Bränna in twinmos utan winbond?|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Bränna in twinmos utan winbond?
[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1422
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 7, 2003 - 5:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Tja!
Har handlat ett twinmosminne nu för att kunna klocka högre, det blev dock ett utan winbond pga att snåltarmen drog åt... wink

Nu sitter jag fast på 195 fsb, höjer jag mer så får jag grafikfel i 3dmark 2001 även då grafikkortet är oklockat... Kör minnena i väldigt långsamma timings dessutom, och 2.9v. Kör 1.875 vcore, men abit undervoltar det till 1.8 ganska precis.

Här kommer då frågan: Tror ni att jag behöver bränna in minnet eller? Och i så fall, vilket program är det bästa att använda för detta? Sisoft sandra memory bandwidth bench? prime95? Och hur länge bör man tukta dom för att det ska bli någon skillnad? Oj va många frågetecken det blir... 😮

Slutligen, vad ska man köra för inställningar på minnet under inbränningen? Snabba timings, högsta möjliga fsb & max spänning eller?

Kan notera att jag har zalmankylning på både nord/sydbrygga, samt flänsar på mosfet'sen också om det kan ha någon betydelse.

Tacksam för snabba svar, vill komma upp över 200fsb så snart som möjligt om det går... annars blir jag lessen och kinkig. cry

CyriQ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1190
330765
May 7, 2003 - 7:12 pm
sp_Permalink sp_Print

hög volt, sisoft sandra är nog bäst. Prime95 är till cpu mest.... låga timings skulle jag köra med. Håll minnena svala, rikta nån liten fläkt lr liknande. Ha inte det högsta fsb du kan få i början, själv körde jag orginal (vad de var gjorda för) de första timmarna (ca 30h) med sisoft sandra (enbart minnesbench i high mode). Sen ökade jag till max... har inte hittat vad max är för mina minnen pga moderkortet låser mig vid 218fsb (minnen i synk, cas 2-2-2-3, corsair ddr-400 512).

[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
330774
May 7, 2003 - 7:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Okej, tack för svaret... Ska slå igång den & börja bränna direkt. Ska nog klocka ner prollen till original under tiden så att jag kan köra den tyst under natten....

Oski
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 697
330817
May 7, 2003 - 7:59 pm
sp_Permalink sp_Print

vad är egentligen "winbond"?

[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
330977
May 7, 2003 - 9:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är själva minneschippet som sitter på minneskortet om du förstår vad jag menar. Ett twinmos kan ha antingen dom vanliga twinmoschippen eller winbondchip. Winbond är då följdaktligen bättre på överklockning, även om det kanske inte skiljer sådär monstruöst mycket mellan dom, men det är lite olika.

kabanan
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 39
331388
May 8, 2003 - 1:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Har du ökat volten till Nord-Bryggan?

För låg volt brukar oftast vara orsaken till att datorn hänger sig vid klockning. (nForce2 kort)

[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
331527
May 8, 2003 - 3:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Har den på 1.7v vilket är max jag kan ha utan voltmod. Den hängde sig inte utan det blev grafikfel i 3dmark, och efter en stund så startar den om. Nu har jag bränt in minnen under natten & hela dagen fram till nu, så jag ska slå av datorn en stund och sen testa igen så får vi se... Har skaffat mig ett nytt nätagg också som jag ska testa med.

[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
331635
May 8, 2003 - 5:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Visade sig sjukt nog att problemet var att jag har mitt minne i slot 3! När jag satte det i slot 1 så gick den upp till 200fsb utan att gnälla.... Hmmm... Skumt. Dock så tar jag mig inte högre utan att den börjar hänga sig & starta om... Fick blåskärm en gång också. Hjälpte ingenting att byta nätagg, spänningarna blev dock väsentligt stabilare. Tror det måste till en voltmodd på chipset.. Ska leta rätt på hur man gjorde det med blyerts, sen återkommer jag... 🙂

[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
331816
May 8, 2003 - 8:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Okej, har nu hittat ett av mina problem. Måste voltmodda för att komma högre. Provade pilla upp så jag fick 1.9v ungefär, och då gick det från 200fsb till 206fsb.... Tycker personligen det var aningens lite.. Undrar hur mycket man kan brassa på? Har en zalmankylfläns med en 40mm titanfläkt på nordbryggan. Titanfläkten blåser ju inte på så mkt, så jag ska nog leta rätt på en fetare fläkt imorrn & testa under helgen.

Nån som har några råd hur högt man törs gå om man skulle fortsätta voltmodda? Kan det vara så illa att prollen börjar säga ifrån rentutav? min är ju tyvärr bara en av dom som ligger på 1.6v original, med 0309 stepping. Den verkade gå stabilt i 11x206, sen började den dumma sig om jag höjde mer än så. Grafikfelen kom tillbaks i 3dmark. Kan man få sådana grafikfel pga att men klockar cpu'n för högt? Jag tror själv att det är chipsetet som säger ifrån då... Kör grafikkortet oklockat hela tiden för att utröna vad som stoppar.

the_best_bear86
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 208
332959
May 10, 2003 - 6:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är alltid bra att bränna in ny hårdvara. Du når högre utan att höja volten.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 520
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL