November 20, 2003
Sedan jag köpt ny dator har den gamla blivit en server som jag håller på att hotta upp. Det är en gammal P3, 500mhz, 256MB Ram, 9 + 120 GB HD som sitter på ett gammalt aOpen AX6BX (Intel 440BX) -moderkort. Jag köpte en ny HD för några veckorsedan så jag kan lagra lite mer och skulle nu även vilja få upp prestandan.
Först hade jag i åtanke att dubbla minnet så att jag får 512MB. Nu har jag ett PC-100 på 128MB och ett PC-133 på 128MB. Moderkortet stödjer PC-100 så snabbar går det ju inte. Nu e det så att dessa minne kostar rätt mycke om man nu vill ha max prestanda av minnet då det nu är en så att minnesmodulen kör i 32MB medans BX-korten ligger på 16MB. Om jag då slänger i ett nytt PC-100 256MB så får jag ändå bara ut 128MB. Dessa minne är något dyrare, ligger runt 1000kr och det är nästan ingen som säljer det.
Datorbutiken skriver på sin sajt:
citat:
------------------------------------------------------------------------
De SDRAM vi säljer har 32MB/chip. Detta innebär att äldre datorer (ca. 2 år eller äldre) kan få problem med att detektera hela minnesmängden!
------------------------------------------------------------------------
Vad finns det då för allternativ till att snabba på datorn. Har läst lite trådar om hur man kan stänga av lite saker som ligger o rullar i bakgrunden på Win200Server. Har även läst att man kan göra något med det virtuella minnet och hur mycke påverkar dessa saker isf.
Kan man slänga in någon fläckt för att kyla skiten och få bättre prestanda?
Hur mycke påverkar ny mjukvara i biosen och övriga drivrutiner?
E det någon som har ett bra tips eller guide?
January 22, 2003
1. Du kan inte få det nå snabbare med extra kylning så länge din processor ligger på kanske 70 grader celsius..
2. En bios flash ger ingen prestanda, men du kan ju testa att byta drivrutiner.
3. Du kan ju försöka hitta dubbelsidiga 16mb chips ifall ditt moderkort inte stöder det.
Annars så kan du ju börja klocka processorn,
eller så kan du fixa Windows 2000 och gå igenom sweclockers tweak guide.
June 18, 2001
Jag kör BX chipset på min "server", med en P3-600 som är överklockad till 800MHz (133MHz bus)!
Kör 3st 256MB (32MB Chips moduler), inga problem med att detektera/adressera minnet.
AX6BX låter som ett av de senare modeller i BX serien, har haft AX6BC och det var oerhört kompatibelt.
November 20, 2003
Sorry, my misstake. aOpen AX6BC skall det vara.
Här e specifikationen:
http://english.aopen.com.tw/pr...../AX6BC.htm
Man kanske skall gå till en butik och förklara läget för att sedan försöka prova minnet med bytesrätt!?!?
Finns det någon bra guide hur man lätt klockar sin processor och e detta de bästa för prestandan. Och behöver jag då fläktar om jag ger mig på processorn?
February 10, 2004
Ax6bc är ett underbart kort, lyckades få upp min p3 700 i 1050 med det, (visserligen ostabilt i windows) så om det är av samma kaliber som mitt gamla bör du kunna få upp minnena och processorn en bra bit.
Hade ingen speciell kylning för övrigt, tja en FOP32 alltså rätt stor kylfläns plus fläkt och den bjorde att jag kunde få upp prollen i 1ghz stabilt.
Så om jag inte missminner mig borde du kunna få upp moderkortet till 133 FSB, BX stöder ju inte det officiellt men som sagt, jag kunde köra mitt i 143 eller vad det nu var.
December 23, 2003
Du kan ju alltid försöka få tag på begagnat minne. Tror det är rätt många som bara har nån gammal dator som står och skräpar. Jag har en pII och en duron 750 som står nere i en källare. Vet att jag också har blandat pc100 och pc133 i dem, så kolla med polare och bekanta.
November 20, 2003
Man kanske skulle kolla blocket då efter något begagnat. Tyvärr vet man ju inte vad man får där riktigt och att de som jag mailat har noll koll på om det e komplatibelt med de gamla BX-korten.
Om jag går in i biosen och endast ändrar FSB från 100 till 133, hur mycket utgör detta då? E det inte något med att man gångar med Multi... Denna e ju låst på Intelkorten så det får ju bli FSB som man ändrar för att öka mhz?!?!?
1 Guest(s)