November 6, 2004
Har orginalkylaren, och under en lite längre session av t.ex. Super Pi så toppar tempen 68 grader....samma sekund jag slutar testet så rasar tempen ner till runt 50-52 grader, där den verkar ligga i idle. Är alltså en Core 2 Duo det rör sig om, E6400.
Tempen i lådan är bra, och jag har bra luftflöde där CPUn sitter....ska tempen verkligen kunna ligga så högt då? Ska nog byta kylare ändå, men jag trodde orginalet var klart bättre än så här.
Hatar sättet man sätter fast kylaren på också...jäkla plastpinnar man ska trycka ner i hålen, och jag dubbelkollade på baksidan moderkortet att alla pinnar låst så som dom ska när jag installerade den... Och ja, jag hade på sån där silverpasta, och ett tunt men heltäckande lager...har gjort det många ggr förr, tex precis nu på grafikkortet också, där tempen sjönk med 12 grader i idle mot orginalkylningen.
May 23, 2001
November 6, 2004
Kan det givetvis vara. Men jag hade av kylaren igår, och fick se att förmodligen min kylare har en ojämn botten. Det satt nämligen enbart en ring av kylpasta på processorn...alltså hela ytterkanten av kylarens botten typ, men i mitten kanske den inte ens fått kontakt. Verkar typ som om kylarens mitt buktar uppåt alltså.
Slängde på lite tjockare med kylpasta i mitten, och har nu beställt en bättre kylare.
Hoppas bara det inte är så jäkla dumt att processorns topp kan bukta lätt inåt...har det någonsin hänt?
September 1, 2002
Nerevarine wrote: Kan det givetvis vara. Men jag hade av kylaren igår, och fick se att förmodligen min kylare har en ojämn botten. Det satt nämligen enbart en ring av kylpasta på processorn...alltså hela ytterkanten av kylarens botten typ, men i mitten kanske den inte ens fått kontakt. Verkar typ som om kylarens mitt buktar uppåt alltså.
Slängde på lite tjockare med kylpasta i mitten, och har nu beställt en bättre kylare.
Hoppas bara det inte är så jäkla dumt att processorns topp kan bukta lätt inåt...har det någonsin hänt?
Såg en artikel om detta, och processorns topp _kan_ bukta inåt. Ska se om jag kan hitta den igen.
November 6, 2004
Datorn är ju förvisso stabil, men den blir ju delvis högljudd och säkert lite väl kortlivad om den ska gå så jäkla varm. Fick inte nya kylaren (Arctic Cooling Freezer 7 Pro) idag, så får väl se i början på nästa vecka.
Mean Machine: IHS är vad? Antar det är själva metallhöljet? Och vad menar du med att lappa den?
December 8, 2005
Nerevarine wrote: Mean Machine: IHS är vad? Antar det är själva metallhöljet? Och vad menar du med att lappa den?
IHS=integrated Heat Spreader (stavning?) ..alltså precis själva metalhöljet
..med lappa menar Mean machine att ta bort hela IHS:en (eller?)...vilket kan vara lite jobbigt :bgrin: och finns risk att du skadar processorn
December 21, 2005
Om man ska ge sig på att lappa CPU'n rekommenderas våtslippapper och inte vanligt sandpapper. Du brukar hitta våtslippapper hos dom som säljer reservdelar till bilar. Och naturligtvis ska du INTE använta vatten, eller någon annan vätska, om du ska lappa. Utan slipa torrt. Du vill absolut inte ha in någon fukt under ihs'en eller någon annanstans i CPU'n.
Här hittar du en liten guide:
http://forum.overclock3d.net/s.....php?t=4735
Och som jag tror föregående nämnde, garantin ryker naturligtvis om du lappar.
July 21, 2006
Den tempen skall den väl nog klara av, när klockade min E6600 till 3.6 GHz o hade en Vcore på 1.45V så gick den upp i 70 grader efter ca 20min i Orthos torturetest, men en rumstemp på ca 6 grader, då hade jag förstås inte orginalkylaren heller, utan en Zalman CNPS 9500 LED, och som kylpasta använder jag Zalmans ZM-STG1 o varvtalet var på fullt.
December 21, 2005
SS_The_Demon wrote: Den tempen skall den väl nog klara av, när klockade min E6600 till 3.6 GHz o hade en Vcore på 1.45V så gick den upp i 70 grader efter ca 20min i Orthos torturetest, men en rumstemp på ca 6 grader, då hade jag förstås inte orginalkylaren heller, utan en Zalman CNPS 9500 LED, och som kylpasta använder jag Zalmans ZM-STG1 o varvtalet var på fullt.
En rumstemp på ca 6 grader!!?? 😮
Bor du i ett kylskåp?
December 21, 2005
Hade själv problem med tempen på min E6600, men inte nu längre. Har klockat upp min E6600@3,0Ghz och min load temp (mätt i TAT) är nu 45°C, en grad högre än min tidigare idle temp.
Här kan ni läsa hela historien:
http://www.64bits.se/forum/vie.....p?p=585659
July 21, 2006
Dr_Krall wrote: [quote=SS_The_Demon]Den tempen skall den väl nog klara av, när klockade min E6600 till 3.6 GHz o hade en Vcore på 1.45V så gick den upp i 70 grader efter ca 20min i Orthos torturetest, men en rumstemp på ca 6 grader, då hade jag förstås inte orginalkylaren heller, utan en Zalman CNPS 9500 LED, och som kylpasta använder jag Zalmans ZM-STG1 o varvtalet var på fullt.
En rumstemp på ca 6 grader!!?? 😮
Bor du i ett kylskåp?
"Kylskåpet" har faktiskt ett namn, Finland 😛
O dessutom hade jag fönstret öppet också
1 Guest(s)