March 20, 2001
December 22, 2000
jag kör med en modifierad socket7 kylare med en ordentlig fläkt på. för mig finns inte overkill, en bra sak är oxå att den större och _TYSTA_ 50mm fläken på den flänsen är betydligt tystare än den original monterade.
vad gav denna kylning mig ? några extra mhz buss.... värt det.
On 2001-10-18 11:28, pjewk wrote:
kt7a suger! du har tur som har fått dit mobo att funka!
fick 2st defekta av datorB
2 kompisar oxå fått defekta kt7a.😀
Det går säkert att räkna upp många klantarslen som inte kan sätta ihop en Abit KT7A-burk, men min har då funkat hele ti'n..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
December 23, 2000
HAHAHAHA det är väl du som inte är kompatibel och kompetent nog att använda Abit!
Abit är för proffs, DIY (Do it Yourself)
ASUS och sånt skit är för OEM users!
March 4, 2001
On 2001-10-18 16:46, [NH]Axzell wrote:
HAHAHAHA det är väl du som inte är kompatibel och kompetent nog att använda Abit!
Moget svar, kan du motivera varför du anser att Asus är OEM? Att nån stor datortillverkare använder Asus har inget med saken att göra, om IBM börjar använda Abit kort i sina burkar blir väl inte Abit OEM, eller jo de blir en OEM-tillverkare men ni fattar vad jag menar med "OEM"
December 23, 2000
On 2001-10-18 18:49, Daniel R wrote:
Moget svar, kan du motivera varför du anser att Asus är OEM? Att nån stor datortillverkare använder Asus har inget med saken att göra, om IBM börjar använda Abit kort i sina burkar blir väl inte Abit OEM, eller jo de blir en OEM-tillverkare men ni fattar vad jag menar med "OEM"
Okej, förlåt att jag höll mig till fakta...
ASUS säger ju sig själva vara OEM.
Om du tittar in i en datorbutik som säljer AMD-datorer så är det troligtvis ASUS A7V kort i det eller sämre...
March 4, 2001
On 2001-10-18 20:58, [NH]Axzell wrote:
On 2001-10-18 18:49, Daniel R wrote:
Okej, förlåt att jag höll mig till fakta...
ASUS säger ju sig själva vara OEM.
Om du tittar in i en datorbutik som säljer AMD-datorer så är det troligtvis ASUS A7V kort i det eller sämre...
Att datortillverkare håller sig till kvalitetstillverkare som t ex Asus har en anledning som du också måste se som fakta och inte förklara bort med att folk inte klarar av att hantera/bygga datorer med just detta moderkort. Abit håller tyvärr ganska låg kvalitet om man räknar med antal trasiga moderkort, jag har två polare som jag känner som har haft olika problem. Båda hade KT7A och vid fall 1 så fick personen bluescreens, registerfel osv...bytte allt men inget hjälpte och tillsist bytte till ett nytt abit kort och allt gick bra. Vid det andra fallet så var det problem med stabiliteten, datorn låste sig vid "tunga" aplikationer, och det var absolut inget kylningsproblem. Bytte moderkort till ett nytt KT7A och det gick pefekt. Och ja, jag vet vissa har kört Abit sen de föddes men abit strular ganska mycket, jag har pratat med folk i datorerbutiker och trots att man ofta brukar prata om deras bristande kompetens så har de med erfarnhet eftersom de kanske säljer 100:a tals datorer med t e x abit moderkort och då får de en bild av vad som krånglar eller inte, men vissa har inte haft problem det förstår jag. Sen att Asus kallar sig OEM, ja den tillverkare som inte gör det skulle jag kalla dum, det är ju varje moderkortstillverkares dröm att få sälja sina moderkort till stora OEM tillverkare. Personligen så har jag använt Asus moderkort sen jag började med datorer och jag har aldrig haft några problem som inte gått att avhjälpa med en enkel biosuppdatering. Visst, jag kan ha haft tur men det e inte bara jag som är nöjd med Asus moderkort, de datorbutiker jag har varit i kontakt med/jobbat hos har haft samma erfarenheter som mig av Asus och Abit.
Du skrev även detta: "Om du tittar in i en datorbutik som säljer AMD-datorer så är det troligtvis ASUS A7V kort i det eller sämre..."
Vad menar du med det? Menar du att datorbutiker använder Asus kort eller? Och jag se inte vad som är negativt med det? Kan du förklara lite mer?
Ni kanske har en annan bild av Asus och Abit men detta är min bild av tillverkarna. Sammanlagd har jag använt 11 olika Asus moderkort och alla har fungerat perfekt och aldrig pajat...kanske jag har haft tur eller så gör Asus bra moderkort, det är upp till var och en att avgöra och jag tycker att om man säger något i still med "X tillverkaren" äger så ska man motivera det.
December 23, 2000
Abit inriktar sig nästan enbart på "Power User" marknaden. (Så säger abit själva, sen är det ju fritt fram för andras åsikter. )
Medans Asus till stor del inriktar sig på OEM marknaden. Eftersom Abit är ett så pass litet företag när man jämför med Asus så har Abit problem att slå sig in på OEM marknaden. Just därför satsar de på DIY/Power User marknaden.
Ur överklockaren synvinkel så är tycker jag att ett Abit kort känns som ett bättre väl.
Men visst, det är sant att Abit haft lite kompabilitets problem med sina kort. De fungera t.ex dåligt med Asus grafikkort.
Kör själv ett KT7A, och är mycket nöjd med det. Säger dock inte att Asus är dåliga, men de spelar inte rikgit på samma nisch.
March 4, 2001
On 2001-10-18 21:40, Peter aka [NH] mr Voodoo wrote:
Abit inriktar sig nästan enbart på "Power User" marknaden. (Så säger abit själva, sen är det ju fritt fram för andras åsikter. )Medans Asus till stor del inriktar sig på OEM marknaden. Eftersom Abit är ett så pass litet företag när man jämför med Asus så har Abit problem att slå sig in på OEM marknaden. Just därför satsar de på DIY/Power User marknaden.
Ur överklockaren synvinkel så är tycker jag att ett Abit kort känns som ett bättre väl.
Men visst, det är sant att Abit haft lite kompabilitets problem med sina kort. De fungera t.ex dåligt med Asus grafikkort.
Kör själv ett KT7A, och är mycket nöjd med det. Säger dock inte att Asus är dåliga, men de spelar inte rikgit på samma nisch.
Kan du ge exempel på saker som man kan göra med Abit moderkort (i överklockningsväg) som man inte kan göra med Asus kort (och då menar jag inte P2B osv utan moderna Asus moderkort som t ex A7V133 och A7V266)?
För min erfarenhet är att med Asus moderkort går det att överklocka minst lika bra, och dessutom är oftast Asus moderkort lättare att voltmodda.
Och dessutom gillar jag personligen inte Abits sätt att marknadsföra sig, t ex det som många tror är Abit uppfinning, att PCI/AGP alltid körs i 22/66 om så önskas på t ex TH7-II, detta är absolut inget som Abit uppfunnit utan denna funktion finns även på Epox senaste P4:a moderkort.
Citat från https://www.nordichardware.com/artiklar/AbitAsetek/index2.php:
"Den totalt unika egenskap som ABIT TH7 II-RAID besitter är möjligheten att alltid, jag upprepar ALLTID!, köra AGP och PCI enheter i sin original hastighet (33/66Mhz) oberoende av din FSB. Du kan alltså höja din FSB (FrontSideBuss) till t.ex 157Mhz och fortfarande köra grafikkort och andra enheter på sin original hastighet. Detta var just vad vi fick se demonstrerat och detta eliminerar t.ex. alla problem med SCSI kort eller grafikkort som inte klarar höga busshastigheter. ABIT har helt enkelt gjort det igen och vi bara bockar och tar emot."
Dessutom Abits "överklocknings stripes", vad ska dom föreställa? Plåtbitar på baksidan av moderkortet tror inte jag hjälper när man överklockar och de testar jag har sett så har man inte kunnat överklocka bättre med det kortet än andra p4:a kort. Dessutom så presterar Asus senaste p4:a kort p4t-e bättre än abits motsvarighet....
On 2001-10-19 07:30, Daniel R wrote:
Abit inriktar sig nästan enbart på "Power User" marknaden. (Så säger abit själva, sen är det ju fritt fram för andras åsikter. )Medans Asus till stor del inriktar sig på OEM marknaden. Eftersom Abit är ett så pass litet företag när man jämför med Asus så har Abit problem att slå sig in på OEM marknaden. Just därför satsar de på DIY/Power User marknaden.
Kan du ge exempel på saker som man kan göra med Abit moderkort (i överklockningsväg) som man inte kan göra med Asus kort (och då menar jag inte P2B osv utan moderna Asus moderkort som t ex A7V133 och A7V266)?
För min erfarenhet är att med Asus moderkort går det att överklocka minst lika bra, och dessutom är oftast Asus moderkort lättare att voltmodda.Och dessutom gillar jag personligen inte Abits sätt att marknadsföra sig, t ex det som många tror är Abit uppfinning, att PCI/AGP alltid körs i 22/66 om så önskas på t ex TH7-II, detta är absolut inget som Abit uppfunnit utan denna funktion finns även på Epox senaste P4:a moderkort.
Citat från https://www.nordichardware.com/artiklar/AbitAsetek/index2.php:"Den totalt unika egenskap som ABIT TH7 II-RAID besitter är möjligheten att alltid, jag upprepar ALLTID!, köra AGP och PCI enheter i sin original hastighet (33/66Mhz) oberoende av din FSB. Du kan alltså höja din FSB (FrontSideBuss) till t.ex 157Mhz och fortfarande köra grafikkort och andra enheter på sin original hastighet. Detta var just vad vi fick se demonstrerat och detta eliminerar t.ex. alla problem med SCSI kort eller grafikkort som inte klarar höga busshastigheter. ABIT har helt enkelt gjort det igen och vi bara bockar och tar emot."
Dessutom Abits "överklocknings stripes", vad ska dom föreställa? Plåtbitar på baksidan av moderkortet tror inte jag hjälper när man överklockar och de testar jag har sett så har man inte kunnat överklocka bättre med det kortet än andra p4:a kort. Dessutom så presterar Asus senaste p4:a kort p4t-e bättre än abits motsvarighet....
Jag tycker att ABIT TH7 II-RAID är ett perfekt exempel på att ABIT inriktar sig på överklockarna. Även om du kanske inte håller md Daniel..
Ta t.ex upp till 2.2v på vcore, AGP/PCI fix och även deras "överklocknings stripes". Den redan befintliga voltmodden på moderkortet finns inte på något annat Pentium 4 moderkort och faktum är att jag bara har sett en person som har gjort en egen voltmodd på sitt P4 moderkort och det var en Asiat som i samma veva körde sin prolle i 2.8Ghz med flytande kväve...
AGP/PCI fixen är jag rätt säker på att ABIT är ensamma om. De var defenitivt först med den. Du sa Epox nya P4 moderkort.. det borde i så fall vara EPoX 4B2A som är baserat på I845 chipsetet (Hittade inget annat socket 478 på Epox hemsida..).
Det kanske är detta citat som du tänker på?
"Besides, we can manually change a correlation of FSB, memory and PCI bus frequencies. "
Enligt mig så visar det att Epox har bättre inställningar för PCI hastigheten än innan men inte att de har en fix för det helt och hållet. Anledningen till detta är att AGP/PCI fixen på ABIT TH7 II-RAID ställer in rätt frekvens automatiskt om man väljer "Fix" dividern. Även om det är möjligt så tror jag inte Epox har en sådan AGP/PCI fix men jag låter mig gärna överbevisas .
Det enda jag också kan vara lite skeptisk till är dessa "överklocknings stripes" men jag tycker inte det vore så smart att sätta på några "plåtbitar" utan att de gör någon nytta.. Du sa att TH7 II-RAID inte var det mest överklockningsbara Socket 478 moderkortet vilket jag gärna också vill se länk till. Om man räknar in voltmodden på kortet (vilket man självklart ska!) så finns det inget P4 moderkort som är i närheten så överklockningsvänligt. Även om man skulle köra med 1.85v så tror jag TH7 II-RAID står sig väldigt bra.
Angående prestandan jämfört med ASUS P4T-E finns det inte mycket att säga. ASUS har med sin "Turbo" inställning på minnet lyckats pressa ut de extra 2-3% i prestanda som ABIT TH7 II-RAID saknar. Varför ABIT inte har implementerat detta vet jag inte och eftersom det redan fanns på ASUS P4T (Socket 423) så har ju tiden funnits där. Men å andra sidan har ABIT TH7 II-RAID flera egenskaper som väger över denna icke märkbara prestanda skilland flera gånger om.
Min slutsats är att ABIT TH7 II-RAID är ett grymt bra moderkort men likaså är ASUS P4T-E.
Men det går inte att komma ifrån att ABIT kortet är det rätta för den riktige "Power usern" med onboard RAID och flera egenskaper som tillåter bättre överklockning.
[ Detta Inlägg ändrades av: Anton aka [NH]Woxxman den 2001-10-19 11:29 ]
Tekniknörd som gillar att träna.
March 4, 2001
On 2001-10-19 11:27, Anton aka [NH]Woxxman wrote:
On 2001-10-19 07:30, Daniel R wrote:
För min erfarenhet är att med Asus moderkort går det att överklocka minst lika bra, och dessutom är oftast Asus moderkort lättare att voltmodda.Och dessutom gillar jag personligen inte Abits sätt att marknadsföra sig, t ex det som många tror är Abit uppfinning, att PCI/AGP alltid körs i 22/66 om så önskas på t ex TH7-II, detta är absolut inget som Abit uppfunnit utan denna funktion finns även på Epox senaste P4:a moderkort.
Citat från https://www.nordichardware.com/artiklar/AbitAsetek/index2.php:"Den totalt unika egenskap som ABIT TH7 II-RAID besitter är möjligheten att alltid, jag upprepar ALLTID!, köra AGP och PCI enheter i sin original hastighet (33/66Mhz) oberoende av din FSB. Du kan alltså höja din FSB (FrontSideBuss) till t.ex 157Mhz och fortfarande köra grafikkort och andra enheter på sin original hastighet. Detta var just vad vi fick se demonstrerat och detta eliminerar t.ex. alla problem med SCSI kort eller grafikkort som inte klarar höga busshastigheter. ABIT har helt enkelt gjort det igen och vi bara bockar och tar emot."
Jag tycker att ABIT TH7 II-RAID är ett perfekt exempel på att ABIT inriktar sig på överklockarna. Även om du kanske inte håller md Daniel..
Ta t.ex upp till 2.2v på vcore, AGP/PCI fix och även deras "överklocknings stripes". Den redan befintliga voltmodden på moderkortet finns inte på något annat Pentium 4 moderkort och faktum är att jag bara har sett en person som har gjort en egen voltmodd på sitt P4 moderkort och det var en Asiat som i samma veva körde sin prolle i 2.8Ghz med flytande kväve...
AGP/PCI fixen är jag rätt säker på att ABIT är ensamma om. De var defenitivt först med den. Du sa Epox nya P4 moderkort.. det borde i så fall vara EPoX 4B2A som är baserat på I845 chipsetet (Hittade inget annat socket 478 på Epox hemsida..).
Det kanske är detta citat som du tänker på?
"Besides, we can manually change a correlation of FSB, memory and PCI bus frequencies. "Enligt mig så visar det att Epox har bättre inställningar för PCI hastigheten än innan men inte att de har en fix för det helt och hållet. Anledningen till detta är att AGP/PCI fixen på ABIT TH7 II-RAID ställer in rätt frekvens automatiskt om man väljer "Fix" dividern. Även om det är möjligt så tror jag inte Epox har en sådan AGP/PCI fix men jag låter mig gärna överbevisas .
Det enda jag också kan vara lite skeptisk till är dessa "överklocknings stripes" men jag tycker inte det vore så smart att sätta på några "plåtbitar" utan att de gör någon nytta.. Du sa att TH7 II-RAID inte var det mest överklockningsbara Socket 478 moderkortet vilket jag gärna också vill se länk till. Om man räknar in voltmodden på kortet (vilket man självklart ska!) så finns det inget P4 moderkort som är i närheten så överklockningsvänligt. Även om man skulle köra med 1.85v så tror jag TH7 II-RAID står sig väldigt bra.
Angående prestandan jämfört med ASUS P4T-E finns det inte mycket att säga. ASUS har med sin "Turbo" inställning på minnet lyckats pressa ut de extra 2-3% i prestanda som ABIT TH7 II-RAID saknar. Varför ABIT inte har implementerat detta vet jag inte och eftersom det redan fanns på ASUS P4T (Socket 423) så har ju tiden funnits där. Men å andra sidan har ABIT TH7 II-RAID flera egenskaper som väger över denna icke märkbara prestanda skilland flera gånger om.
Min slutsats är att ABIT TH7 II-RAID är ett grymt bra moderkort men likaså är ASUS P4T-E.
Men det går inte att komma ifrån att ABIT kortet är det rätta för den riktige "Power usern" med onboard RAID och flera egenskaper som tillåter bättre överklockning.[ Detta Inlägg ändrades av: Anton aka [NH]Woxxman den 2001-10-19 11:29 ]
AGP/PCI fixen finns på Epox i845 moderkort, läs testet på ocworkbench.com.
Dessa "överklocknings stripes" tror jag är skitsnack men det är upp till köparen att avgöra. Vilket test jag såg att dessa stripes inte gjorde någon nytta minns jag faktiskt inte och ja 2,2v är en fördel, jag måste erkänna att Abit har lyckats med sitt P4:a moderkort men jag tycker absolut inte att deras socket A moderkort står ut jämfört med t ex Asus eller Epox, tvärt om så brukar t ex Epox vara bättre pga att en del av deras socket a moderkort har voltmodd.
Men sammanafttningsvis så ja, Abit har bra P4 moderkort som står ut jämfört med andra kort men deras socket a kort tycker jag inte det är något speciellt med jämfört med t ex Asus, Epox eller andra retail tillverkare. Detta är min åsikt om saken
[ Detta Inlägg ändrades av: Daniel R den 2001-10-19 14:41 ]
1 Guest(s)