January 10, 2003
Hejsan
Jag vill klocka min processor men kan ej komma åt inställningarna i bios. De går ej att ändra. Är det någon som vet hur man gör för att komma åt dessa inställningar i bios, specifikation på moderkort finns nedan
Tacksam för svar
PS. Är ny på detta forum, underbart ställe.
April 10, 2001
Hej och välkommen till NH.
Vadgäller klockning för ditt moderkort, om det inget finns i bios för att ändra FSB osv så kan du kolla i manualen om du ev har jumper/dip baserat moderkort. Att du alltså fysiskt behöver korrigera inställningarna.
Om inte det heler finns så återstår bara möjligheten med Mjukvaruklockning. Softfsb är ett av programmen man kan använda för det. Men detta stödjer ej heller alla mobos och pll´s.
Än en gång. Välkommen.
January 10, 2003
Tackar Peter@20ghz
Ska kolla i manualen om jag hittar någon. Det följde ej med en manual med datorn ( Datorpaket från ELGiganten ) och jag håller på och tjafsar med dem för att få en giltig cd-nyckel till windows eftersom den de skickade med var ogiltig. Informationen var överhuvudtaget mycket dålig
Ska även kolla programmet du rekommenderade.
God fortsättning till er alla 😀
April 10, 2001
Om du inte får en manual, vilket du borde. Så kan du alltid öppna chassit och kolla på moderkortet o kolla vad det står. Annars finns det ett program som heter "sisoft sandra" kallas ofta bara för sandra, det programmet letar upp all info som kan utläsas från din dator. http://www.sisoftware.co.uk/?a=demon
Med hjälp av den infon kan du/vi hitta möjliga allternativ.
Och på tal om cd-nyckel, borde vara en OEM version antar jag av Windows, då brukar man inte behöva cd-nyckel. men om så inte är fallet och den du fått är fel Så måste du kräva den rätta, skall ju finnas med i paketet. Dock hittar jag ingen modell "Columbia 2" på deras web, vilket fabrikat är det? Kolla upp lite mer så hjälper vi dig.
1 Guest(s)