Datorn bootar inte|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Datorn bootar inte
zaq
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 33
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 9, 2002 - 10:32 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har precis inhandlat mig en ny dator och har byggt ihop den. När jag startade datorn första gången så pep den men jag får ingen bild, alla fläktar och sånt går igång.

Det är ett Soyo K7V Dragon+ mb, och en AMD 1600+ som har en zahlman 5100 Cu som cpufläkt (den man skruvar i moderkortet)
När man sedan ska stänga av datorn så måste man dra ur sladden. Varken power eller resetknappen funkar när den väl är igång.
Jag är inte helt säker på om jag har satt power,hdd led, reset på rätt håll.
De är det enda i burken som man kan sätta på 2 sätt, antingen uppåt så att texten på dem syns, eller nedåt.
Jag testade att vända på alla så att de var uppochner och startade datorn, då kom det inget pip men annars samma som innan. Jag bytte då tillbaka kontakterna och startade, men då hade pipet försvunnit och nu får jag inget pip längre.

Jag har testat att byta grafikkort från agp till ett pci, tagit ur alla extrakort, hd, diskett, men inget av detta har hjälpt =/

Kan det vara så att det blir kortslutning genom chasit?

Är det någon som vet något om detta är är jag tacksam för svar eftersom jag är lite smått desperat.

Stefan Samuelsson
Member
Medlem
Forum Posts: 3346
142850
February 9, 2002 - 10:59 am
sp_Permalink sp_Print

Om MB:t har ett inbygt grafikkort så kan det vara aktivereat tills dess du går in i BIOS:en och väljer att du ska köra med ett annat. Kolla alltså om inte du har en kontakt vid COM- och LPT-porten som skärmsladden passar i.

Peter@20ghz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1920
142853
February 9, 2002 - 11:05 am
sp_Permalink sp_Print

Vanligtvis på nya moderkort så brukar det finnas dioder som lyser i en viss kombination som visar vilket fel det är. har du kollat om du har sådana dioder och sen kolla i mannualen vad dessa felmedelanden står för.
Annars som sagt tror jag på att du kan ha satt dessa kablar fel som du själv påpekade.

desutom så måste du för att stänga av med powerknappen hålla den intryckt i minst 5 sekunder för att den skall stänga av.

|Celeron 633 @ 792| |448mb pc133| |GeForce2 MX400 64mb tv-out| |WinXP| |Xtrn Iomega CD-RV|

[ Detta Inlägg ändrades av: Peter@20ghz den 2002-02-09 12:09 ]

zaq
Medlem
142857
February 9, 2002 - 11:17 am
sp_Permalink sp_Print

Ja, det funkade att stänga av den nu iaf, det var ju bra, så slipper man rycka sladden hela tiden

men den har inga dioder som visar, eller något integrerat grafikkort

Den enda dioden som sitter där lyser så fort man sätter i sladen, och den är till för wake on lan
Så moderkortet får ström
Men kan det vara fel på cpun, eller moderkortet?

Peter@20ghz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1920
142867
February 9, 2002 - 11:56 am
sp_Permalink sp_Print

Det kan det givetvis vara.
Har du kollat så att allt sitter ordentligt.?
Har du ingen tabell för pip-koder i din moderkortsmanual?
har du provat med nått gammalt pci graffe på en annan slott?
Kommer du in i bios överhuvudtaget eller är skärmen helt svart?
Om du provar olika grafikkort men det är helt svart så att du inte ens kommer in i bios,och du inte har några switchar på MB som ändrar skärmläge, om du har kollat att allt sitter som det skall. Om du har kollat att flytta på minnena, mm mm. prova eventuelt nån kompis cpu på brädan din.
Så tror jag nog att du skall vända dig till affären och byta mobot.

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
142869
February 9, 2002 - 12:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Låter som processorn är brännd..
Det blev samma för mig nät jag beställde min, ingen bild o så.. så ja skickade tillbaks den o fick en ny.
Moderkortet kan det också vara med det är tveksamt..
Kom i håg att inte lägga på för mycket kylpasta på processor coren.. det gör att det kyler sämre än om du inte skulle ha kylpasta alls.. papperstunnt lager.. sen kanske du fick en kylare med pastan på flänsen då behöver du ingen om du inte vill byta till en bättre typ artic silver.
Sen varförsiktig med statisk elektricitet..
och när du sätter på kylaren så måste du vara försiktig så du inte sätter den snett o smular coren..

zaq
Medlem
142872
February 9, 2002 - 12:22 pm
sp_Permalink sp_Print

vad jobbigt =/

skickade du bara tillbaka din cpu då och fick en ny?
Kylflänsen är ju ganska stor och tung, (http://www.gtek.net/produkt/cp.....005-cu.jpg) så det kan vara så...
Jag fick kylpasta med kylaren så jag använde den, och jag tog inte så mycket, och drog ut det jämt, och man ser tydligt att kylflänsen har haft kontakt med processorn.
Ska jag maila db.com och fråga kanske?

tillägg: Jag tar det alltid lungt med grejerna och jag har varit extra försiktig med att jorda mig hela tiden, så jag tror inte att den är förstörd på det sättet... om den nu är sönder

[ Detta Inlägg ändrades av: zaq den 2002-02-09 13:30 ]

Starscream
Member
Medlem
142880
February 9, 2002 - 12:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm.. Jag beställde mitt från komplett (stabil butik som faen) o dom bara testa om den funka o skickade mig en ny.smile sen om man vill dom något så svarar dom samma dag eller dagen efter.
Ja ring/maila db o säg vad som hänt.. jag antar att det är lika bra att dom får testa ditt mobo på engång!
På mitt är det 4 diodrar som sa till att det var fel på processorn.
Sen när/om du skickar tillbaks den glöm inte att rekommendera brevet så att du har kvitto på att du skickat den ifall den skulle försvinna i posten.

zaq
Medlem
142881
February 9, 2002 - 12:55 pm
sp_Permalink sp_Print

oki, tack för hjälpen
Jag får prata med dem och se vad de säger

Jag fick med en lapp från dem såg jag nu, och på den står det:
Skador som uppkommer vid tex montering av processorfläkt täcks ej av garantin. Om olyckan skulle vara framme - kontakta då ditt försäkringsbolag då hemförsäkringen (ofta krävs allriskförsäkring) kan ge dig ersättning.

Starscream
Member
Medlem
142882
February 9, 2002 - 12:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror inte att den tog skada när du monterade kylaren om du var försiktig..

oxygenial
Member
Medlem
Forum Posts: 2686
142892
February 9, 2002 - 1:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Power och Reset spelar ingen roll som helst vilket håll du sätter.

Oilboy
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 178
142938
February 9, 2002 - 3:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Går den inte igån över huvu taget? eller är det bara bilden som inte kommer? Och den låter sa du? är det Intervall pip pip pip osv eller är det bara ett långt piiiiiip???

För på mitt modekort måste man sätta in ramminnena åt ett speciellt håll, alltså visst man kan itne sätta det uppochner det fattar väll alla men prova dig fram

zaq
Medlem
142940
February 9, 2002 - 3:50 pm
sp_Permalink sp_Print

nä, det var ett kort pip precis efter man dragit ur sladden innan
men sen bytte jag ju kontakterna och efter det försvann det pipet

och minnet sitter rätt, det går ju bara att sätta på ett håll smile

men jag måste säga att ni är bra på att hjälp till här, på några timmar har jag fått 10 svar som har hjälpt mig ganska mycket, tack för det smile

Härdin
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 731
142943
February 9, 2002 - 3:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Asså...HAr du graffe i den i överhuvud taget???
BIOS brukar nämligen inte gilla att vara utan gfx...
Har du jumpers på mobot(Hur har du ställt in frekvensen?)?
Har nu nollställt bios?

ZaphoD
Medlem
Forum Posts: 17
143063
February 9, 2002 - 9:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Prova att dra ur kabeln till resetknappen helt, ibland kan den vara lite "muppig".
Kolla även att alla kort/minnen/m.m.m sittet i ordentligt.

//
Z

Starscream
Member
Medlem
143066
February 9, 2002 - 9:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Det luktar inte konstigt av din processor? 😀

nILGot
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 724
143101
February 9, 2002 - 10:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Kolla om Led till hdd och On lyser, lyser bara hdd så kan cpu vara bränd. om du inte har kopplat fel. =/ Ta ut allt onödigt =allt utom graffekort och cpu. ta ut minne, hdd, cd/dvd m.m och kolla om bild. då är problemet deducerat. funkar det inte då så är inget av de du plockade ut trasigt. kolla DIP- switcharna /jumpers. det kan vara jumpern till CMOS som står på Clear CMOS då brukar de inte start. inte gamla i alla fall...

zaq
Medlem
143215
February 10, 2002 - 9:52 am
sp_Permalink sp_Print

Det har alltid varit grafikkort när jag har testat, både agp och pci.
Allting verkar sitta ordentligt, och jag har testat att ta bort alla sladdar och sätta dit igen, men det blir samma ändå

Ska det lukta konstigt om cpun om den är brännd? För min luktar ingenting särskillt. Däremot såg jag att det är som lite mörk vätska som är stelnad vid ena kanten, men jag vet inte om den var så när jag fick den, jag kollade inte så noga på den.
Det är inga synliga skador på cpun heller

Hdd-led har inte lyst någongång, däremot så gör On det. Och jag har inte kopplat fel, det har jag dubbelkollat flera gånger smile

Kan man starta datorn utan att ha minne i den? Asså komma in till bois och så?

Det finns inga DIP- switchar på kortet (om det är till cpu) allt sånt ställs i bios...så det är ju bra om man kommer in där

Jag har iof inte testat att cleara cmos, är det bara att flytta jumpern när datorn är av, flytta tillbaka den och sen starta datorn?

Jag hade gett upp hoppet helt, men jag ska testa lite till nu tror jag. Är den redan brännd så kan det ju ändå inte hända något ännu värre med cpun.

newbee
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1116
143217
February 10, 2002 - 10:23 am
sp_Permalink sp_Print

Testa att Cleara CMOS, brukar vara så att du flyttar bygeln från typ 1-2 till 2-3 i c:a 5 sekunder och sen tillbaka, se till att stänga av nätaggregatet och dra ut nätsladden innan bara.

zaq
Medlem
145872
February 17, 2002 - 4:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tänkte bara ge en liten lägesrapport om någon undrar hur det har gått smile

Jag har försökt med alla kombinationer som går för att få datorn att fungera, och inget har hjälpt. Jag var tvungen att hitta en liknande dator där jag kunde testa de enskilda komponenterna, men ingen av kompisarna eller kompisars kompisar hade något sånt...
Jag frågade runt i stadens datorbutiker, men de kör bara med intel.
Tillslut så fick jag tag i en kille som säljer datorkomponenter genom nätet. Han hade lite saker hemma som han kunde testa med.
Vi provade att sätta minnet och processorn på ett annat moderkort, och det funkade perfekt. Sedan satte vi en ny processor och ett nytt minne på mitt moderkort, och det blev som vanligt (startade inte).
Vi prövade olika fläktar och bytte cmos batteri mm. Det hela tog runt 30 min och för det ville han ha 250:-
inte billigt, men nu vet jag vad som är fel iaf... så nu ska jag skicka den till db.com och se om de kan skicka tillbaka en ny på garantin.
Det dumma är bara att de tvunget ska kolla på kortet själva först och det tar 2 veckor, och så är det blå tumme på kortet så det tar förmodligen ytterligare 2-3 veckor innan jag får det... jobbigt =/

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 322
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL