August 17, 2001
Halloj!
Mitt nya datorbygger går frammåt och moddningen är omfattande.. 😀
Men jag vill ha en fancontroller! Har sett att det finns att köpa fula sådana för 300kr och uppåt + frakt, så jag tänkte det måste ju gå att bygga själv!
Jag bor nästan granne med ELFA i Göteborg, så delar är väldigt lätt att få tag på!
Det borde väll vara nån enkel historia med lite potensiometrar bara va?
Jag vill inte ha "on/off"-fancontroller, utan steglöst justerbar 3-12 volt! 😀
Nån som kan hjälpa mej med hur man ska bygga eller känner till någon riktning nånstans på nätet? Har sökt på google men ej hittat något..
Tack på förhand 😀
November 8, 2002
hoho den här kanske kan hjälpa
February 19, 2003
ett tips är att inte koppla skiten till nätagget utan en externt litet agg som ger 18 volt. då kan du justera mellan 3 och 18 istället.
men om du kopplar en kraftig 120 mm till 18 volt så är det bäst att du bultat fast datorn så den inte flyger iväg =)
skulle gissa att livslängden på fläktarna går ner men jag har inte haft några problem iaf.
August 17, 2001
Blue_Moon_ wrote: hoho den här kanske kan hjälpa
Har redan tittat där, det är ju bara en "av/på"-fancontroller, jag vill ha steglöst 😀 tack ändå
August 17, 2001
Kamelryttarn wrote: En reostat funkar om du vill använda datorn inbyggda nätdel. Men jag håller med om att det är bättre med separat nätdel. Du kan anv. en LM338 för att ställa steglöst, och den klarar 5A. Den är snäll att bygga med.
Japp den hade nog funkat.. MEN.. den e ju skitdyr! Grejen att bygga egen fancontroller va ju att det skulle bli billigare än 300 kr som en färdigbygd kostar.. 😀
December 19, 2002
erick wrote: [quote=Kamelryttarn]En reostat funkar om du vill använda datorn inbyggda nätdel. Men jag håller med om att det är bättre med separat nätdel. Du kan anv. en LM338 för att ställa steglöst, och den klarar 5A. Den är snäll att bygga med.
Japp den hade nog funkat.. MEN.. den e ju skitdyr! Grejen att bygga egen fancontroller va ju att det skulle bli billigare än 300 kr som en färdigbygd kostar.. 😀
Hmmm... låt se...
En stor fabrik i asien nånstans köper in komponenter till, och bygger, 1.000.000 fancontrollers och du tror att det går att bygga billigare själv?? "Wake up and smell the roses." Jag vill inte va elak, men det är svårt att bygga små upplagor själv billigare. Fördelen med att bygga själv är att man kan bygga bättre och anpassa det efter sina egna önskemål.
August 25, 2001
March 19, 2003
Du kanske borde göra en sån som clarre gjorde på sweclockers, enkel och billig. http://www.clarre.com/fanreg.htm
November 21, 2001
Jag har byggt en sådan efter Clarres Guide. Den funkade fint.
Men det blir inte billigare. Rattarna är dyra.
Min controller pajjade när jag fick cola i datorn.. 😀
Jag råkade välta en cola ner i datorn på ett LAN
Sedan när den hade torkat och jag skulle starta den så hade controllern blivit kortsluten och då började rycka som helvete av en av transistorerna.
Nätagget strök också med 😕
August 17, 2001
BarateaU wrote: Du kanske borde göra en sån som clarre gjorde på sweclockers, enkel och billig. http://www.clarre.com/fanreg.htm
Det är exakt en sådan jag har byggt 😀
1 Guest(s)