October 23, 2001
Är ute efter att göra min dator tystare än nu.
Tror att det att CPU-fläkten eller aggregatet som för oväsen nu.
För att testa detta tänker jag dra ut CPU:fläkten och starta datorn i ca: 5 sekunder, så att jag hör om den är tyst. (kylflänsen sitter kvar!)
Är det risk för att jag skadar eller bränner processorn då?
Bör jag klocka ner till fälligt om jag gör något sådant?
June 29, 2002
skaffa progget
speedfan o stäng av fläktarna genom den. funkar as bra
April 1, 2001
Turbo123 wrote: Är ute efter att göra min dator tystare än nu.
Tror att det att CPU-fläkten eller aggregatet som för oväsen nu.
För att testa detta tänker jag dra ut CPU:fläkten och starta datorn i ca: 5 sekunder, så att jag hör om den är tyst. (kylflänsen sitter kvar!)
Är det risk för att jag skadar eller bränner processorn då?
Bör jag klocka ner till fälligt om jag gör något sådant?
Starta datorn och gå in i BIOS setupen och gå till delen där du ser CPU temp osv. Koppla ur sladden till fläkten och lyssna, håll samtidigt koll på tempraturen så du åtminstone ligger under 70º. Det ska inte vara några problem med det, men det kan bli ganska varmt rätt så fort, men sålänge kylflänsen sitter kvar ska det inte vara några större farligheter...
December 2, 2001
Turbo123 wrote: Gick in i BIOS och kollade temperaturmätningen medans jag drog ur strömsladden till fläkten. På 10 sekunder gick temperaturen upp en grad.
Kan man lita på temperaturmätningen hos CPU?
och ja det blev tystare 🙂
De är juh klart! Så länge datorn står helt standby som den gör i bios kan du säker köra den så i 10min. Så länge den inte behöver ladda något blir den häller inte varmare.
May 12, 2001
Det är inte så farligt när flänsen e kvar...
Kan ha min avstängd ett bra tag, har iofs en PAL8045, efter ca 20 min hade den stigit 3 grader... idle i Windows då 🙂 Men jag har hört att i BIOS jobbar prollen på ganska bra, så det borde vara lugnare i Windows, speciellt med tanke på "system idle process" =)
December 2, 2001
Något jag inte kan förstå är varför alla klagar på att datorn låter så mkt..
Min burk låter säker över 60db men inte lider jag av det! På med ett par hörlurar med schysst musik så är saken biff! kostar bara 79 spänn på clas ohlson, istället för att lägga ut tusentals kronor så "silent" fans som kyler kass.
August 2, 2001
YemanCool wrote: Något jag inte kan förstå är varför alla klagar på att datorn låter så mkt..
Min burk låter säker över 60db men inte lider jag av det! På med ett par hörlurar med schysst musik så är saken biff! kostar bara 79 spänn på clas ohlson, istället för att lägga ut tusentals kronor så "silent" fans som kyler kass.
Tja, anledningen till att man vill ha datorn tyst (iaf jag) är att jag sover i samma rum som jag har adtorn, och jag vill kunna ha den igång när jag sover, utan att sova med hörselskydd.
🙂
December 4, 2001
YemanCool wrote: Något jag inte kan förstå är varför alla klagar på att datorn låter så mkt..
Instämmer helt!
Man somnar ju ändå till slut. Hur störande är det på en skala? Det är la bara gött om det lite mysigt surr i rummet innan man slocknar! 🙂
Fast man får nog stänga av ljudet till högtalarna, kan vara jävligt iriterrande om nån kommer in på ens MSN mitt i natten börjar tjöta med hög volym på. DÅ blir man tvungen att gå upp... och sen kan man inte somna om igen för då har man fastnat vid datorn igen!! 😀
Men som sagt, jobba så mycket för att få en tyst dator... come on... ?!?!
December 2, 2001
Kid Rock wrote: [quote=YemanCool]Något jag inte kan förstå är varför alla klagar på att datorn låter så mkt..
Instämmer helt!
Man somnar ju ändå till slut. Hur störande är det på en skala? Det är la bara gött om det lite mysigt surr i rummet innan man slocknar! 🙂
Fast man får nog stänga av ljudet till högtalarna, kan vara jävligt iriterrande om nån kommer in på ens MSN mitt i natten börjar tjöta med hög volym på. DÅ blir man tvungen att gå upp... och sen kan man inte somna om igen för då har man fastnat vid datorn igen!! 😀
Men som sagt, jobba så mycket för att få en tyst dator... come on... ?!?!
Ji visst somnar men fast de låter lite! Finns juh sömpiller för dom som har lite svårare med den saken 😉
Själv har jag så pass många datorer så jag slänge in en gammal P1a på 150Mhz i städskrubben som ligger intill 🙂 Med lite filesharing programs på så kan den stå där och låta best den till :P. Min "lilla" älskling stänger jag av oftas på natten.
2 Guest(s)