February 7, 2001
Hej hopp!
Idag kom grejjerna, som jag beställde från kylning.com i fredags.
en Zalman chipset fläns samt en zalman kortplatsfläkt.
Jag har precis installerat sakerna och nu tänkte jag berätta om mitt lilla äventyr.
För det blev det kan man säga. I alla fall när det gäller chipset kylaren.
Mitt moderkort, ett Abit KT7A-RAID har en lite chipset fläns med en liten fläkt på toppen. Den här lilla fläkten lät som en... ja.. en stucken gris, så jag hade för länge sedan stängt av den. Vilket medförde att min stackars hårt arbetande chipset krets inte riktigt orkade med värmen ibland. Detta visade sig i form av diverse hängningar och låsningar av systemet.
Så när jag såg Zalmans fläns blev jag helt överlycklig!
Okej... som sagt... på mitt moderkort så sitter chipset flänsen fast med två stycken nylon duttar och dessa var jag tvungen att försöka pilla bort. Men det visade sig vara lättare sagt än gjort. Efter ett par spräckta naglar och en böjd miniskruvmejsel så var jag nära att ge upp. Men jag beslutade mig för att göra ett sista försök... Med en polygrip 🙂
Jag stod och drog i dom sär j**la nylon plopparna men inget hände. Tillslut blev jag sur och drog så hårt jag bara orkade... Moderkortet bognade kraftigt och hade datorn inte varit så tung hade jag säkert kunna lufta den en liten bit. Tillslut lossnade allt.... Och jag satt med en tång samt hela chipset flänsen i näven... Men oroligt bultande hjärta kletade jag på lite Arctic Silver pasta och monterade dit Zalman flänsen.
Som tur var så fungerade datorn efter mitt smått brutala ingrep, och det är en mycket lättad person som just nu sitter och skriver detta 🙂
Jag passade också på att montera in kylfläkten... Och jag kan bara säga: Den rockar!! Den låter ingenting med spänningsbegränsaren inkopplad... Till och med min 12 db papst låter mer...
Kan varmt (kallt) rekommendera den!
January 30, 2001
2 Guest(s)