June 20, 2002
Min chassitemp har senaste tiden legat lite högt.
Har rensat alla intag + filtret i fronten, vart inne i datorn och plockat allt damm jag kommit åt. När inget hände så accepterade jag bara att det helt enkelt inte går att få ner den mer.
Sen när jag dammsög häromdagen bestämde jag mig för att försöka driva ut lite mer damm ändå, så jag satte dammsugaren mot alla uttag jag har (1 + nätagg).
Resultatet blev en sänkning av chassitempen med 8 (!) grader. 😀
August 14, 2001
Kör på blås-funktionen av damsugaren istället, lättare å blåsa bort saker än suga bort d... blåste ur en gammal dator som stått å gått kanske 2-3 år, utan någon ordentligare rengöring, satte munstycket mot fläkten i nätagget och blåste, blev typ ett stort dammåln i hela rummet 🙂 sist jag rensade datorn var det med tryckluft 🙂 vet ej om det funka så mycket bättre än blåst med dammsugaren..
förrästen, tänk på att hålla emot fläktarna, kan få VÄLDIG fart, hade någon 40mm hårddiskfläkt förut, blåste mot den, ven ohällsosamt mycket, klarade sig dock 🙂 tänk även på att en fläkt som snurrar genererar ström.. kan troligtvis skada...
June 20, 2002
Har ingen blåsfunktion på dammsugaren, och dammsuger inte inne i datorn, bara från utsidan vid uttagen.
Skulle nog behöva blåsa cpu- och graffekylare med tryckluft, men det får bli ett senare projekt.
Från att ha gått ner från 38 grader till 30 så har den nu stigit och ligger och pendlar kring 33-34.
Rumstemp är i stort densamma.
Och detta på en vecka. :cy:
Känns som att det inte kan stämma, men jag ser det med egna ögon, och den har inte betett sig såhär tidigare. Måste ju vara någonting som sitter och blockerar och plockar upp damm.
Läskigt.
August 14, 2001
Tror väl alla fläktar producerar ström om man snurrar på d? sitter ju en spole å grejer i, borde producera.. kan dock inte garantera nåt.. kör med multimeter och dammsugare å testa 🙂
Du har nog rätt om tryckluft Lentroo, beror iof på vad man har för tryckluft, har man tillgång till det i en industri eller så är det väl en annan sak, där sånt tas bort, men har man kompressor hemma blir det nog en del vatten i... dock brukar väl detta typ torka innan det hamnat på stället man blåser, kanske dock kan skada ändå... d 2 datorerna jag blåste rent överlevde iaf...
February 16, 2004
Lentroo wrote: Tryckluft är ingen bra idé med tanke på kondensvattnet. Blås lite på huden och se hur våta ni blir.
Om det kommer vatten från den betyder det ju till stor del att nån fuskar med underhållet man skall tappa "tanken" på vatten ofta.
Sen är det ju väl bättre om kompressorn står där det är rumstemperatur och inte i kalt/svalt garage.
January 15, 2002
Frisk wrote: Kör på blås-funktionen av damsugaren istället, lättare å blåsa bort saker än suga bort d... blåste ur en gammal dator som stått å gått kanske 2-3 år, utan någon ordentligare rengöring, satte munstycket mot fläkten i nätagget och blåste, blev typ ett stort dammåln i hela rummet 🙂 sist jag rensade datorn var det med tryckluft 🙂 vet ej om det funka så mycket bättre än blåst med dammsugaren..
Låter jävligt smart 😛 Kan ja få komma hem till dig när jag ska göra så med mig ?
1 Guest(s)