bygga kylskåp till bilen. fårgor angående peltier|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
bygga kylskåp till bilen. fårgor angående peltier
Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 30, 2003 - 7:59 pm
sp_Permalink sp_Print

har tänkt bygga ett litet kylskåp till bilen och undrar vad jag ska ha för kylelement. är en peltier ett kyl ellement som drivs med 12v och producerar kyla? Eller ska jag använda något annat. har funderat på att koppla in a/c´n till kylskåpet (som är placerat mellan framsätena) men tycker att det kan bli lite dyrt med tanke på att man måste köra med den igång hela tiden..

Loop
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 239
381555
July 30, 2003 - 8:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig... men idén men kylskåp i bilen va ganska sjysst :up:

Kamelryttarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 750
382022
July 31, 2003 - 4:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Peltier är ju helt perfekt i det här fallet. Det är ju det som sitter i alla standard-kylboxar man köper på Micro, Mekonomen, Biltema och sånna ställen. Dom som är lättast att få tag på är nog 226W men det är nog EXREMT överdrivet, såvida du inte vill bygga frysbox 🙂 Jag hade nog kört med en 226W och provat mig fram lite. Tänk bara på att dom drar sinnesjukt mycket ström så du kan inte ha ett par meter 0,75mm2-kabel till den.

Mattias aka [NH]TheGhozt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 704
382059
July 31, 2003 - 5:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Tänkte precis säga som ovanstående.

Kollade min kylbox. Den ligger bara på c:a 70W.

Tyvärr så måste jag meddela att det är svårt att få det kallt i den ändå. Måste ha något som sprider kylan i boxen. Plattan som kyls har dock en centimeter IS på sig men det hjälper ju inte biran i andra sidan kylboxen för den är fortfarande ~ 15 grader.. 🙁

Tänkte montera en kylfläns och en fläkt på den kalla sidan. Men så har vi ju problemet med kondens. Ajsin Bajsin för fläktstackarn.

Skall göra något dock. kan ju för fabian inte dricka varm öl!

Krqagyzzz
Member
Medlem
382530
August 1, 2003 - 2:01 pm
sp_Permalink sp_Print

exakt.. tänkte att man kanske kan sätta peltiern med fläns i ena enden och sedan sätta en fläkt någon stans i lådan som drar runt allt (luft/kyla etc.)...

brevix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 284
382804
August 1, 2003 - 9:32 pm
sp_Permalink sp_Print

köp en 80w pelt som anv till g-kort mm... tänk på att den drar 6,6amp vid 12v ,så att du inte matar den med någon klen kabel wink

Krqagyzzz
Member
Medlem
383015
August 2, 2003 - 10:52 am
sp_Permalink sp_Print

Mattias aka [NH wrote: TheGhozt]Tänkte precis säga som ovanstående.

Kollade min kylbox. Den ligger bara på c:a 70W.

Tyvärr så måste jag meddela att det är svårt att få det kallt i den ändå. Måste ha något som sprider kylan i boxen. Plattan som kyls har dock en centimeter IS på sig men det hjälper ju inte biran i andra sidan kylboxen för den är fortfarande ~ 15 grader.. 🙁

Tänkte montera en kylfläns och en fläkt på den kalla sidan. Men så har vi ju problemet med kondens. Ajsin Bajsin för fläktstackarn.

Skall göra något dock. kan ju för fabian inte dricka varm öl!

exakt en öl skall vara kall, stor och gratis

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
383483
August 3, 2003 - 12:26 am
sp_Permalink sp_Print

nu fick jag en ide'
en helt vanlig vattenkylning med ett block och ett peltier element på den monterat i mugghållaren i bilen, så sitter radiatorn i motorummet så man inte hör fläkten om det ens behövs.

och en liten on/off knapp åvanför hållaren.
vilken jävla skysst grej att ha, säja åt polaren att sätta kolan där i 1 minut så är den kall o go sedan.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 334
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL