Datorn brinner upp|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Datorn brinner upp
phiberjenz
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 4
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 13, 2007 - 10:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjenare!

Har en relativt äcklig märkesdator (HP), som blir väldigt varm. Min P4 560J 3.6GHz blir aldrig kallare än 50 grader, och det om man kör fläkten på 100% under i stort sett 0 belastning. Annars ligger den oftast runt 60-65 grader. Detta är väl inte normalt?

Får relativt dåliga testresultat, 6900p i 3dMark03, vilket skulle vara det sämsta resultatet om man jämför med datorer med liknande komponenter på 3dMarks sida. Vet inte riktigt hur grafikkortskylningen är, får inte upp någon temp på GPU:n i SpeedFan. Datorn är väldigt högljudd, finns inte en chans att somna när den är igång, men ändå kyler den så jädra dåligt. Har såklart en skabbig original CPU-kylare med en 92mm fläkt.

Original kylare till GPU:n som visserligen ser helt okej ut, men jag vet ju inte prestandan på den. Täcker i stort sett hela kortet iaf. En 92 mm chassifläkt som dönar som bara den men inte verkar leverera tillräckligt mycket luft har jag också.

Direkta intryck av min dator? Är detta en väldigt hög temp. på en sån processor, och kommer jag få bättre prestanda om den ligger på en lägre nivå? Vilken kylare skulle passa bäst?

Har tittat på bl. a. TT Big Typhoon och Thermalright XP-120. Är Zalmans Infinity-grejor ngt att ha? Rättså ny på kylning överhuvudtaget då detta aldrig varit ngra problem innan. Har spanat lite på en 92mm Tornado-snurra, men kommit fram till att denna låter mycket mer än min dammsugare så det är nog inget alternativ till chassifläkt.

Därför går jag åt andra hållet, vill ha en tyst dator (inte jättetyst) med bra kylning. Rekommendationer?

Tack på förhand!
//Jenz

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1118205
February 14, 2007 - 7:44 am
sp_Permalink sp_Print

1. Din CPU är en Prescott aka Härdsmältan.
2. Blir en P4 för varm klockar den ner sig.

Hur har du det med fläktar som tar in luft i lådan ?

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

phiberjenz
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 4
1118210
February 14, 2007 - 7:52 am
sp_Permalink sp_Print

Har ingen fläkt som blåser in i datorn, bara en chassifläkt som blåser utåt. Enligt Everest körs processorn i 3600 Mhz, varierar lite med ca 1Mhz hit och dit.

Visste inte att Prescott hade codename Härdsmältan 😛

//Jenz

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 391
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL