September 6, 2001
Jag fick en ny XP propp här om dagen som jag petade i och givetvis började överklocka. När jag kommit upp i 166mhz bus så postade inte datorn, och då vare ju bara att starta om så biosen restade... trodde jag. Datorn startar inte längre på den proppen. Värmeutvecklingen var minimal, så den kan inte ha brunnit. Kyld med en Swiftech MCX-462 och en Titan 80mm, och även en XP shim för bästa kontakt. Jag skulle tippa på att kylen i slutet höll en temp av ca 45grader, och där finns inga tecken på skada hos proppen.
Verken en bränd die, eller chippad.
Någon som varit med om det här?
February 4, 2002
Stab wrote: ne tyvärr men skulle nog gissa på att den kan ha blivit bränd =(
föresten vet du vart man kan köpa sån där fläns som du har(Swiftech MCX-462) varken gtek,komplett,db eller kylning.com verkar ha den?
http://www.tjcomputer.com/cata.....Path=23_53 men dom har den inte i lager just nu
June 18, 2001
Låter inte som CPU'n är bränd mer att BIOSen hängt sig!
En AMD är godkänd för 85 grader och klarar en bit över 100 en bra stund (typ 20-30 minuter).
Resetta BIOSen, läs din Moderkortsmanual, eller ta bort CPUN, starta datorn, vänta på pipen, stäng av datorn, sätt i cpu'n, starta igen.
October 10, 2001
nemos wrote: Precis det jag menar, jag kör min gammla T-Bird nu och det funkar hur bra som helst. Sätter jag hela bios på default eller sätter exakta inställningar för en 1800+ och stoppar i proppen så bootar den inte. Det e något som e mysko.
Ta ut en ny på garantin, borde väl gå tycker jag.
October 10, 2001
nemos wrote: Ja visst, ny får jag... det e inga problem. Jag bara undrar hur detta kunde ske? Jag provade att köra 200mhz bus på min gammla T-bird nu (givetvis bootade den inte) men gick tillbaka efter att restartat. Men XPn la bara av.
Om den bara "dog" sådär rakt upp och ner så kan man väl säga att du hade tur ändå. Den måste ju tydligen redan varit lätt deffekt innan du fick den i sådana fall. Bara att ta ut en ny och testa igen, men ta det i små steg denna gång så ska det nog gå bra 🙂
July 19, 2002
Fan likadant för mig men med en duron kom upp 113Mhz FSB och körde funka hur bra som helst men sen när jag la till 1 mhz då posta han inte det bara piper som satan.....
ändå så stod det i Manualen att om man går för högt så att den hänger sig så ska Watchdog gå in och ställa tillbaka till standard (100Mhz) men nee då bara står och piper......
2 Guest(s)