Dammsugning och dess påverkan på kylningen :)|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Dammsugning och dess påverkan på kylningen :)
boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 30, 2004 - 11:25 am
sp_Permalink sp_Print

Min chassitemp har senaste tiden legat lite högt.
Har rensat alla intag + filtret i fronten, vart inne i datorn och plockat allt damm jag kommit åt. När inget hände så accepterade jag bara att det helt enkelt inte går att få ner den mer.

Sen när jag dammsög häromdagen bestämde jag mig för att försöka driva ut lite mer damm ändå, så jag satte dammsugaren mot alla uttag jag har (1 + nätagg).

Resultatet blev en sänkning av chassitempen med 8 (!) grader. 😀

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
760726
October 30, 2004 - 12:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Det var rätt hyfsat, må jag säga... Kom själv på att jag inte rensat filtret i fronten på ett tag, det måste göras...

johan_lojan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 925
760730
October 30, 2004 - 12:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Där ser man där ser man 🙂

Inte helt fel, en positiv överraskning :
Det var inte längesen jag fick nytt chassi, men snart får jag väl göra en raid med dammsugaren ändå :]

ocz
Member
Medlem
Forum Posts: 3178
760766
October 30, 2004 - 12:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Akta er med att damsuga i datorn... Ni kan ju paja den pga. statisk elektricitet.

johan_lojan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 925
760883
October 30, 2004 - 3:04 pm
sp_Permalink sp_Print

inte om tar det lugnt och sansat : Och inte kommer för nära komponenterna.. Då brukar det gå bra!
Nu har vi ju iaf tydligt bevis på att det gör skillnad i temps :)]

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1511
761065
October 30, 2004 - 6:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Kör på blås-funktionen av damsugaren istället, lättare å blåsa bort saker än suga bort d... blåste ur en gammal dator som stått å gått kanske 2-3 år, utan någon ordentligare rengöring, satte munstycket mot fläkten i nätagget och blåste, blev typ ett stort dammåln i hela rummet 🙂 sist jag rensade datorn var det med tryckluft 🙂 vet ej om det funka så mycket bättre än blåst med dammsugaren..

förrästen, tänk på att hålla emot fläktarna, kan få VÄLDIG fart, hade någon 40mm hårddiskfläkt förut, blåste mot den, ven ohällsosamt mycket, klarade sig dock 🙂 tänk även på att en fläkt som snurrar genererar ström.. kan troligtvis skada...

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
766168
November 6, 2004 - 1:58 am
sp_Permalink sp_Print

Har ingen blåsfunktion på dammsugaren, och dammsuger inte inne i datorn, bara från utsidan vid uttagen.
Skulle nog behöva blåsa cpu- och graffekylare med tryckluft, men det får bli ett senare projekt.

Från att ha gått ner från 38 grader till 30 så har den nu stigit och ligger och pendlar kring 33-34.
Rumstemp är i stort densamma.

Och detta på en vecka. :cy:
Känns som att det inte kan stämma, men jag ser det med egna ögon, och den har inte betett sig såhär tidigare. Måste ju vara någonting som sitter och blockerar och plockar upp damm.

Läskigt.

Jonas Fallenius
Member
Medlem
Forum Posts: 2669
766169
November 6, 2004 - 2:00 am
sp_Permalink sp_Print

borstlösa fläktar inducerar väl ingen ström om man snurrar på dem? ska nog testa med multimeter sen...

Lentroo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 857
769563
November 9, 2004 - 10:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Tryckluft är ingen bra idé med tanke på kondensvattnet. Blås lite på huden och se hur våta ni blir.

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1511
769619
November 9, 2004 - 10:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror väl alla fläktar producerar ström om man snurrar på d? sitter ju en spole å grejer i, borde producera.. kan dock inte garantera nåt.. kör med multimeter och dammsugare å testa 🙂

Du har nog rätt om tryckluft Lentroo, beror iof på vad man har för tryckluft, har man tillgång till det i en industri eller så är det väl en annan sak, där sånt tas bort, men har man kompressor hemma blir det nog en del vatten i... dock brukar väl detta typ torka innan det hamnat på stället man blåser, kanske dock kan skada ändå... d 2 datorerna jag blåste rent överlevde iaf...

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
770998
November 11, 2004 - 6:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Lentroo wrote: Tryckluft är ingen bra idé med tanke på kondensvattnet. Blås lite på huden och se hur våta ni blir.

Om det kommer vatten från den betyder det ju till stor del att nån fuskar med underhållet man skall tappa "tanken" på vatten ofta.
Sen är det ju väl bättre om kompressorn står där det är rumstemperatur och inte i kalt/svalt garage.

Jontez
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1645
771034
November 11, 2004 - 7:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Frisk wrote: Kör på blås-funktionen av damsugaren istället, lättare å blåsa bort saker än suga bort d... blåste ur en gammal dator som stått å gått kanske 2-3 år, utan någon ordentligare rengöring, satte munstycket mot fläkten i nätagget och blåste, blev typ ett stort dammåln i hela rummet 🙂 sist jag rensade datorn var det med tryckluft 🙂 vet ej om det funka så mycket bättre än blåst med dammsugaren..

Låter jävligt smart 😛 Kan ja få komma hem till dig när jag ska göra så med mig ? laugh

Meras
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
777064
November 19, 2004 - 6:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Annars hade ni kunnat rensa hela datorn på damm genom att plocka isär allt ihop och verkligen se till att allt damm försvinner wink

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 232
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL