CPU fläktar - Blås På eller Sug Bort?|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
CPU fläktar - Blås På eller Sug Bort?
tosu
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 20
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 17, 2001 - 8:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag noterar en del skillnader mellan olika tillverkare vad beträffar riktningen på CPU fläkten i default-läget från fabrik. Givetvis kan man ju lätt reversera luftflödet genom att vända på fläkten. Jag undrar om folket här har några synpunkter på detta? Vad tycks funka bäst eller är det bara att experimentera på?

Tom_2
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 473
8631
April 17, 2001 - 9:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag testade att vända min FOP32 fläkt till så att den sög ut luften, det bidrog till en lägre idle temperatur, men högre fulload temp.

Men det beror nog helt på luftflödet i lådan.

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
8645
April 17, 2001 - 11:52 pm
sp_Permalink sp_Print

blåsa på funkar bäst... men testa du...

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
8761
April 18, 2001 - 4:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo men det beror väldigt mycket på hur kylflänsen är konstruerad! Om man ser på en Alpha PEP66 så är det nog bäst om man har fläkten till att "suga" bort luften. Eftersom man har "kappslat" in kylflänsen på sidorna så att luften dras genom alla flänsar.
Men det bästa är ju helt klart att ha en 120mm fläkt på sidan av lådan som blåser på en fläkt som blåser på kylflänsen! 😀

Slass
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1816
8915
April 18, 2001 - 7:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Rent teoretiskt så fungerar det exakt lika bra med att låta fläkten suga eller blåsa, det är ju samma mängd luft som flyttas.
Men saker som spelar in är ju givetvis om all luft kan utnyttjas, och om det råder temperaturskillnader i lådan.

Att sätta fläktar på varandra ger inget!

Daniel R2k
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1977
9453
April 21, 2001 - 1:54 pm
sp_Permalink sp_Print

2001-04-18 21:52, skrev Slass:
Rent teoretiskt så fungerar det exakt lika bra med att låta fläkten suga eller blåsa, det är ju samma mängd luft som flyttas.
Men saker som spelar in är ju givetvis om all luft kan utnyttjas, och om det råder temperaturskillnader i lådan.

Att sätta fläktar på varandra ger inget!

Att sätta fläktar på varandra ger mycket om dom snurrar åt olika hål, upp till 50% luftflöde kan det ge. Läs mer om detta på http://www.overclockers.com

[1538]Pyro
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1779
9472
April 21, 2001 - 4:55 pm
sp_Permalink sp_Print

jag tycker att fläkten ska blåsa på flänsen.
det är ju olika från fläns till fläns.

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
9479
April 21, 2001 - 6:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Anledningen till varför man inte ska ha fläkten till att suga luft på kylflänsen (om den inte är inkapslad som på PEP66) är att fläkten bara drar luft från sidorna.. alltså går inte luften genom alla flänsar utan bara de översta! Om kylflänsen är inkapslad på sidorna därimot så måste ju luften gå från botten och igenom alla flänsarna! Så för vanliga kylflänsar så är det bästa att ha fläkten så den blåser över kylflänsen! smile
För när den blåser så blåser den ju rakt fram.. alltså över alla flänsar! wink

Slass
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1816
9607
April 22, 2001 - 8:24 pm
sp_Permalink sp_Print

"Att sätta fläktar på varandra ger mycket om dom snurrar åt olika hål, upp till 50% luftflöde kan det ge. Läs mer om detta på http://www.overclockers.com"

Jopp, det stämmer bra det, eller ja, i vissa fall, fläktarna bör vara relativt lika etc...
Det finns fläktar som är specificerade som "stackable", då får man något ut av det.
Men, i alla fall de fläktar jag har (ca: 15stycken), så snurrar alla på samma håll, så om man inte trixar något, så är det ineffektivt att sätta fläktar på varandra!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 96
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL