August 14, 2001
Har tänkt bygga vattenkylning och fräsa mina egna block, och har lite egna idéer, vad tror ni om detta? Jag har den kraftigaste Eheim Pumpen, 1250, och ansluter en 19mm slang in i denna sedan går detta till nätaggregetet där slangen fördelar sig i 3 delar(12mm), en till vardera kylflänns i nätagregetet och en ner till GPU, de 2 från nätagget går vidare, ena för att kyla hårddiskar och ena för att kyla chipset de 3 slangarna återförenas igen i processorn och går tillbaka genom pumpen till tanken. Vad tror ni om detta? har jag gjort något allvarligt fel? arean på 19mm-slangen är unigefär samma som de tre 12mm slangarna tilsammans, kommer detta funka?
När är det bäst att kyla vattnet? när det kommer tillbaka till tanken eller innan det går ut? har ganska bra kylning även i tanken.
Tacksam för era funderingar och erfarenheter.
/Frisk
August 14, 2001
okey, låter ju inte så bra... behöver iof inte ha samma tryck genom alla, hårddiskar och Chipset behöver ju inte så jättemycket kylning... kanske dock svårt att veta hur mycket kylning olika sakerna får, om man ej köper 3 flödeskontrollers och begränsar olika slangarna olika mycket, då bordet det väl funka?
August 14, 2001
vill ha olika delar i olika slingor... det som jag räknar med behöver mest kylning, processorn sammanfogar ju ändå alla slingorna och får maximalt tryck, har gjort lite ritningar på blocken och är nöjd med "sammanfogningsbocket" vid processorn... även om det blir sämre flöde blir det ju svalare vatten till varje komponent, tänkte ju även ha kraftigaste pumpen så flödet borde räcka ändå... kanske iof inte behöver dela upp i 3.. räcker ju i 2, d jag tänkte från början sen fick jag idén med 3 någonstanns ifrån...
August 14, 2001
kom iaf på varför jag fick för mig att dela i 3, totala arean av d 3 tunna slangarna blev ungefär samma som den tjocka... blev lite för lite med bara 2, antingen gör jag som ni föreslår, drar allt i en serie, eller så ser jag era uppmaningar som en utmaning och försöker få ett bra system med uppdelning på 3... inte riktigt bestämt mig än... har tillgång till hobbyverkstad på jobbet med svarv så tänkt sätta igång och svarva block... ska bara försöka få tag på lite koppar först, någon som har idé på var jag kan köpa? bor i Mariestad, närheten av Skövde.
1 Guest(s)