Clocknings time!|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Clocknings time!
Loop
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 239
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 1, 2003 - 10:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har köpt in lite nya grejjer för att lätta på stämmningen lite och skulle villja clocka. Eftersom jag alldrig tidigare clockat så känner jag mig lite osäker på hur jag ska ta mig till väga... 😕
Jag har köpt ett ABIT NF7-S 2.0, AMD athlon xp 2500+ barton, en spire falconrock II och ett par TwinMos Winbond 256mb ddr pc3200..

Hade tänkt mig försöka få upp prollen på 2,2Ghz

Jag skulle vara ytterst tacksam om någon detalierat skulle kunna berätta hur jag ska bära mig åt. wink

Remixkungen
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 62
362776
July 1, 2003 - 11:06 pm
sp_Permalink sp_Print

jag är heller inte nån expert på clockning. men om du nyligen har köpt prylarna som vet jag att man ska först bränna in komponenterna. samma som när man trimmar en moppe. man måste köra in motorn innan man trimmar den. men det finns säkert nån här som vet exakt vad du ska göra så jag överlåter det till denna människa

Rogue
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 394
362803
July 2, 2003 - 12:06 am
sp_Permalink sp_Print

Gå in i BIOS, öka FSB. Om datorn inte startar, gå in i BIOS igen, öka vCore ett snäpp eller två. Och så håller du på...

Du kan även om du vill ha så hög FSB som möjligt, sänka Multipliern.

3ddul
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 771
362809
July 2, 2003 - 12:31 am
sp_Permalink sp_Print

Är det bättre att ha en hög fsb än multiplier?

Rogue
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 394
362828
July 2, 2003 - 1:01 am
sp_Permalink sp_Print

Vid hög FSB får du mer minnesbandbredd, om du nu kör minnena syncade med FSBn. Detta resulterar i högre prestanda ja.

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
362983
July 2, 2003 - 11:16 am
sp_Permalink sp_Print

tänk på att du ska bränna in grejerna innan du börjar klocka... kör prollen på typ 500mhz eller så och kör typ prime95 eller 3dmark loopat eller nåt... efter typ en eller två dagar så ere bara o klocka...

kutlo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1745
362987
July 2, 2003 - 11:19 am
sp_Permalink sp_Print

Varför ska man bränna in... Är det nödvändigt eller ???? Är det inte bara att överclocka och köra 3Dmark ett par gånger ? 😕

[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1422
363039
July 2, 2003 - 1:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad jag har märkt så är enda anledningen att "bränna in" en amd att få den att godta högre vcore. Min 1800+ stängde ner hela dator om jag försökte köra över 1.75v, men efter en dags inbränning med sisoftsandra på 1.75v så började den godta 1.8v, osv. Nu kör jag 1.9v.

Henrik Berntsson
Admin
Forum Posts: 1817
365605
July 6, 2003 - 11:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är ganska många olika bud när det gäller inbränning och spänning på cpuer. Själv körde jag min xp1700+ i 2,15 volt första dagen jag fick hem den och det fungerade bra. I vissa fall som [ToMaHaWk] säger så kan det vara annorlunda.

Jag brukar i alla fall testa processorn för att hitta ungefär hur högt den klarar genom att köra låg fsb, låg minneshastighet och hög spänning till nordbryggan och minnen för att vara säker på att när det väl hänger sig, är det inte pga processorn.

Jag börjar med att öka multipeln till processorn utan att höja spänningen till processorn. Detta gör jag till den hänger sig. Då ökar jag spänningen.
Så håller jag i princip på tills processorn inte vill gå högre.
När man hittat maxhastigheten för cpun kan man ta reda på vilken högsta fsb moderkortet klarar av, då genom att köra cpun på låg hastighet med normal spänning, hög spänning till nordbryggan/moderkortet och så låg hastighet på minnena som möjligt.
Vidare testar man minnet genom att sänka allt annat för att utesluta att datorn hänger sig pga andra orsaker än minnet.

När man till slut har hittat maxgränsen på varje enskild del, så kan man köra max på alla delar

Eftersom man brukar bli biten 😉 så är nästa naturliga steg att bättra på kylningen, för att i sin tur kunna höja spänningen till cpun och för att således komma högre i hastighet på cpun

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 538
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL