January 13, 2003
Hej på er all....
Jag har lite problem med min klockning av cpu:n
Jag kommer nämnligen inte så mycket högre än 140 Mhz på FSB:n stabilt...!
Jag har testat att ändra volten på coren och på minnerna, och att ändra timings på minnerna, detta hjälper lite grann, ca så att jag kan pressa upp FSB:n till dryga 145 Mhz med 11,5x i Multiplier... Och då ligger min temp på så pass höga temperaturer som 60 grader i idle, så jag vågar inte köra på dessa inställningar, men jag undrar om det är tempen som sätter stop för min klockning eller om det är någon annan inställning i bios eller hårdvara som kan orsaka flaskhalsen...!?
Mycket tacksam för svar...!
Mvh
Odd Grepe
August 25, 2001
Du ska inte behöva köra mer än max 1.9. Jag dunkar upp min i 2.3 GHz (3000+) på 1.775 V. Alltså det är inte värt att dra på med mer än 1.8 V, eftersom du då ändå inte kommer kunna kyla processorn. Du vill ha en stabil temp samtidigt som du vill ha hög FSB. Prova att sänka multipliern till typ 10 och öka FSB:n till kanske 180, 190. Då ser du om det är minnen eller något annat som sätter stopp för överklockningen.
January 13, 2003
Jag har testat med Multipliern på 10x men datorn fryser sig eller startar om eller bootar inte alls om jag tar upp FSB:n på mer än 149..
jag tror nog att det är kylningen som är kass...ska fixa ny här i veckan..
Har ni något råd..?? om vi utesluter vattenkylning för tillfället, det får bli lite senare..!
August 25, 2001
Min gissning är då att det är dina minnen som strular. Tror inte det är kylningen. Det brukar ändå gå att få det att funka med dålig kylning, fast med höga temperaturer. Prova att ställa in dåliga timings på dina minnen och öka volten på dem ett par snäpp (+0.2 - +0.4).
May 8, 2003
oddin wrote: hehe,,,efter att ha ställt om någonting i bios i går natt så kan jag nu helt plötsligt klocka helt problemfritt upp till 190 i FSB med multipliern på 10,5
Synd bara att jag inte kommer ihåg vad det var jag ställde om..!!
Haha, alltid lika roligt när man löser problem utan att veta hur man gjorde 🙂
Min gissning är att du ställde om DRAM clock till ett fast värde. Detta gör att minnena kör asynkront med FSB, vilket ger lägre prestanda. För att du ska få nytta av din FSB-höjning ska du köra minnena i samma frekvens. Brukar finnas ett alternativ som heter "by SPD" eller liknande..
Du ser när du bootar vilken frekvens minnena kör på. Tar det stopp som innan så vet du att det är minnena som är problemet. En bit över 166MHz borde du klara ialf.. Om det inte går, testa ändra timings på minnena så de inte är för hårda.
1 Guest(s)