Byta CPU-kylning på Dimension 8300|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Byta CPU-kylning på Dimension 8300
Iskall
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 320
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 18, 2004 - 2:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo, jag har tröttnat på den där jäkla tempreglerade fläkten som spinner upp och låter som en illbatting efter någon minuts spelande... 👿
Har därför tänkt att byta ut cpu-kylningen mot en ny & tyst löning. När jag kikade på plasthållaren runt cpu-sockeln på moderkortet så upptäckte jag att det inte var någon standardhållare. Jag kommer alltså inte att kunna montera på en ny kylning utan en ny plasthållare... 🙁

Var kan man fixa en sådan plastsak? Har frågat på några datorbutiker här i lkpg, men de säljer inte sånna löst och hade ingen lust att ta någon från ett trasigt mobo heller. Tips tack. 🙂

Pingen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1087
599676
April 18, 2004 - 2:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför inte fixa lite ventilation i chassiet?

Genom mitt projektarbete har jag märkt att en av de bästa positionerna för en fläkt (helst 120mm) är i taket mellan cdromen och nätagget. Eftersom varm luft stiger tar den med sig det mesta, därmed sänks temperaturen i lådan och fläkten varvar ner.

Edit: givetvis får du fixa ett hål och fläkten ska suga ut.

Edit: Stavfel

paddanx
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 674
599678
April 18, 2004 - 2:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Håller med Pingen...

...med tanke på att din garanti och kanske tom CPU kan gå åt helvete om du trixar med det o nått går fel... så satsa på att skaffa chassi kylning isället...
Om du verkligen vill hålla CPUn sval så sätt en extra fläkt som blåser på flänsen... typ el 80-120 eller nåt sånt... Har lyckats få en gammal AMD palomino ner till 40 grader i ett gammalt PII chassi med 2 extra 80 mm fläktar så... då ska inte den temp styrda störa..

Iskall
Kommer du hit ofta?
Medlem
599682
April 18, 2004 - 2:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok, jag får kanske ta och tänka om då. Ska ta och kika i lådan och se om det går att fixa dit en 120mm:are på något smidigt sätt... 🙂

Skulle jag kunna byta ut den tempstyrda fläkten mot en annan med konstant varvtal som är tystare? Är lite konfunderad då det kanske kan få cpun lite för varm... :bok:

Iskall
Kommer du hit ofta?
Medlem
599697
April 18, 2004 - 3:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Har kikat i lådan och kan konstatera att det inte finns någon som helst möjlighet att montera en fläkt i taket på lådan... 🙁

Är det någon med en sån här dator som gjort något åt cpu-kylningen? Kan vara bra med tips från nån...

Tobi-Wan Kenobi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1005
599747
April 18, 2004 - 4:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag bytte fläkt förrut. Det går bra att koppla in den till systemfläktsuttaget. Tyvärr så får man upp en varning om att CPU-fläkten är trasig. Då jag tröttnade på det förstörde jag kontakten till cpufläkten och kopplade in den där. Samma meddelande kom fram vid uppstart. Fläkten jag satte in var en Papst och den som satt i var inte så himla högljudd så jag lät originalet sitta i.

Summa sumarum: Låt originalfläkten sitta i och slipp besvär.

Pingen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1087
599748
April 18, 2004 - 4:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Har du eller känner du någon som har lite elkunskaper så kan han ju löda dit ett motstånd på strömkabeln till fläkten.

Innan du gör det så är det nog bäst att kortsluta tempresistorn. Den sitter förmodligen inklämd mellan flänsarna.

Tobi-Wan Kenobi
Kommer du hit ofta?
Medlem
599749
April 18, 2004 - 4:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Glömde nämna att det inte går att ändra i BIOS. Det var någon som hade bett Dell om hjälp och efter en skitkomplicerad procedur kvarstod problemet.

fastbullit
Member
Medlem
Forum Posts: 3042
599759
April 18, 2004 - 5:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Pingen wrote: Har du eller känner du någon som har lite elkunskaper så kan han ju löda dit ett motstånd på strömkabeln till fläkten.

Innan du gör det så är det nog bäst att kortsluta tempresistorn. Den sitter förmodligen inklämd mellan flänsarna.

det behöver man inget kunnande för, kan ju vem som helst göra

Iskall
Kommer du hit ofta?
Medlem
599772
April 18, 2004 - 5:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Äsch, jädra skitdell att göra det så krångligt som möjligt!! 👿 Den attans fläkten får väl sitta kvar då... tillsvidare iaf.

Tobi-Wan Kenobi
Kommer du hit ofta?
Medlem
599816
April 18, 2004 - 6:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Japp, det rekommenderar jag iaf 🙁 .
Om du inte vill trycka "F1" varje gång du startar datorn förstås. Dock tycker inte jag skillnaden i ljud är värt det besväret och pengarna för den nya fläkten.

Iskall
Kommer du hit ofta?
Medlem
599848
April 18, 2004 - 6:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Tobi-Wan kenobi wrote: Japp, det rekommenderar jag iaf 🙁 .
Om du inte vill trycka "F1" varje gång du startar datorn förstås. Dock tycker inte jag skillnaden i ljud är värt det besväret och pengarna för den nya fläkten.

Det skulle funka med en tystare fläkt iaf tror du? (Har P4 2,66Mhz med en stor alufläns på..) Man vill ju inte överhetta processorn eller så.
Att bara fixa en ny fläkt för 150-200kr är ju inte någon stor summa och om inte annat så får man ju lite träning av att trycka på F1 vid uppstart... wink

Tobi-Wan Kenobi
Kommer du hit ofta?
Medlem
599850
April 18, 2004 - 6:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Iskall wrote: [quote=Tobi-Wan kenobi]Japp, det rekommenderar jag iaf 🙁 .

Det skulle funka med en tystare fläkt iaf tror du? (Har P4 2,66Mhz med en stor alufläns på..) Man vill ju inte överhetta processorn eller så.
Att bara fixa en ny fläkt för 150-200kr är ju inte någon stor summa och om inte annat så får man ju lite träning av att trycka på F1 vid uppstart... wink

Alltså det är inget som helst problem att byta fläkt. Vill du inte förstöra CPU-fläktens uttag är det bara att koppla in den i ett systemfläktsuttag. Gillar du att trycka på "F1" är det bara att byta. 😉

Iskall
Kommer du hit ofta?
Medlem
599860
April 18, 2004 - 6:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Tobi-Wan kenobi wrote: [quote=Iskall][quote=Tobi-Wan kenobi]Japp, det rekommenderar jag iaf 🙁 .

Alltså det är inget som helst problem att byta fläkt. Vill du inte förstöra CPU-fläktens uttag är det bara att koppla in den i ett systemfläktsuttag.

Oki, då kanske det blir till att byta iaf. funderade bara på om den inte skulle flytta tillräckligt med varmluft så att cpun blev för varm...
Vad menar du med "förstöra cpu-fläktens uttag"? Fläkten är inkopplad med en vanlig 3pins kontakt så vad förstör man? :bok:

Tobi-Wan kenobi wrote: Gillar du att trycka på "F1" är det bara att byta. 😉

Japp, gillar ju F1-racing så att trycka "F1" ska nog gå... wink

Tobi-Wan Kenobi
Kommer du hit ofta?
Medlem
599864
April 18, 2004 - 6:54 pm
sp_Permalink sp_Print

CPU-fläktens original uttag är ju inte standard precis. Så för att få dit en 3pinskontakt måste du nog klippa sönder plasten. Men som sagt slipp det genom att sätta fast den nya CPU-fläkten i ett systemfläktsuttag

Iskall
Kommer du hit ofta?
Medlem
599876
April 18, 2004 - 7:05 pm
sp_Permalink sp_Print

ahhh, kollade lite noggrannare och visst var det inte någon standardgrejj där... 🙁 Dock så har jag någon sådan kontakt någonstans som jag inte använder så man kan nog löda på den på en ny fläkt. 🙂

Malaco
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 153
604441
April 23, 2004 - 11:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Ring till Dell spareparts och fråga efter pris på en ny fläkt så kan du mecka hur bäst du vill med den 🙂 Dom säljer fläkt plus hållare i ett "paket". Nummer är 08 590 05 166.

Vad jag vet så ska fläktarna på 8300 vara rätt tysta med tanke på att det bara är en fläkt i systemet. Så den får jobba lite.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 360
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL