June 20, 2006
hej jag håller på att clocka min dator, jag kan bencha i 2.5 ghz och jag tänkte köra 24/7 i 2,4 ghz och minnena i 220 mhz då jag tycker att det räker till mig för tillfället, men mit problem är att även om jag så bara clockar 100 mhz eller om jag clockar 500 mhz så kommer den förbaskade blå skärmen upp och det blir en om start.
var kan jag ha gjort fel?
jag kan spela alla spel, men när jag startar et bench program eller gör något så startas datorn om, ibland även då jag spelar.
följande rigg clockas.
x2 3800+´
dfi cfx 3200
2*512mb Giel Ultra X
x1900gt
2*200gb @ raid 0
tagan 530w.
vcore:1,45v
dram: 3.05v
och jag har inte temperatur problem.
tacksam för svar, vill ha datorn stabil snarast?
var kan jag ha gjort fel eller är det så att jag helt enkelt inte bör clocka? 😛
mvh//Bonden
May 2, 2006
Brukar vara minnen/moderkortskompatibilitet som ger upphov till blåskärm.
Kan även vara instabila drivrutiner. Kolla så att alla drivisar är av senaste slag samt att de verkligen är installerade (inkl AMD CPU/Optimizer drivisar).
Giel och DFI gör bra grejer men de brukar vara känsligare med kompatibilitet. Kolla på bådas hemsidor om de funkar ihop (inkl. vid klockning).
Själv så är mina minnestimings väldigt känsliga vid överklockning.
Sätt CAS till 3 och Command Rate till 2T (om du inte redan har det) och testa om du får blåskärm vid överklockning.
3-3-3-8 och 2T gör min dator stabilare än 2.5-3-3-6 och 1T vid samma klock.
Får du en stabil hög CPU klock så justera ner minnestimingsen tills du får blåskärm igen. Då hittar du din "sweet spot".
May 2, 2006
Tänkte bara tillägga att kolla vilken frekvens minnena körs i. Ser att du eldar dem i 3.05V vilket borde räcka långt.
Använder du divider (333, 266MHz mm) eller kör du 1:1?
Kolla även om du behöver sänka din Hyper Transport frekvens till 4x eller 3x (standard är 5x dvs 5x200=1000). Den brukar bli känslig om du sticker långt över 1000MHz.
2 Guest(s)