November 4, 2003
Som ni kanske vet så byggde Jonas "Natrium" Josefsson en enkelstegs kompressoranläggning i våras som har figurerat både på DreamHack och här på NH i några artiklar.
Jonas var inte sen att haka på mina idéer att bygga en två-stegsanläggning, även kallad cascade. Nu är projektet klart och här är lite smakprov på resultatet 😀
Spec:
Danfoss SC18 (högsteg)
Danfoss SC15 (lågsteg)
Kapilärrörs design (båda stegen)
Koaxialvärmeväxlare
Högstegsgas: R404A
Lågstegsgas: R1150
Prestanda:
110W: -91C
150W: -89C
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found] Fingas
[Image Can Not Be Found] Evap-temp, vätsketemp lågsteget och sugtemp högsteg (direkt efter värmeväxlaren)
Sugna på att se denna enhet live, in action?
Kom och kika på den i Nordic Hardwares monter på DreamHack!
Stort tack till Jonas för detta grymma bygge!
November 4, 2003
Här är en liten videosnutt när enheten drar ner temperaturen på evapen:
http://www.cyd.liu.se/users/~r.....ascade.rar
Måste säga att jag är imponerad av jobbet Jonas gjort, mycket snyggt byggt! Prestera bra ser den också ut att göra.. 😉
Ska bli kul att se vad du kan göra med denna på DH Robert. 🙂
Tekniknörd som gillar att träna.
November 4, 2003
Anton K wrote: Måste säga att jag är imponerad av jobbet Jonas gjort, mycket snyggt byggt! Prestera bra ser den också ut att göra.. 😉
Ska bli kul att se vad du kan göra med denna på DH Robert. 🙂
Det ska bli minst sagt intressant 🙂
Provade FX-57:an som vi har recenserat tidigare och kunde köra 3DMark i lite drygt 3700MHz. 😀
Med enkelstegaren klarade den bara 3450MHz.
Jag hoppas jag kan ge lite mer detaljer under kvällen 🙂
November 4, 2003
Som synes hade vi ungefär temperaturer på runt -90 med 100-150W belastning. Det visade sig att en FX inte drog i närheten av det.
Med ett ACPI-tweakat Windows 2000 blev evaporatorn aldrig varmare än -98.1C (!) med en FX-57 i 3746MHz och 1.75v, även under full belastning.
Här är en liten film till på enheten när vi kör för fullt:
http://www.cyd.liu.se/users/~r.....3dmark.rar
Här är lite prestandasiffror med ett vattenkylt X1800XT
[Image Can Not Be Found]
September 28, 2004
Bogus^ wrote: så om jag har förstått rätt angående dethär med cascade, så kyler man den första enheten med en enhet till? som i sin tur kyls på vanligt sätt med luft?
Första steget använder en kondensor som kyls med luft. Detta stegs förångare agerar kondensor i det andra steget som kyler processorn.
2 Guest(s)