October 7, 2003
Testade och köra mitt grafikkort i 3D mark 03:
Utan överklockning: 2397 poäng
5Mhz + (både i core och det andra): 2405
Ganska klen skillnad... eller hur? Jag kör allting på default inställningar. Kan jag öka med 10 Mhz till utan att krasha datorn?
OBS! Jag har ingen kylning eller några extra fläktar!
October 7, 2003
Grabbar:
Tack för råden... men jag märkte att programmet jag använder (Rage 3D Tweak) återställer sig själv, när jag drar ner den i systemtray.
Altså, jag börjar att dra upp 5 Mhz, sedan går jag in i 3D mark. När jag sedan kollar efter frekvensen, så har den återställts till default.
Core clock ligger på 324 Mhz och Memory Clock ligger på 202.50 Mhz (i default).
Finns det något annat program som fungerar korrekt? Jag har Radeon 9600 128 MB...
July 11, 2003
Du har inte det vanliga Pro kortet med 400 core och 600 eller mer mhz på minnet.
Tror inte du kan överklocka minnet så bra, men coren borde du om du har kylning dra upp emot 400 eller mer.
Radclocker har jag, mycket bra program då det lägger sig i menyn där alla andra inställningar till grafikkortet är.
Kör för övrigt på 475 core och 680 på minnet med mitt 9600 pro
October 20, 2001
5 i taget är vad som rekommenderas för går det åt pipan så sänk 5 igen och höj 1 i taget till du kommer till max, samma som med FBS klockning.
Har sett att någon har påståt att det även är möjligt att klocka högre på en processor med små ökningar hela tiden än att slå på en stor direkt. Om det har med att bryggorna utvidgas sakta pga. värme så att man kan komma högre vet jag inte men det låter teoretiskt möjligt. Det skulle ju kunna påverka ett grafikkort likaväl som en processor
Samtidigt skulle man i och för sej kunna säga då att folk med kompressorkylning inte borde kunna komma upp lika högt just på grund av den låga temperatur processorn har jämfört med luftkylning. Finns två sätt att se på allt. Men som sagt, det kan ju bero på en annan faktor än den jag har sett teorier om 🙄
May 8, 2003
jamal_guedira wrote: Altså, jag börjar att dra upp 5 Mhz, sedan går jag in i 3D mark. När jag sedan kollar efter frekvensen, så har den återställts till default.
En idiotgrej.. men lika bra att kolla. Det var någon annan som klagade över samma sak, men han hade missat att trycka "apply" och sen "yes" på frågan "do you wish to keep these settings". Ville bara försäkra mig om att du inte gjort samma sak 🙂
August 15, 2003
Alltså jag har nu klockat mitt Geforce3Ti500 64 mb. Detta e vad jag får fram:
GPU: 240 @ 270hz
Memory: 500 @ 550hz
I 3D mark har jag gått från ungefär 1050 till 1200. Om jag ökar mer på frekvensen börjar bilden bugga så detta värkar bra. Mitt grafikkort har inte några sensorer men jag undrar om jag vågar ända volten i BIOS för att kunna klocka grafikkortet ännu mera. E det idiotiskt eller något som ni rekommenderar?
January 11, 2003
jamal_guedira wrote: Grabbar:
Tack för råden... men jag märkte att programmet jag använder (Rage 3D Tweak) återställer sig själv, när jag drar ner den i systemtray.
Altså, jag börjar att dra upp 5 Mhz, sedan går jag in i 3D mark. När jag sedan kollar efter frekvensen, så har den återställts till default.
Finns det något annat program som fungerar korrekt? Jag har Radeon 9600 128 MB...
Det finns en logisk andledning till detta...
ATi har låst 9600 korten, med drivrutinerna. De överklockar bara tills du går in i 3D program eller tex stänger ner OC programmet. Detta kan iaf lösas genom att man inte använder ATis drivisar, utan 3:e parts, tex Omegas... Funkar iaf för mig, och har gett mig 455/238 som max utan artifacts (325/200).
October 6, 2003
paddanx wrote: [quote=jamal_guedira]Grabbar:
Det finns en logisk andledning till detta...
ATi har låst 9600 korten, med drivrutinerna. De överklockar bara tills du går in i 3D program eller tex stänger ner OC programmet. Detta kan iaf lösas genom att man inte använder ATis drivisar, utan 3:e parts, tex Omegas... Funkar iaf för mig, och har gett mig 455/238 som max utan artifacts (325/200).
Sluta dra upp gamla trådar.
January 1, 2003
jamal_guedira wrote: Grabbar:
Kör annars med ett annat program som heter RivalTuner, där kan man ställa in så överklockningen startas automatiskt med windows.
1 Guest(s)