January 21, 2002
Hej data-guruer!
Har en CPU-fläkt (på en XP1600+) som jag sitter och irriterar mig på för den låter aningen mycket (31 dBa). Tror ni att den skulle kyla för dåligt om jag skickade 7 volt till fläkten istället för 12 för att minska oljudet en aning?? CPU-tempen ligger på 40-45 grader och det står att kylaren skall klara av att kyla en XP2100+
Edit: mysko meningsbyggnad...
[ Detta Inlägg ändrades av: : : Anders : : den 2002-04-29 22:02 ]
January 21, 2002
O Gud så skönt med 7 Volt på Processorfläkten - riktigt njutbart att sitta vid datorn nu. Efter att ha kört 3DMark 2001 SE så låg tempen på 49 grader, lite högt kanske, men helt okey med tanke på ljudnivån.
Finns det något progg som man kan variera spänningen till CPU-FAN kontakten på modderkortet med?? Har processorfläkten på en Molex-kontakt nu vilket känns lite riskabelt med tanke på min lödning Skulle vara skönt om man kunde ha "shut down computer at CPU-FAN fail" enabled
January 6, 2002
Kör som jag!
Använder vcool för att sänka cpu tempen när
den idlar. http://www.voodoofiles.com/hom.....?Item=4711
När jag sen behöver flås i datorn använder jag speedfan som höjer volten till mina zalman fläktar så att de går snabbare, automatiskt. Progget mäter cpu tempen och analyserar om tempen går upp eller ner och höjer/sänker spänningen till fläktarna därefter
http://www.almico.com/speedfan.php
speedfan funkar dock bara på vissa moderkort men är skitbra. funderade på att köpa en fancontroller för ett par hundringar men detta programmet fixar det ju automatiskt!!!!
har:
Slutsats:
Tyst dator, när jag surfar, ordbehandlar, lyssnar på mp3
kyld dator när jag spelar!
Jag har:
Athlon XP 1600+
msi 6380 blabla266 pro-2
January 21, 2002
Tack för tipsen!
Laddade först ner Vcool7 som inte funkade på mitt moderkort(Abit KR7A-RAID). Såg sedan att en beta version av Vcool1.8 låg uppe och laddade ner den. Den versionen funkade och på 5 minuter droppade tempen 10(!!)grader!! 😀 😀 😀 Vilket jag tycker är helt otroligt. Det gick dock inte att sänka fläkthastigheten med speedfan menmen. Verkligen tack för tipset.
Edit: stavfel...
[ Detta Inlägg ändrades av: : : Anders : : den 2002-05-03 21:22 ]
1 Guest(s)