September 24, 2001
efter Toms fina små artiklar börjar man ju undra hur säker ens dator e igentligen..
jag kör med Asus moderkort detta har ingen inbyggt "critical shutdown" utan man får förlita sej på "asus probe" för temperatur koll.. men vad skulle hända om processorfläkten skulle dö?? flänsen går upp i cpu temperatur 370 c jätte kul CPU fläkten lär ju börja brinna garanterat.. och sen resten av datorn.. lägenheten ..
e det nån annan som har funderat på detta eller bryts strömen automatiskt ??
Danke
/Dustie
[ Detta Inlägg ändrades av: Dust_Puppy den 2001-10-01 11:35 ]
January 9, 2001
även om cpu fläkten slutar snurra så brinner inte t-birdar upp så j**la fort... bara kylflänsen sitter på.. jag hade glömt att koppla i fläkten en gång.. och cpun dog inte... utan datorn vart lite cepe och jag märkte att fläkten inte var igång efter några minuter..... :]
June 8, 2001
Jag har på mitt moderkort skydd för sånt, "anti-burn shield" eller vad den nu heter. Man bestämmer själv vid vilken temperatur datan ska stänga av sig. Jag har valt 65 grader. Har redan haft nytta av detta faktiskt, glömde ta på CPU fläkten, dröjde inte länge förran tempen var 65 grader...
September 24, 2001
August 19, 2001
Men de finns ju en sån grej man kan köpa som man sätter på sladden så att när fläkten dör så spelar den en melodi!! Finns på http://www.gtek.net...
De e nästan bud på att köpa en sån, men jag tycker den e lite för dyr!
September 24, 2001
June 1, 2001
On 2001-10-01 11:27, Dust_Puppy wrote:
efter Toms fina små artiklar börjar man ju undra hur säker ens dator e igentligen..
jag kör med Asus moderkort detta har ingen inbyggt "critical shutdown" utan man får förlita sej på "asus probe" för temperatur koll.. men vad skulle hända om processorfläkten skulle dö?? flänsen går upp i cpu temperatur 370 c jätte kul CPU fläkten lär ju börja brinna garanterat.. och sen resten av datorn.. lägenheten ..
e det nån annan som har funderat på detta eller bryts strömen automatiskt ??Danke
/Dustie[ Detta Inlägg ändrades av: Dust_Puppy den 2001-10-01 11:35 ]
Det beror helt på ditt system ifråga vilken processor hur mycket fläktar i övrigt.
Datorn min den saknar processorfläkt?!?!?! Ja jag kör den utan processor fläkt har en taisol. Som chassifläktar har jag två papst 19db och fläkten i mitt silent nätagg (fläkten sitter inte ens ovanför processorflänsen som på vissa nätagg).
Min dator är en duron 650 överklockt till 900 och 1,85 på ettt a7v
bios temp och asus probe visar 50 grader när jag spelar spel typ q3 har kommit upp i 60 grader efter benchmark i 30min.
DETTA ÄR SANT!!!!! för er tvivlare
May 24, 2001
Om nu kylflänsen skulle ramla av (som i toms test) kommer INGEN av de där programmen att ens märka nåt innan det är för sent.
Om fläkten stannar funkar det bättre däremot..
Men hur stor är risken att kylflänsen ramlar av utan att du märker nåt?
Om den skulle ramla under transport så märker man ju att det är nåt som skramlar inne i datorn och då öppnar man och kollar.
Risken att kylflänsen skulle ramla av när man inte rör datorn är i princip obefintlig, den kan bara ramla när man flyttar datorn, eller är man monterar kylflänsen, och då märker man ju.
1 Guest(s)