July 22, 2003
Köpte mig ett nytt moderkort (Shuttle AN35N Ultra) och en Barton 2500+ för ca ett halvår sen. Behöll mina gamla PC2700 minnen tills jag skulle ha råd att köpa nya PC3200 minnen. Den dagen har nu kommit, men när jag ändrar FSBn till 200, så bootar datorn bara om sig hela tiden.
Det skumma är, att jag och en polare köpte samma grejer och han kan köra sin 2500+ i 3200+ utan problem. Vi har exakt likadana steppings, moderkort, minnen osv. Men endå fungerar det inte bra.
Funderade på att höja volten. Men jag vet inte hur mycket man vågar bre på :bgrin:
Några tips som skulle kunna hjälpa mig att köra i 200FSB 🙂
Är väldigt ny inom överklockning 😛
//MVH Stellan
July 22, 2003
Mean Machine wrote: Funkade 200FSB innan?
Det är förmodligen så att processorn inte klarar av det helt enkelt.
Om jag inte missminner mig är barton på 1.5V original, 1.7V borde du kunna kräma på med luftkylning/reserator.
Nej jag har aldrig kört 200FSB innan. Visste att mina gamla minnen inte skulle klara det, men dom nya är ju gjorda för 200FSB. Så det borde inte vara minnena som spökar. Inte vad jag tror iaf 😛
Har fått en del tips av Pingen så jag ska snart ut i BIOS och testa lite 🙂
July 22, 2003
SuperMalla wrote: Kolla så inte minnes speeden låg på ddr400 när du hade 166fsb... Då kliver ju minnena över 400 mhz direkt. Ställ ner fsb till 166mhz och sen ser du till så minnes speeden är 166 då. Sen ökar du fsb så följer minnena så fint med så..
Innan jag satte in dom nya minnena så såg det ut såhär:
FSB: 166
Mem: 166
11x166 = 1826Mhz = 2500+
Nu är det såhär:
FSB: 195
Mem: 195
11*195 = 2145 = 3200+
Den tar alltså cpun som en 3200+ fast den har 50Mhz för lite 😛 Men det bryr jag mig egentligen inte så mycket om. Vill bara att processorn och minnen ska jobba synkroniserat i 200Mhz
July 22, 2003
SuperMalla wrote: kan du ställa volt på Nordbryggan? testa att öka den då. Minnena kan gärna få 2,8v oxå.
Kika även så du verkligen låst pci och agp på 32 resp 66mhz
Tror inte jag kunde göra det. Fanns endast för, CPU, Ram och AGP.
Tänkte också på det angående PCI/AGP lås. Tror inte moderkortet har stöd för det 🙁 Vad skulle det kunna heta i BIOS i sådana fall ?
February 3, 2003
Pingen: Vcore vad jag vet ändras mellan dom olika barton modellerna. Min polares 3200+ ligger på 1,7V vill jag minnas.
Blaxxor: Nu är jag lite lat, kolla upp vad du har för chipset på det moderkortet. I BIOS letar du efter något som ha med AGP eller PCI att göra och mhz eller en divider.
Ska kortet klara 200mhz fsb så ska den låsa om vid 200mhz till rätt dividers så tror inte det är AGP/PCI låset.
Ställt ner timings? Öka vdimm? Kolla så att inget undervoltar (får för lite spänning), sätt till exempel 1,7V över cpu, men som alltid håll koll på temps.
lycka till.
September 21, 2002
Blaxxor wrote: [quote=SuperMalla]Kolla så inte minnes speeden låg på ddr400 när du hade 166fsb... Då kliver ju minnena över 400 mhz direkt. Ställ ner fsb till 166mhz och sen ser du till så minnes speeden är 166 då. Sen ökar du fsb så följer minnena så fint med så..
11x166 = 1826Mhz = 2500+
Nu är det såhär:
11*195 = 2145 = 3200+
Den tar alltså cpun som en 3200+ fast den har 50Mhz för lite 😛 Men det bryr jag mig egentligen inte så mycket om. Vill bara att processorn och minnen ska jobba synkroniserat i 200Mhz
En 3200+ har en hastighet på 2160MHz om jag inte minns fel nu 🙄
Blaxxor wrote: [quote=SuperMalla]kan du ställa volt på Nordbryggan? testa att öka den då. Minnena kan gärna få 2,8v oxå.
Tänkte också på det angående PCI/AGP lås. Tror inte moderkortet har stöd för det 🙁 Vad skulle det kunna heta i BIOS i sådana fall ?
Lås är nog ingen fara, inte vid dessa hastigheter i alla fall..
February 3, 2003
GroundX wrote: [quote=Blaxxor][quote=SuperMalla]Kolla så inte minnes speeden låg på ddr400 när du hade 166fsb... Då kliver ju minnena över 400 mhz direkt. Ställ ner fsb till 166mhz och sen ser du till så minnes speeden är 166 då. Sen ökar du fsb så följer minnena så fint med så..
11x166 = 1826Mhz = 2500+
Nu är det såhär:
11*195 = 2145 = 3200+
En 3200+ har en hastighet på 2160MHz om jag inte minns fel nu 🙄
Blaxxor wrote: [quote=SuperMalla]kan du ställa volt på Nordbryggan? testa att öka den då. Minnena kan gärna få 2,8v oxå.
3200+ barton har en hastighet av 200*11 alltså 2200mhz ganska exakt 😉
om hans pci/agp bus inte var låst vid 195mhz så skulle det vålla ganska stora problem kan jag säga.
July 22, 2003
Här var det många som var engagerade 😀 Det tackar vi för 😀
LorD_Kvadd wrote: Pingen: Vcore vad jag vet ändras mellan dom olika barton modellerna. Min polares 3200+ ligger på 1,7V vill jag minnas.
Blaxxor: Nu är jag lite lat, kolla upp vad du har för chipset på det moderkortet. I BIOS letar du efter något som ha med AGP eller PCI att göra och mhz eller en divider.
Ska kortet klara 200mhz fsb så ska den låsa om vid 200mhz till rätt dividers så tror inte det är AGP/PCI låset.
Ställt ner timings? Öka vdimm? Kolla så att inget undervoltar (får för lite spänning), sätt till exempel 1,7V över cpu, men som alltid håll koll på temps.lycka till.
#Chipset är Nforce2 400 Ultra
#Ska testa att sätta 1.7V på Cpu senare. Är bara rädd att den ska gå sönder :bgrin:
GroundX wrote:
LorD_Kvadd wrote: om hans pci/agp bus inte var låst vid 195mhz så skulle det vålla ganska stora problem kan jag säga.
#Här var det delade meningar. Vad stämmer ? :cy:
Har endast ett Radeon 9500 PRO i AGP Porten. Och inga PCI-kort
Dinos wrote: Har moderkortet Ultra400-chipset då? Annars är det ju inga garantier på att brädan klarar av 200 FSB. Även fast din väns gör det.
Om inte, kolla som ovanskrivande lirare skrev; PCI/AGP-bus.
#Japp, kortet har Nforce2 400 Ultra chippet. Ska kolla lite djupare på inställningsmöjligheterna lite senare. Men jag tror faktiskt inte att det finns någon AGP/PCI lås.
Återkommer med lite mer info om hur det går senare. Ska till skolan nu 😛
Tack för alla svar 🙂
Edit: Datorn verkar väldigt stabil i 195Fsb iaf.
//MVH Stellan
February 3, 2003
Okey, det var en quote som hette duga.
Kör 1,7V, det ska inte göra så mycket 🙂
Sedan vill jag veta vad som händer vid 200fsb? Instabilitet? Blåskärm?
Jag tror att din AGP/PCI är låst, men för att vara helt säkra:
http://www.cpuid.org/download/.....-NVNF2.zip
Ladda ner detta programmet, det ska fungera med ditt moderkort om du har det chipsetet du har. I programmet kommer det stå värdet för PCI och AGP bussen. Du kan även öka fsb i programmet, till 200 exempelvis. Bara för att testa.
Lägg på lite mer spänning över cpu, den kommer inte dö av det bara för att du lägger så lite, såvida du inte har en felaktigt ditsatt kylare och 30-40grader i rummet och boxadkylare. 😛
July 22, 2003
LorD_Kvadd wrote: Okey, det var en quote som hette duga.
Kör 1,7V, det ska inte göra så mycket 🙂
Sedan vill jag veta vad som händer vid 200fsb? Instabilitet? Blåskärm?
Jag tror att din AGP/PCI är låst, men för att vara helt säkra:
http://www.cpuid.org/download/.....-NVNF2.zip
Ladda ner detta programmet, det ska fungera med ditt moderkort om du har det chipsetet du har. I programmet kommer det stå värdet för PCI och AGP bussen. Du kan även öka fsb i programmet, till 200 exempelvis. Bara för att testa.
Lägg på lite mer spänning över cpu, den kommer inte dö av det bara för att du lägger så lite, såvida du inte har en felaktigt ditsatt kylare och 30-40grader i rummet och boxadkylare. 😛
Vad ska PCI/AGP vara på ? Testade programmet, och det visade såhär:
[Image Can Not Be Found]
Ska testa att ställa om lite värden igen senare 🙂
När jag ökar till 200FSB så startar den upp, men den startar om helt spontant. Inget speciellt tillfälle. Det längsta jag kommit är att skriv in mitt inloggninglösenord. Men efter det så startar den om.
March 28, 2005
Ser helt rätt ut! PCI och AGP ligger som dom ska. Nu föreslår jag att du ökar spänningen till din processor.
Hade inte du vattenkylning? Då kan du faktist köra 2v utan problem. Skulle säga att du är i princip helt säker om du håller dig under 1.9v utan att tempen rusar iväg.
Elementet: A64 3000+ - DFI LanParty nF4 UT SLi-D - 2X512MB Speed Premium BH-5 - Powercolor X850XT PE - 200GB Seagate - 80GB Seagate - Vattenkylt
July 22, 2003
räkan wrote: Ser helt rätt ut! PCI och AGP ligger som dom ska. Nu föreslår jag att du ökar spänningen till din processor.
Hade inte du vattenkylning? Då kan du faktist köra 2v utan problem. Skulle säga att du är i princip helt säker om du håller dig under 1.9v utan att tempen rusar iväg.
Jo jag har vattenkylning, men det är ingen högpresterande pga att den är passiv 😛 Så den har ganska hög idle temp faktiskt.
Ska testa att öka mer volt imorgon när jag kommit hem från skolan 🙂
Återkommer imorgon eftermiddag/kväll 🙂
//Stellan
March 28, 2005
Blaxxor wrote: [quote=räkan]Ser helt rätt ut! PCI och AGP ligger som dom ska. Nu föreslår jag att du ökar spänningen till din processor.
Jo jag har vattenkylning, men det är ingen högpresterande pga att den är passiv 😛 Så den har ganska hög idle temp faktiskt.
Ska testa att öka mer volt imorgon när jag kommit hem från skolan 🙂
Återkommer imorgon eftermiddag/kväll 🙂
//Stellan
Testat att byta vatten? Kan ge bättre temperaturer om du har kört med samma vatten länge 🙂
Elementet: A64 3000+ - DFI LanParty nF4 UT SLi-D - 2X512MB Speed Premium BH-5 - Powercolor X850XT PE - 200GB Seagate - 80GB Seagate - Vattenkylt
3 Guest(s)