December 31, 2001
Det har vart ett vilt liv om va man ska sattsa på när det gäller överklockningen, om man ska ha lite högre fsb eller sänka den och ta högre cas. Tänkte att jag skulle testa detta...
Med systemet nedan så drog jag på 166fsb i 2-3-3-7 och multiplier på 12.5 och körde memmoy benchmark i siasoft sandra och fick i genomsnitt ca 2400mb/s
Drog sedan upp i 200fsb med 3-4-4-8 med den samma multiplier men fick då ca 3000mb/s och pytte lite över.
Alltså så är det så att vi höjjningar i den storleken jag gjorde så ska man prioritera fsb i stället för cas på minnena. Skulle dock vara ett plus att köra så hög timing på minnena som möjligt i denna höga fsb men alla kan dock inte det. Så höj din fsb och höj timingsen på minnena.
October 10, 2002
Men vadå.. du har ju kommit till samma sak som dom. De kom fram till att vist ger ju större bandbredd mera bandbredd.. alltså mera fsb ökar bushastigheten. Men, det är inte alla applikationer som behöver föra över stora mängder data till/från minnet, utan snarare behöver kunna komma åt minnets platser oftare, som t.ex. spel.
Så därför bör man klocka så högt som möjligt med så låg cas som möjligt! Eftersom det ger optimal prestanda. Men det är då bara minnena, sen ger ju en högra fsb processorn en extra kick, vilket som oxå spelar en viss roll. Så det är därför klockarens värld inte alltid är så simpel!! därför är det ju skoj oxå!! 😉
1 Guest(s)