Bra luft kylning...|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Bra luft kylning...
Pelleplutt
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 28
Member Since:
December 16, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 5, 2003 - 5:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Tips på bra fläktar och var man ska placera dom och så..
Även om ni kan nå bra hemmabyggen 🙂

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
Member Since:
January 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
246994
January 5, 2003 - 5:32 pm
sp_Permalink sp_Print

hmm... bra fläktar? beror ju på hur du vill ha ljudnivån...

Det enda du behöver tänka på är att du delar upp lådan i två delar, en över del och en under del... och att utsuget ska vara större än insuget...

*edit* Nu stämmer det.. 😉

ironbyte
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 18
Member Since:
December 30, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
248339
January 7, 2003 - 6:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför ska insuget vara större än utblåset?

Utsugsfläktar bildar ett undertryck som kommer att suga in kallare luft nere vid fronten utan insugsfläktar.

_Att sätta två fläktar i serie ger inte högre luftflöde_, däremot ger det ett högre tryck. För den intresserade:
http://www.comairrotron.com/En.....irflow.htm

P = cmt

där P = mängden värme som datorn avger per sekund i watt (J/s), (relativt) konstant
c = luftens värmekapacitet, 1000 J / (kg*K), konstant
m = massflödet kg/s = luftflöde i m^3/s * 1,29 (luftens densitet)
t = temperaturdifferens °C (dator-rum)

t = P/(c*m)

Med två konstanter är det tydligt att temperaturdifferensen är proportionell mot luftflödet. Förutsatt att man har ett någorlunda tätt chassi som bara kan ta in luft vid fronten så vore det alltså fördelaktigt att bara ha utsugsfläktar! Jag väntar spänt på att någon med större fysikalisk insikt kommer och äger mig nu 😉

*update*

Om man har högt luftmotstånd (dvs. datorn är en enda j___a röra med IDE-kablar som går kors och tvärs 🙂 så kan insugsfläktar (helst med stort tryck) vara till hjälp... tror jag 😕

arte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 301
Member Since:
January 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
248713
January 8, 2003 - 7:49 am
sp_Permalink sp_Print

I fall det är luftflöde man vill åt - och mycket dessutom - så får man det mycket enkelt genom att sätta sin stora 120 mm fläkt i sidan på datorn ovanför typ mitten på moderkortet/cpu. (den måste blåsa som fan). gärna minst 6W fläkt. Sedan ser man till att ha stora öppningar i chassit (typ ta bort allt som heter chassiskydd, 51/4" plåtskydd etc).

Då får man ett satans blås över cpu.

Kanske inte den snyggaste och tystaste lösningen (en kraftig 120mm låter mycket) men man får fan blås.

Det är svårt att nå nått högt luftflöde i ett chassi genom att ex. ha insug i fronten, ut i toppen - standard 80 fläktar duger inte. Blir bara lite små brisar, då kan man skita i det, bättre att köra med öppet i så fall.

- måste storma annars ger det ingen effekt!

McA
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 36
Member Since:
August 14, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
248810
January 8, 2003 - 12:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Verkar som du är rätt ute, ironbyte. Tack för länken, det är bra grejer.

Jag har i en annan tråd haft en liknande diskussion och propagerar just för, givet ett begränsat antal chassifläktar, endast utsug då det maximerar genomflödet i lådan. Varför är det intressant då? Det kan man se på den sida du länkat till. Mer genomflöde = mer värme ut ur lådan. Detta ger i sin tur lägre lufttemp i lådan = bättre kyleffekt för CPU/GPU-kylare m m.

Pga den diskussion jag haft med andra experimenterade jag lite igår kväll, jag hade två 80mm-fläktar som låg och skräpade så jag satte in dem i insugsplatserna framtill. Resultatet? Ingen skillnad, vare sig i temp på CPU eller chipset, inte heller kunde jag märka nån skillnad i luftflödet när jag testade med en tändare och handflatan. (Jag vet, det är inte världens bästa flödesmätare, men det ger iaf en fingervisning).

Jag såg att det finns fler intressanta sidor på den site du länkat till, bl a läste jag denna: http://www.comairrotron.com/En.....nStall.htm om stallning av fläktar, mycket intressant. Jag märkte nämligen igår att ljudet från utsugsfläktarna ändrades märkbart när jag öppnade chassidörren, de gick liksom lite lugnare och det kändes som att flödet ökade. När jag läste den sidan fastnade jag framförallt för det här med impedans som de kallar det, som ju i princip handlar om hinder för flödet. Jag tror att det fenomen jag upplevde med fläktarna (och det faktum att två extra inblås inte gav någon effekt) har med detta att göra. Insläppen räcker helt enkelt inte till för att utsugarna ska kunna prestera maximalt. Ikväll åker borrmaskinen fram, jag ska ta upp fler insläpp framtill. Eftersom lådan står på fötter (egentillverkade av liggunderlag och gaffa, det dämpar faktiskt resonansen en del) finns det ju en luftspalt mallen golvet och chassits golv, så jag tänkte borra ett gäng hål där. Blir nog ett par på sidoplåtarna framtill/nertill också.

arte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 301
Member Since:
January 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
248823
January 8, 2003 - 1:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Så vad du menar är att det bästa man kan göra med en 80 fläkt är att sätta i toppen med blåset ut?

För att sänka den generella tempraturen då antar jag?

Men man får ju inget "riktad-blås" som blåser bort varmluft från exempelvis chipsetet.
Utan snarare ett kraftigare genomflöde i lådan vilken tar bort den varma luften i lådan.

Men i slut ändan så handlar det ju om att transpotera bort varmluft.
För det finns ju vissa delar av lådan som man piroterar.

Jag har iförsig bara testat med 2 fläktar, en vanlig papst 2w 80 fläkt samt en 30v 8w 120 fläkt.

Jag fick ett mycket bättre resultat när 120 fläkten sätt i "väggen" och blåste på CPU/CHIPSET än när jag prövade att suga ut.

För luftflöde blir det ju - fast luftflödet blir ju större vid de vitala delarna.

Men ifall man skall montera en utsugs fläkt skall man väl ändå montera den på baksidan under nätaggrigatet (vid paralell/seriel) kontakterna?
Så att flödet går över moderkortet.

[/b]

McA
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 36
Member Since:
August 14, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
248846
January 8, 2003 - 2:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Det jag avser när jag skriver "alla fläktar ut" är chassifläktarna, detta som sagt för att transportera ut varm luft från lådan. Kall luft kommer in ändå, den behöver inte blåsas in. Dvs ska det sättas in en enda ventilationsfläkt i chassit är bästa placeringen upptill/baktill (under nätagget) och bästa riktning är ut.

En annan aspekt är den du tar upp, nämligen att ha ett luftflöde förbi de komponenter som ska kylas; CPU, chipset... Att dessa kyls bättre om de får en riktad luftström på sig är ingen konstighet. Kylning innebär fysikaliskt (i fallet lufkylning) att värmeenergi lämnar den varma kroppen och övergår till luften. Om luften runt kroppen rör sig långsamt eller står still blir det i princip samma molekyler som tar upp värmeenergin, dessa värms snabbt upp till samm atemp som kroppen och kan därefter inte ta emot mer energi. Om luften å andra sidan rör sig så kan man säga att det hela tiden kommer "nya, friska" kalla molekyler och tar över kylningen. Detta senare fall ger således bättre kylning, då temperaturdifferensen mellan luften och det föremål som kyls påverkar hur väl föremålet kyls. (Detta fenomen kan du testa om du går ut en vindstilla resp en blåsig dag, med samma temperatur (och luftfuktighet!) och exakt samma kläder på kroppen)

Hur snabbt det kommer nya molekyler till den varma ytan beror också av om strömningen är laminär ("rör sig i skikt") eller turbulent ("rör sig i virvlar"), det senare leder till snabbare "molekylbyte" och ger således bättre värmeövergång. Detta är dock knappast ett problem i en datorlåda, jag tror vi kan räkna med att alla strömmar är turbulenta med tanke på axialfläktarnas funktionssätt och alla de vinklar, hörn, kablar och vrår luftströmmarna påverkas av.

Av den anledningen är det kanske inte tillräckligt att endast ha chassiventilation, utan riktade luftströmmar krävs på vissa utvalda ställen; CPUn är ett uppenbart exempel, alla luftkylare på marknaden idag har ju en fläkt i kylflänsens absoulta närhet.

En intressant idé att testa vore dock att låta chassifläktarna stå för denna ström genom att bygga tunnlar, det borde gå att leda luftströmmen så att man s a s flyttar lågtryckspunkten från chassiväggen in i datorn till den/de platser där mesta värmen avges, för att på så sätt eliminera CPU/Chipset/GPU-fläktarna.

ironbyte
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 18
Member Since:
December 30, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
249276
January 8, 2003 - 11:50 pm
sp_Permalink sp_Print

McA wrote: ...Jag märkte nämligen igår att ljudet från utsugsfläktarna ändrades märkbart när jag öppnade chassidörren, de gick liksom lite lugnare och det kändes som att flödet ökade. När jag läste den sidan fastnade jag framförallt för det här med impedans som de kallar det, som ju i princip handlar om hinder för flödet. Jag tror att det fenomen jag upplevde med fläktarna (och det faktum att två extra inblås inte gav någon effekt) har med detta att göra. Insläppen räcker helt enkelt inte till för att utsugarna ska kunna prestera maximalt..

Det ligger helt klart något i det. I min låda som innehåller all vattenkylning skapar man lätt en vindtunnel. Jag testade att ställa en del saker ivägen som kanske tog upp 75% av tvärtsnittsytan för en 120-mm-fläkt. Flödet minskade avsevärt, och ljudet ändrades också. Insuget och fläktarna hade ungefär 5 cm helt fritt utrymme. I sådana lägen hjälper det att ha en insugsfläkt, eftersom att trycket blir större - och därmed flödet. Jämför vad som händer med vattenflödet om trycket blir för stort för pumpen. Med andra ord så gäller det att bunta ihop kablar/hålla luftens väg fri, för annars förlorar man mycket luftflöde med bara utsugsfläktar pga tryckförluster/luftmotstånd. På mitt Chieftec Dragon Supah miditower så suger det rejält nere vid fronten utan fläktar där 🙂

Jag har experimenterat med bara utsugsfläktar, insugsfläktar och en på vardera ställe, och bäst resultat får jag med båda fläktarna (80mm) som utsugare (fyndigt va 😉 där bak. Som min signatur säger, physics do not lie 🙂

Att bara ha (ett fåtal) chassifläktar för att klara av dagens system är nog en utopi :-?. Det finns inte plats i en dator för 80x80-mm-vindtunnlar :/.

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
Member Since:
January 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
249516
January 9, 2003 - 3:22 pm
sp_Permalink sp_Print

ironbyte wrote: Varför ska insuget vara större än utblåset?

Utsugsfläktar bildar ett undertryck som kommer att suga in kallare luft nere vid fronten utan insugsfläktar.

_Att sätta två fläktar i serie ger inte högre luftflöde_, däremot ger det ett högre tryck. För den intresserade:
http://www.comairrotron.com/En.....irflow.htm

P = cmt

där P = mängden värme som datorn avger per sekund i watt (J/s), (relativt) konstant
c = luftens värmekapacitet, 1000 J / (kg*K), konstant
m = massflödet kg/s = luftflöde i m^3/s * 1,29 (luftens densitet)
t = temperaturdifferens °C (dator-rum)

t = P/(c*m)

Med två konstanter är det tydligt att temperaturdifferensen är proportionell mot luftflödet. Förutsatt att man har ett någorlunda tätt chassi som bara kan ta in luft vid fronten så vore det alltså fördelaktigt att bara ha utsugsfläktar! Jag väntar spänt på att någon med större fysikalisk insikt kommer och äger mig nu 😉

*update*

Om man har högt luftmotstånd (dvs. datorn är en enda j___a röra med IDE-kablar som går kors och tvärs 🙂 så kan insugsfläktar (helst med stort tryck) vara till hjälp... tror jag 😕

Men gah, skrev fel.. 🙂

har ju själv mera ut än in... 🙂

Johanbozzboy
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 245
Member Since:
October 12, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
249733
January 9, 2003 - 7:45 pm
sp_Permalink sp_Print

det e ganska lätt att plasera ut fläktarna...

varmen stiger så sätt starka fläkta med utblås baktill, högt uppe och svagare fläktar med inblås framtill, långt nere.

det vikigaste e att du har en CPU-fläkt, chassi temp spelar inte så stor roll om du har en bra cpu-fläkt och bra pasta. bara det inte e för varmt i chassit ca:30 C max

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 387
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL