man vill höra ( OCH de man inte vill höra de stör man sig på 🙂
June 28, 2001
som sagt dämpmattor från biltema o sånt finns utan folie och lim på.
jag har en tunn variant på mina väggar fronten och taket, det tog bort en del av ljudet. det hindrar ju ljudvågorna att studsa runt i lådan .
men dom höga tonerna går att få bort av tyngre matrial som tex asfalts matta.
sen att sätta nått mjukt mellan fläktarna o shassi tar ju bort en del av vibrationerna .
när jag får tid ska jag bygga en Trälåda med 2cm dämpmatta och sätta åvanför burken.
läste i en illustrerad vetenskap för Många år sedan att dom tog fram ett slags sjukhus draperi som dom skulle ha mellan sängarna som skulle vara rätt bra på att dämpa ljud.
over and out
April 20, 2002
Bygg in datorn i en kub gjord av 20mm gjutet stål. Det borde ta bort en del ljud. Sen är det bara att köra ett rör utifrån huset/lägenheten med en fläkt i ena änden för att få in kall-luft.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
2 Guest(s)