February 12, 2003
OfflineJag är ungefär lika användbar och motiverad att göra saker som en heroinist för tillfället, med skillnaden att min högst skumma drog verkar vara överklockning. Mitt liv just nu går ut på att vara med min flickvän, och när jag inte är med henne får jag helt enkelt hitta på något att fördriva tiden med, men absolut inte det jag borde göra (städa, fixa, dona, skriva, etc, etc)... Så här är dagens episod, jag har lite kväve ståendes och hade andra obligationer, så självklart skulle jag överklocka lite. *Host*
Ett längre tag har jag haft K|ngp|ns Dominance-pot och ett kit Corsair GTX2, ni vet de där specade för 2250MHz med 8-8-8-24-timings. Jomenvisst. Dessa är utrustade med Elpidas MGH-E Hyper-kretsar och även om de inte är fantastiska under kyla är de fantastiska överlag, mitt kit gör i runda slängar 1950MHz med 6-6-6-18-timings på luft. Potten är där, moderkortet är Rampage III Extreme, så jag tyckte att jag hade slut på ursäkter, varför jag helt enkelt slängde prylarna på plats i ren trots mot det jag egentligen borde gjort ikväll, hur det ser ut på ett ungefär ser du nedan:
[Image Can Not Be Found]
Under kyla:
[Image Can Not Be Found]
Minnena matades med 2.0V och det som höll mig tillbaka i SuperPI 32M (effektivt minnesbenchmark) var QPI-spänningen, CPU:n jag har att tillgå vägrar fungera över 1.425V. Det blev helt enkelt så att jag bara lite snabbt gav mig på att se ungefärliga maxfrekvenser med 6-6-6-18-timings (då andra minnesmultipliers än 2:10 inte heller riktigt fungerar som tänkt med denna CPU). BCLK for över 200MHz ganska fort och inte oväntat, mitt tidigare personbästa var 2048MHz med gamla goda D9GTR-minnen på X48-tiden, även det under LN2. Att komma längre än så med tre kanaler och inbyggd minneskontroller var kanske inte direkt väntat, men det gick alldeles utmärkt, se nedan:
[Image Can Not Be Found]
Inte nog med att det var validerbart (LÄNK), det var faktiskt åtminstone lite användbart, i form av SuperPI 1M, monstruös screenshot i thumbnailen nedan:
Nu är inte 2200MHz sådär jättemärkvärdigt i enbart SuperPI 1M, men jag tippar på att 2100MHz eller så ska vara 32M-stabilt, vilket inte alls är helt galet. Jag hade kul en kort stund när jag egentligen skulle hålla på med annat i alla fall, så nu har jag haft mitt roliga för ikväll.
Specs: ASUS Rampage III Extreme
Intel Core i7-980X & K|ngp|n F1 EE
Corsair GTX2 3x2GB & K|ngp|n Dominance
HIS Radeon HD 5850
Enermax Revolution 1050W
För oroliga läsare (Kinc) kan jag även meddela att allting fortfarande fungerar, trots att jag spenderade säkert 45 minuter med minnena i -80C. Tanken är att återkomma med lite mer benchande av dessa minnen på en i7-870 med lite bättre minneskontroller någon gång i framtiden, tills dess får ni hålla till godo med detta.
Innan jag rundar av vill jag dock framföra ett tack till Corsair (för minnena, självfallet), K|ngp|n för hans Dominance-pot som fungerar alldeles utmärkt (well, det är en aluminiumbunke du kyler 10-15W med) och ASUS för Rampage III Extreme-brädan.
February 12, 2003
Offlinegbglassen;1253420 wrote: pff, I know first hand att dom inte klarar 950 cas 7 1T:P
Cas 6 i höga frekvenser är coolt, kyla minnen med LN2 är också coolt. I like! Tar bclk stopp vid 220?
De gör 1900MHz CL6 1T med valfri S1366-CPU om man så vill. X48 är inte riktigt Hyper-anpassat bara. 🙂
Gjorde ingen som helst skillnad mellan 1T och 2T märkte jag sedan när jag switchade till 1T, heller.
BCLK går högre än så, men uncore/minnen sa ifrån där, orkade inte riktigt ta reda på vilket, bara man fick fly verkligheten en stund.
Nu väntar vi bara på 3 000 MHz med lösa timings för sakens skull, borde väl inte vara några problem MM?
Ska i alla fall bli spännande att se hur minnena presterar på LGA 1156.
Det är ju annars en ganska hyfsad sweetspot att nå så aggressiva latenser vid de här klockfrekvenserna. I övrigt finns det väl inte mycket mer att tillägga än vad gbglassen redan sagt;
Cas 6 i höga frekvenser är coolt, kyla minnen med LN2 är också coolt. I like!
Tekniknörd som gillar att träna.
Jo det blir ju lite lurigare när processorn också kan sätta käppar i hjulet.. Förmodar att det är så snabb CPU som möjligt för att få bäst binnad minneskontroller också? Eller finns det andra trix?
Tekniknörd som gillar att träna.
February 12, 2003
OfflineCalle2003;1253484 wrote: Bra gjort men om det funkar med 1T varför kör du inte med 1T då? Mitt Windows blir instabilt med 1T så tvingas köra med 2T. 🙁 Kör du Everest så kommer du få bättre i Latency benchmark.
När jag väl var igång och hade ångan uppe var jag nere för kallt för att det skulle funka att boota igen, på grund av cold boot bug och avsaknad av värmepistol. Ändrade det senare, men då började det vara lite andra bekymmer istället.
February 12, 2003
OfflineTog och körde lite mer. Fokuserade på Everest (av någon outgrundlig anledning, men det gjorde jag):
22684MB/s läshastighet är bra skit.
[Image Can Not Be Found]
Under 30ns latens, också fina grejer.
[Image Can Not Be Found]
February 12, 2003
OfflineÄnnu mer bonusbenchande. Var sugen på lite benching med full pot och 12 trådar, så jag körde lite wPrime. Näst bästa resultat på HWBot med 980X är ju inte helt fel, måste jag säga. Absolut maxfrekvens med 12 trådar är det också, inte ens 32M gick högre än såhär. Resultaten nedan i vanlig ordning.
wPrime 32M:
[Image Can Not Be Found]
wPrime 1024M:
[Image Can Not Be Found]
May 23, 2001
Offline1 Guest(s)

Log In