May 8, 2004
Köpte en Spire WhisperRock IV (max XP3200+) till min athlon 2700+ för några veckor sedan ungefär. Det värkar vara nått fel på den... eller så är det bara jag som gjort nått fel, men jag kan inte komma på vad. Det är så att den står på ungefär 79 grader vilket är för varmt dårå. Jag skickade tillbaka den till stället jag köpt den, vilket var datorbutiken. Dom sa att jag hade satt kylarn åt fel håll 😕 vilket jag inte förstår hur jag kunnat göra, eftersom det är ganska svårt att sätta den åt fel håll. Jag vet inte... jag kanske gjort det också. Nå iaf så fick jag tillbaka kylarn igår och satt i den. Men ack, samma sak händer... ungefär 79 grader varmt.
Nån som vet vad jag ska ta mig till ?
February 6, 2004
hmmm, antingen så ligger inte kylaren emot coren lr så har du en trasig tempmätare, testa att ta bort kylarn, har det tryckt undan kylpastan ovanför coren så ligger den emot, då borde det vara dioden som är trasig.
vet du om du ser inbyggda diod tempen i CPU:n eller är det sockel dioden..?
January 11, 2003
Har CPU fläkten "fritt ovan"... altså är där tex ett nätaggr som blockar luftflödet från CPU fläkten?
Har du varmt i lådan? för den kan ju inte kyla bättre än en viss skillnad mot luftens temp "runt om"...
Socket A hållaren har ju en sida som är "längre" där det bla står "Socket A" på plasten... en speciell sida på flänsen ska ju sitta mot det där, det är nog det de menare med "fel håll"
AMD XP T-bred har väl max 85 grader (som sagt innan) som max... så du är farligt nära att överhetta den. Men är du säker på att det är så varmt på flänsen? eller är det fel på termistorn? (var får du tempen ifrån kort sagt...)
February 6, 2004
Nr1 Ta bort höljet på lådan
Nr2 kolla vilket håll du monterat fläkten åt, föregående talare skrev förklaring
Nr3 Kolla om kylpastan har spår efter coren (ska va mycket lite pasta kvar åvanför coren)
Nr4 Sätt tillbaks kylarn & testa tempen utan att sätta tillbaka höljet på lådan
May 8, 2004
jo kylflänsen är ljummen... ska ner och köpa ny kylpasta sedan.
jag kan nog fixa några bilder på den, men jag vet inte vart jag ska lägga upp dom.
kylarn sitter fast hårt och vickar inte på nått vis.
Paddanx: jag vet inte vilken sida den ska sitta mot då... står ingen stans på kylarn, kartongen... om du menar plasten som satt på kylflänsen så har jag slängt den. har inge minne av att det stog nått på. jag sparade allt som det stog nått på... fast jag kan ju ha missat det iofs.
March 23, 2003
Min XP T-bird var uppe över 90 grader när jag bytte min fläns.
Det var så att jag hade satt den på fel håll, så kolla noga att flänsen sitter rätt, för när jag fick på den som den skulle gick den ner till 35-40 grader...
Kolla så du inte lagt på förmycket kylpasta oxå, det är inte heller så bra.
1 Guest(s)