December 23, 2000
Jahapp!
Då har man fixat sin vattenkylning! TJOOHOO!
Leufken tank inkl pump 10l/min
8-9mm armerade (högtrycksslangar med extra tjockt material för att hindra veck etc...)
Dangerden MAZE-2 block
Allt funkar skitbra!
tempen har sjunkit markant!
från 50 grader till 40-41 grader full..
Men!
nu är det dags för lite Thermo Electric Cooling (TEC) Peltiers
För nu ska jag ned till Minusgrader!
Jag hade tänkt bygga ett sådant nätagg som finns som guide här och kondensskydda som vi oxå har guide på .
Men nu är frågan!
ska jag ha??? : 120W-156W-172W ???
June 26, 2001
har också ett vatten kylnings system och ska skaffa ett peltier snart. Jag har satt ihop en fin transformator(med likriktning och glätring) på ELFA och skulle precis beställa när jag kommpå en sak ... gick ner och kollade i proppskåpet och såg att där bara satt 10 A säkringar och peltiert skulle dra runt 14 A 🙁
Har då en liten fråga som jag hoppas att någon kan svara på. Ligger Amperen på primärsidan(på transformatorn) på lika mycket som på sekundärsidan ??
[ Detta Meddelande är ändrat av beffe På 2001-07-10 01:53 ]
May 24, 2001
Men vafaaaan!
Lek inte med el om ni inte vet vad ni håller på med!
Axzell: Lägg ALDRIG två peltiers på varandra, ena peltiern kommer då att överbelasta den andra och allt överhettas (och pajar). Vad har du för radiator förresten?
beffe: Nej, den drar inte lika mycket ström som du tar ut från den, men den drar ungefär lika stor effekt som det du tar ut. Alltså, om du tar ut 200W i 12V, dvs ca. 16.5 A på sekundärsidan kommer den att dra ungefär 200W i 230V = ca. 1 A på primärsidan, inget som propparna inte klarar av. Detta är då väldigt förenklat, eftersom 12V AC inte blir 12V DC om man likriktar.. blir närmare 15 faktsikt, och själva transformatorn spiller lite effekt själv, det är därför den blir varm.
1 Guest(s)