January 31, 2004
Är till att sätta köpa mitt första vattenkylning men har lite svårt att bestämma mig vilket cpublock jag ska ta, har bestämt att jag ska köra på Danger den på min Athlon 64 3500 men har svårt att bestämma om jag ska köra på deras TDX block eller RDX block, vad är det som skiljer dem åt och vilket av dem är bäst?
April 27, 2004
RBX: 3 nipplar(en in/två ut) Kan vara jobbigt att dra slangar till detta block tackvare de 2 ut-nipplarna. Blocket täcker inte hela heatspreadern på A64
TDX: 2 nipplar, lättare att dra slangar. Täcker hela Heatspreadern på A64
Det skiljer 0,1C grad mellan blocken om man använder samma nozzle enligt tester jag har läst. Så RBX vinner med 0,1C över TDX inte stor skillnad om man frågar mig 😀
November 30, 2004
April 27, 2004
Knopp wrote: ursäkta att man hoppar in här och stör men vet nån någon hemsida i sverige som säljer danger den saker?
March 5, 2002
Knopp wrote: ursäkta att man hoppar in här och stör men vet nån någon hemsida i sverige som säljer danger den saker?
January 31, 2004
Pessimisten wrote: RBX: 3 nipplar(en in/två ut) Kan vara jobbigt att dra slangar till detta block tackvare de 2 ut-nipplarna. Blocket täcker inte hela heatspreadern på A64
TDX: 2 nipplar, lättare att dra slangar. Täcker hela Heatspreadern på A64Det skiljer 0,1C grad mellan blocken om man använder samma nozzle enligt tester jag har läst. Så RBX vinner med 0,1C över TDX inte stor skillnad om man frågar mig 😀
Okej, det avgör väl saken antar jag, kör nog då med TDX blocket.
Kom att tänka på en annan grej om pumpen jag tänkt använda, en Eheim 1250, på sugsidan har den 3/4" kontakt, på tryck är det 1/2"
Övriga komponenter jag kommer använda i systemet har 1/2" kontakter, hur löser man detta problem, 3/4" slangen lär ju bli för stor för att kunna passa i kontakten på nästa block, vilket antagligen blir tank eller radiator.
Alternativet skulle vara att köra med en Hydor L30 pump istället men den verkar inte lika bra, verkar många som har diverse problem med den om man gör en snabb sökning här på forumet
March 5, 2002
fairyland wrote: [quote=Pessimisten]RBX: 3 nipplar(en in/två ut) Kan vara jobbigt att dra slangar till detta block tackvare de 2 ut-nipplarna. Blocket täcker inte hela heatspreadern på A64
TDX: 2 nipplar, lättare att dra slangar. Täcker hela Heatspreadern på A64Det skiljer 0,1C grad mellan blocken om man använder samma nozzle enligt tester jag har läst. Så RBX vinner med 0,1C över TDX inte stor skillnad om man frågar mig 😀
Okej, det avgör väl saken antar jag, kör nog då med TDX blocket.
Kom att tänka på en annan grej om pumpen jag tänkt använda, en Eheim 1250, på sugsidan har den 3/4" kontakt, på tryck är det 1/2"
Övriga komponenter jag kommer använda i systemet har 1/2" kontakter, hur löser man detta problem, 3/4" slangen lär ju bli för stor för att kunna passa i kontakten på nästa block, vilket antagligen blir tank eller radiator.
Alternativet skulle vara att köra med en Hydor L30 pump istället men den verkar inte lika bra, verkar många som har diverse problem med den om man gör en snabb sökning här på forumet
Jag skulle sänkt ner eheim-pumpen i en tank, stående på skumgummi. Tystare 🙂
August 14, 2001
Har några mässing-nipplar som passar sugsidan på Eheim-pumpen, ½-tums... köpte dessa, men sen sanerat systemet från koppar... så ingen direkt användning av dessa, du kan få köpa en till bra pris om du vill... dock skulle jag tro du får på slangen på 3/4"-nippeln, ska inte vara några större problem... fått på min ½" armerade PVC-slang på den nippeln.
January 31, 2004
Frisk wrote: Har några mässing-nipplar som passar sugsidan på Eheim-pumpen, ½-tums... köpte dessa, men sen sanerat systemet från koppar... så ingen direkt användning av dessa, du kan få köpa en till bra pris om du vill... dock skulle jag tro du får på slangen på 3/4"-nippeln, ska inte vara några större problem... fått på min ½" armerade PVC-slang på den nippeln.
Okej, ja jag får väl invänta pumpen och se om de följer med, annars är jag intresserad av dem.
August 14, 2001
Ok.. minns ej vad jag betalade, 40-50kr styck skulle jag gissa på... inte använda... testade systemet lite försiktigt nån minut kanske (håller på å bygger själv, orkade ej med koppar) så ja 15-20kr kan kanske va lämpligt om du är intresserad, + några kronor frakt.. bättre å sälja en att ha d liggandes och samlar damm, får du ej på slangen på den som följer med pumpen kan du ju skicka iväg ett PM.
January 31, 2004
Nån som vet var man kan köpa en 3/4" nippel?
Funderar på att bygga en egen tank istället för att köpa, då skulle jag kunna sätta dit en 3/4" nippel och sen en 1/2" nippel och så vore problemet löst men än har jag inte lyckats hitta nån 3/4" nippel, har mest kollat på clas ohlsson dock i oich med att de finns här i stan.
August 14, 2001
går att köpa Eheim orginaltillbehör, tror jag betalade 40kr styck eller nåt för mina sånna nipplar, i lokala zoo-butiken
men som sagt, går nästan alltid få på ½"-slang änen på 3/4" nipplar bara värma lite, och vålda en del. Biltema har en del sånt med... och VVS-butiker
edit: Kan ju inte stava.
January 31, 2004
Frisk wrote: går att köpa Eheim orginaltillbehör, ror jag betalade 40kr styck eller nåt för mina sånna nipplar, i lokala zoo-butiken
men som sagt, går nästan alltid få på ½"-slang änen på 3/4" nipplar bara värma lite, och vålda en del. Biltema har en del sånt med... och VVS-butiker
Menar du att jag ska kunna töja en 1/2" slang hela 7 mm? Tycker det låter lite mycket..
March 5, 2002
fairyland wrote: [quote=Frisk]går att köpa Eheim orginaltillbehör, ror jag betalade 40kr styck eller nåt för mina sånna nipplar, i lokala zoo-butiken
Menar du att jag ska kunna töja en 1/2" slang hela 7 mm? Tycker det låter lite mycket..
Det går med VVVV :P, vilja, våld, vaselin och värmepistol. 😎
January 31, 2004
Fackamato wrote: [quote=fairyland][quote=Frisk]går att köpa Eheim orginaltillbehör, ror jag betalade 40kr styck eller nåt för mina sånna nipplar, i lokala zoo-butiken
Hehe tycker faktiskt det låter säkrare med en 3/4" slang och en 3/4" nippel.
August 14, 2001
fairyland wrote: [quote=Fackamato][quote=fairyland][quote=Frisk]går att köpa Eheim orginaltillbehör, ror jag betalade 40kr styck eller nåt för mina sånna nipplar, i lokala zoo-butiken
Hehe tycker faktiskt det låter säkrare med en 3/4" slang och en 3/4" nippel.
Jag tycker det låter säkrare med 3/4" nippel och ½" slang, då risken för att slangen lossnar är minimal.
Vet inte vad du ska använda för slang, men jag får på min armerade PVC-slang på 3/4" nipplar, då är det godstjocklek på dryga 3mm har inte ens använt värmepistol eller något smörjande.
Nackdelen om du använder vasselin är att du får detta i systemet sen, kanske inte gör så mycket, men det de gör är negativt. bättre med vatten, eller glykol då, eller kanske anti-algmedel, vet ej konsistensen på detta...
August 14, 2001
födelen med armerad, och dess stelhet, och tjocka gods är ju att den inte så lätt viker sig... men är ju bökigare att installera, om det går problemfritt utan väck.
kommer säkert funka aldelles utmärkt som du tänkt, men som sagt, du får på ½" PVC-slang på 3/4" nippeln, om du inte orkar krångla med olika nipplar och så på tanken.
tänk även på att inte pumpen i sig har någon sugförmåga så du bör inte sätta pumpen över tanken.
January 31, 2004
Jag kommer antagligen låta pumpen vara i samma höjd som tanken, tanken kommer ta upp några 5,25 platser och pumpen hade jag tänkt ställa ovanför nätaggregatet, finns det förresten några hål i pumpen så att man kan skruva fast den så att den inte ligger löst?
Nån som vet vad plexiglas brukar kosta? Gissar på att jag kommer bli tvungen att gå till nån glasmästare och köpa det.
3 Guest(s)