May 17, 2002
har tänkt bygga ett litet kylskåp till bilen och undrar vad jag ska ha för kylelement. är en peltier ett kyl ellement som drivs med 12v och producerar kyla? Eller ska jag använda något annat. har funderat på att koppla in a/c´n till kylskåpet (som är placerat mellan framsätena) men tycker att det kan bli lite dyrt med tanke på att man måste köra med den igång hela tiden..
December 19, 2002
Peltier är ju helt perfekt i det här fallet. Det är ju det som sitter i alla standard-kylboxar man köper på Micro, Mekonomen, Biltema och sånna ställen. Dom som är lättast att få tag på är nog 226W men det är nog EXREMT överdrivet, såvida du inte vill bygga frysbox 🙂 Jag hade nog kört med en 226W och provat mig fram lite. Tänk bara på att dom drar sinnesjukt mycket ström så du kan inte ha ett par meter 0,75mm2-kabel till den.
February 11, 2001
Tänkte precis säga som ovanstående.
Kollade min kylbox. Den ligger bara på c:a 70W.
Tyvärr så måste jag meddela att det är svårt att få det kallt i den ändå. Måste ha något som sprider kylan i boxen. Plattan som kyls har dock en centimeter IS på sig men det hjälper ju inte biran i andra sidan kylboxen för den är fortfarande ~ 15 grader.. 🙁
Tänkte montera en kylfläns och en fläkt på den kalla sidan. Men så har vi ju problemet med kondens. Ajsin Bajsin för fläktstackarn.
Skall göra något dock. kan ju för fabian inte dricka varm öl!
May 17, 2002
Mattias aka [NH wrote: TheGhozt]Tänkte precis säga som ovanstående.
Kollade min kylbox. Den ligger bara på c:a 70W.
Tyvärr så måste jag meddela att det är svårt att få det kallt i den ändå. Måste ha något som sprider kylan i boxen. Plattan som kyls har dock en centimeter IS på sig men det hjälper ju inte biran i andra sidan kylboxen för den är fortfarande ~ 15 grader.. 🙁
Tänkte montera en kylfläns och en fläkt på den kalla sidan. Men så har vi ju problemet med kondens. Ajsin Bajsin för fläktstackarn.
Skall göra något dock. kan ju för fabian inte dricka varm öl!
exakt en öl skall vara kall, stor och gratis
June 28, 2001
nu fick jag en ide'
en helt vanlig vattenkylning med ett block och ett peltier element på den monterat i mugghållaren i bilen, så sitter radiatorn i motorummet så man inte hör fläkten om det ens behövs.
och en liten on/off knapp åvanför hållaren.
vilken jävla skysst grej att ha, säja åt polaren att sätta kolan där i 1 minut så är den kall o go sedan.
2 Guest(s)