October 10, 2002
Ibland efter att jag har spelat i ca 1timme så dör bara min dator helt.
jag funderar på om det är någon del som blir för varm.
min prolle är på 50grader.
grafikkortet vet jag inte hur varmt det är.
men jag har ett PC x800pro @ x800XT PE som har ZALMAN ZM80D-HP VGA COOLER kylare med en fläkt på sidan.
någon som kanske vet vad det kan vara för fel?
vet inte vilket tråd den ska ligga i så jag la den i kylning.
August 14, 2001
där den bara eller startar den om sig? antar du kör WinXP? hur har du "blåskärmsinställningen"? om det är att den startar om sig och du har reboot vid blåskärm kan det vara värme, kan även vara fel på minne eller nätaggregat, kanske bara glapp någon stanns... händer det enbart när du spelar eller händer det någon annan gång med?
October 10, 2002
August 14, 2001
Ok, du skrev att den dog, så trodde den stängde av sig... om den stannar.. vet inte vad det kan vara... kolla så inga IDE-kablar glappar, då kan datorn hänga sig (98 gör det alltid) bryts strömmen till hårddisken stannar det nog med, har du nya drivrutiner? kan vara nåt sånt fel.. kanske för klent nätagg? jag har liknande problem, tror det är min hårddisk som börjar ge sig, den klickar till, sen hänger sig allt, testade dra ur strömmen på den förut när det hängt sig, märktes ingen skillnad, så den måste stanna samtidgt, på nåt stätt... kan säkert vara värme med, men tycker inte det låter så troligt med värme, eftersom processorn inte låg på mer än 50 grader... hur ofta händer det? testa köra utan sida på datorn och ställ en bordsfläkt som ventilerar om det funkar då borde det vara värmeproblem normalt sett
October 10, 2002
February 8, 2004
October 10, 2002
October 10, 2002
February 21, 2004
har fått liknande problem med en liknande dator. den funkade hur stabilt som helst fram tills idag då jag böt min kylare till XP120+enermax fläkt. funkar bra i 3dmark och superpi1m. memtest går också utan fel, körde 4h timmar idag bara för att se om det kunde vara något med det. men med prime95 blir det knas. nu har jag fått lägre temps på cpu så det kan ju knappast vara det känns det som.
den enda större förändringen som skett som kan tänkas vara till det sämre är att jag dels tog bort en fläkt som jag hade på min NB-kylning, zalmans lilla blåa variant, och drog dit lite AS5 under den. flänsen blir inte varm nu heller så det verkar ju skumt det med. om jag inte drämt på med för mycket pasta? har hört att Intels NB blir varm vid högre FSB men hur det stämmer vet jag ej.
fick också nåt konstigt problem med grafikkortet precis när jag installerat men eftersom jag vart igång på baksmällan skakis och jävlig så tog jag ur det och rengjorde för att vara säker på att jag inte hade någon pasta på skiten. det funkade bra efter det. kan jag fått in pasta i AGP porten eller nåt kanske?
vore mycket tacksam för hjälp.
October 10, 2002
SWiiT wrote: jag har ett Levicom Visible Power 500W Silver.
jag undrar om det kan vara mina satadiskar som börjar gå sönder.
Prova med en annan hårddisk och se om det är det, testa även med ett annat grafikkort. Ha så få saker inkopplade i datorn.
Mus, Tangentbord, ett minne, skärm, en hårddisk och cpu.
Lättare då att felsöka hårdvaran. Kolla även i loggboken i windows som ibland kan ge lite ledtrådar.
2 Guest(s)