April 21, 2004
Ska ta och bygga vattenkylning men har lite problem med olika saker..
Om man har en tank hur stor kan den vara... sitter på en Norrlands Guld kagge som är 5l och tänkte ha den som tank men går det eller är den för stor?
Vilken storlek på slangarna rekommenderas (ID och OD)?
Någon tyst och bra pump.
Hittar säkert många mer komplikationer men dom här duger till att börja med 😀
December 29, 2003
Tankens storlek spelar inte så stor roll, dom "vanliga" tankarna är väl på ca 2 dl men om den är 500 liter så gör det inget heller....
Jag har haft en eheim 1046 och den var helt ljudlös när jag monterat den med gummidistanser i chassit.
Slangar får någon annan rekommendera, jag körde med 8 ID och 11 OD och det funkade bra.
April 21, 2004
Har funderat lite över hur designen på blocken ska vara. Har surfat runt och jämfört hos olika tillverkare hur dom har gjort sina. Säg till om jag har fattat det fel.
Så lite metall som möjligt, alltså inte ett 2cm tjockt lagger med massiv metall mot cpu:n.
Koppar och aluminium har inte nämnbar prestandaskillnad i ett vattenkylningssystem
Att det är bättre att ha 2 utsug, som tex Aseteks
Och vad av jag har fått fram så är antingen "kylflänsar/rails"(som tex Aseteks och Silverprop) eller "honeycomb" (tex Koolance och en del Innovatek)
Blir block för cpu och gpu, för som jag har fattat det så räcker det med passiv kylning på nb även ifall systemet är överklockat, men rätta mig om jag har fel.
Tips är alltid välkommna.
September 10, 2004
För att kunna ge dig några råd bör du först specifiera vad vill du ha ut av din vattenkylning.
Ska det vara tyst? Billig? Ska den möjliggöra effektiv överklockning? etc.
1048 är en mycket tyst, säker(går sällan sönder) fast lite klen om man vill ha maximal kylningseffekt i sitt system (Beror iof. på det slutgiltiga systemets utseende).
2 Guest(s)