CPU temp i bios o PcProbe olika!!|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
CPU temp i bios o PcProbe olika!!
fet_loa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1332
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 26, 2002 - 11:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Tempen på min cpu brukar vid uppstart ligga på ungefär 49 grader i bios och när jag kollar i windows i AsusPcProbe så är det likadant..

idag när jag haft en liten spelsession på nåra timmar så tog jag en paus o stängde av datorn en halvtimme. när jag startade igen så låg tempen i bios på 63 grader men i PcProbe i 49 grader som vanligt.. startade om flera gånger, samma sak... vilken ska jag tro på? tror ju själv på pcprobe då datorn vatt avstängd ett tag och när jag ändrade q-fan control i bios så ändrades inte släkthastigheten, vilket den borde gjort om tempen varit högre än vanligt... vad står på?? är det bios som inte mår bra eller är kan tempen va så hög o isåfall varför mår pcprobe dåligt? nån som vet???

jag vet att tempen blir hög efter ett tags spelande men hur lång tid tar det innan den blir normal igen???

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
241212
December 27, 2002 - 2:36 am
sp_Permalink sp_Print

har du ingen lättare fråga o komma med ?

bean
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 136
241216
December 27, 2002 - 3:44 am
sp_Permalink sp_Print

man ska väl lita mer på bios än program?

ladda hem speedfan programmet visar rätt oftast för personer...iaf dom som jag vet har det! 😀

Tooobe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1743
241245
December 27, 2002 - 9:47 am
sp_Permalink sp_Print

fet_loa wrote: när jag ändrade q-fan control i bios så ändrades inte släkthastigheten

Min släkt är oxå ganska snabb... 😀 😀 😀

fet_loa
Kommer du hit ofta?
Medlem
241280
December 27, 2002 - 11:42 am
sp_Permalink sp_Print

hahaha.. aj aj aj.. fläkthastigheten ska det vara ja..
nu vet jag att det är pcprobe som är cp.. det visar 10 grader under bios hela tiden.. skumt,, det funkade ju innan

Lookkee
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 138
241562
December 28, 2002 - 12:22 am
sp_Permalink sp_Print

Låter som om du har hämtat ner ett annat program innan allt hände, som fungerar likadant som asus pc probe. Om det är så
kan det få mätvärderna att balla ur och krocka med varandra.
För dom kan mäta olika saker och ha olika beräkningar (enkelt förklarat).

HMB
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 32
241673
December 28, 2002 - 12:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Verkar vara nått problem med pcprobe, min visar 32 grader hela tiden, oavsett vda jag gör, har typ 36 grader i bios.

DiZi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 868
241817
December 28, 2002 - 5:30 pm
sp_Permalink sp_Print

fet_loa wrote: Tempen på min cpu brukar vid uppstart ligga på ungefär 49 grader i bios och när jag kollar i windows i AsusPcProbe så är det likadant..

idag när jag haft en liten spelsession på nåra timmar så tog jag en paus o stängde av datorn en halvtimme. när jag startade igen så låg tempen i bios på 63 grader men i PcProbe i 49 grader som vanligt.. startade om flera gånger, samma sak... vilken ska jag tro på? tror ju själv på pcprobe då datorn vatt avstängd ett tag och när jag ändrade q-fan control i bios så ändrades inte släkthastigheten, vilket den borde gjort om tempen varit högre än vanligt... vad står på?? är det bios som inte mår bra eller är kan tempen va så hög o isåfall varför mår pcprobe dåligt? nån som vet???

jag vet att tempen blir hög efter ett tags spelande men hur lång tid tar det innan den blir normal igen???

Vill du ha 100% korrekt temp? Mät med termometer =) Om du vill vara så nära som möjligt ladda hem cpucool --> http://www.podien.onlinehome.d.....PUCOOL.HTM

Annars kan du testa att uppgradera BIOS eller dylikt...

mmX
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 234
244193
January 1, 2003 - 4:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Kolla vilken version som du har v PCProbe, den äldre v.17 var ganska dålig, nu har jag v.18xx lr så och den sänkte temperaturen på cpun med 10 grader och annat fix, så nu stämmer allt för mig iaf.
Men jag vill fortfarande veta hur varm min GPU är!!! bah!!! 😕

McA
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 36
245337
January 3, 2003 - 10:52 am
sp_Permalink sp_Print

En uppdaterad version av PcProbe är som sagt inte fel. Jag uppdaterade just till 2.19.03 och fick som resultat att CPU-tempen ökat till 52-53 grader idle, från 45-47 tidigare. Bootade om, kollade i BIOS, mycket riktigt... 53 grader 🙁 Har alltså haft fel avläsning tidigare.

Det står också något i release notes om Q-fan control som kan vara av intresse för dig.

Tyvärr är länkarna som ASUS anger på download-sidorna ofta fel, dessutom är servrarna hopplöst belastade. Efter lite olika försök kom jag fram till att ftp://ftp.asus.com är snabbast, testa den vet jag.

fet_loa
Kommer du hit ofta?
Medlem
245914
January 4, 2003 - 1:16 am
sp_Permalink sp_Print

ok tack så mycket.. har version 2.18.04.. kom med till kortet så jag har inte haft en tanke på att uppgradera det då kortet är rätt så nytt.. men det är vajsing så jag får ta en titt på en ny version

mmX
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 234
246878
January 5, 2003 - 3:54 pm
sp_Permalink sp_Print

asså Q-fan är ju rätt så värdelöst att ha.
Inte nog med att värmen stiger när den är på idle, men det låter ju inte direkt mindre för att fläkten går från 3200 rpm till 2200.
Helt onödigt att ha det på 🙄
Iofs så låter bara min 25db på 3200 rpm. Har en Igloo 2320 som är mycket bra :D.

fet_loa
Kommer du hit ofta?
Medlem
248926
January 8, 2003 - 4:31 pm
sp_Permalink sp_Print

ja nu e jag tillbaka.. har inte brytt mig så mycket om dessa temperaturer nu på sistonde men idag var jag tvungen att koppla bort mitt chassis inbyggda chassifläkt då denna börjat låta konstigt o då är det ju genast väldigt intressant att hålla koll på tempen på processorn igen.. laddade ner senaste asus pcprobe 2.19.04... funkade lika dåligt som den förra versionen och cpucool v.7.1.7 visar gc temp 0 grader celsius.. vet inte om denna versionen av cpucool är den senaste men 0 grader känns lite väl optimistiskt 🙂 ...

det är väl gc temp man ska kolla på?? en sak som kan ha med det o göra men troligen inte är att mitt moderkort inte fanns med i listan man kunde välja på i cpucool.. det stod att detta inte var nödvändigt...

jobbigt detta.. 🙁
ingen som har nåt förslag till varför det inte går o få en riktig tempvisning i windows med min dator?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 421
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL