February 14, 2007
Tjenare!
Har en relativt äcklig märkesdator (HP), som blir väldigt varm. Min P4 560J 3.6GHz blir aldrig kallare än 50 grader, och det om man kör fläkten på 100% under i stort sett 0 belastning. Annars ligger den oftast runt 60-65 grader. Detta är väl inte normalt?
Får relativt dåliga testresultat, 6900p i 3dMark03, vilket skulle vara det sämsta resultatet om man jämför med datorer med liknande komponenter på 3dMarks sida. Vet inte riktigt hur grafikkortskylningen är, får inte upp någon temp på GPU:n i SpeedFan. Datorn är väldigt högljudd, finns inte en chans att somna när den är igång, men ändå kyler den så jädra dåligt. Har såklart en skabbig original CPU-kylare med en 92mm fläkt.
Original kylare till GPU:n som visserligen ser helt okej ut, men jag vet ju inte prestandan på den. Täcker i stort sett hela kortet iaf. En 92 mm chassifläkt som dönar som bara den men inte verkar leverera tillräckligt mycket luft har jag också.
Direkta intryck av min dator? Är detta en väldigt hög temp. på en sån processor, och kommer jag få bättre prestanda om den ligger på en lägre nivå? Vilken kylare skulle passa bäst?
Har tittat på bl. a. TT Big Typhoon och Thermalright XP-120. Är Zalmans Infinity-grejor ngt att ha? Rättså ny på kylning överhuvudtaget då detta aldrig varit ngra problem innan. Har spanat lite på en 92mm Tornado-snurra, men kommit fram till att denna låter mycket mer än min dammsugare så det är nog inget alternativ till chassifläkt.
Därför går jag åt andra hållet, vill ha en tyst dator (inte jättetyst) med bra kylning. Rekommendationer?
Tack på förhand!
//Jenz
1 Guest(s)