September 20, 2001
Jag har under en tid funderat på att klocka min dator. Däremot är jag lite orolig att nåt ska brinna upp. Så jag tänkte köpa nya (bättre) kylflänsar och fläktar. Men problemet här, är att jag inte vet det minsta och det här. Hur vet man vilken fläkt/fläns som passar vilken/vilket cpu/grafikkort?
Iaf så har jag PIII Coppermine 800 mhz och ett Voodoo3 3000
[ Detta Inlägg ändrades av: _BiG_HeaD_ den 2002-01-06 12:57 ]
December 16, 2001
Hej! Är nybörjare själv.
Men jag har köpt en Golden Orb processor fläns/fläkt. (Den kyler P3 upp till 1,2Gb)
Kör nu 500@600 på min PIII 500E FCPGA.
CPU temp:35c+ Mobo temp:30c+
Du höjer FSB i BIOS i omgångar och startar om datorn för att se om det går stabilt.
(BIOS kommer du åt genom att hålla in DEL knappen när du startar datorn)
Har även satt fast en fläkt på kylflänsen och klockat upp mitt Voodoo 3 3000AGP till 166@180. Men du kanske bör vänta tills du får en bättre förklaring av de mer erfarna här på NH.
Mvh.
Kecke
December 16, 2001
On 2002-01-06 18:19, Waco wrote:
Om du ska klocka så höjer du FSB:n i bios, och köp en riktig fläkt orb fläktarna suger. Köp en Fop 32 lr nått i istället.
I och med att han är nybörjare!!! Var ju ditt inlägg verkligen ett erfaret, genomgående och lättförståligt som svar på hans frågor...NOT
Edit: Självklart behöver du inte köpa en Golden orb, men den funkar bra för mina behov.
(Se temp. i mitt tidigare inlägg)
September 20, 2001
Tackar Kecke.. jo jag har trimmat den nu från 800@820 😛 ... Är det normalt att det är 47-48 grader varmt IDLE på standard hastighet?
December 16, 2001
hehehe...Grattis, nu har du börjat klocka!!!Är som sagt nybörjare själv. Men tycker att det låter högt?
Du kan som det billigaste alternativet testa med att lossa kylflänsen, smeta nytt/jämt ca: 1mm Arctic Alumina (49:- på kylning.com). Och sätta dit flänsen igen. Kan hända att den inte ligger på ordentligt eller att du har för mycket/lite kylpasta. Vill du byta kylning och söker ett bra budget alternativ:
http://kylning.com/product_inf.....f90db067ee Tänkte köpa den själv, men orkade inte beställa. Köpte min av lokal handlare i GBG.
Lycka till
//Kecke
September 20, 2001
On 2002-01-06 19:47, -Kecke- wrote:
hehehe...Grattis, nu har du börjat klocka!!!Är som sagt nybörjare själv. Men tycker att det låter högt?
Du kan som det billigaste alternativet testa med att lossa kylflänsen, smeta nytt/jämt ca: 1mm Arctic Alumina (49:- på kylning.com). Och sätta dit flänsen igen. Kan hända att den inte ligger på ordentligt eller att du har för mycket/lite kylpasta. Vill du byta kylning och söker ett bra budget alternativ:
http://kylning.com/product_inf.....f90db067ee Tänkte köpa den själv, men orkade inte beställa. Köpte min av lokal handlare i GBG.
Lycka till
//Kecke
Jag ville trimma lite mer, så jag gick ut i (med datorn) i balkongen (svinkallt) CPU'n gick inte att trimma nå mycket. Datorn flummade sig. Jag gick bara in på BIOS och ändrade någon hastighet. (Jag chansar på att det var FSB'en) Så nu undrar jag: om man vill trimma mycket, ska man inte typ ändra någon volt grej?
Iaf. Grafik kortet gick bättre att trimma. från 166mhz till 190. Jag vet inte om det är bra, men jag är iaf mycket stolt 😀
Sen så undrar jag ocksåska man lägga kylpastan på kylflänsen eller på cpu'n?
1 Guest(s)