June 19, 2003
Jag har köpt in lite nya grejjer för att lätta på stämmningen lite och skulle villja clocka. Eftersom jag alldrig tidigare clockat så känner jag mig lite osäker på hur jag ska ta mig till väga... 😕
Jag har köpt ett ABIT NF7-S 2.0, AMD athlon xp 2500+ barton, en spire falconrock II och ett par TwinMos Winbond 256mb ddr pc3200..
Hade tänkt mig försöka få upp prollen på 2,2Ghz
Jag skulle vara ytterst tacksam om någon detalierat skulle kunna berätta hur jag ska bära mig åt.
April 24, 2003
jag är heller inte nån expert på clockning. men om du nyligen har köpt prylarna som vet jag att man ska först bränna in komponenterna. samma som när man trimmar en moppe. man måste köra in motorn innan man trimmar den. men det finns säkert nån här som vet exakt vad du ska göra så jag överlåter det till denna människa
December 19, 2000
Det är ganska många olika bud när det gäller inbränning och spänning på cpuer. Själv körde jag min xp1700+ i 2,15 volt första dagen jag fick hem den och det fungerade bra. I vissa fall som [ToMaHaWk] säger så kan det vara annorlunda.
Jag brukar i alla fall testa processorn för att hitta ungefär hur högt den klarar genom att köra låg fsb, låg minneshastighet och hög spänning till nordbryggan och minnen för att vara säker på att när det väl hänger sig, är det inte pga processorn.
Jag börjar med att öka multipeln till processorn utan att höja spänningen till processorn. Detta gör jag till den hänger sig. Då ökar jag spänningen.
Så håller jag i princip på tills processorn inte vill gå högre.
När man hittat maxhastigheten för cpun kan man ta reda på vilken högsta fsb moderkortet klarar av, då genom att köra cpun på låg hastighet med normal spänning, hög spänning till nordbryggan/moderkortet och så låg hastighet på minnena som möjligt.
Vidare testar man minnet genom att sänka allt annat för att utesluta att datorn hänger sig pga andra orsaker än minnet.
När man till slut har hittat maxgränsen på varje enskild del, så kan man köra max på alla delar
Eftersom man brukar bli biten 😉 så är nästa naturliga steg att bättra på kylningen, för att i sin tur kunna höja spänningen till cpun och för att således komma högre i hastighet på cpun
2 Guest(s)