Datorn går inte att ställa upp igen :(|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Datorn går inte att ställa upp igen :(
Rikkard
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 4
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 27, 2003 - 4:28 am
sp_Permalink sp_Print

Är tvungen att ställa ner min dator till 100 mhz clockfrekvens, annars låser den sig och startar om sig hela tiden , ibland kommer den inte längre en till när den checkar RAM minnet..

Har 2 st chassi fläktar, tror inte det har med överhättning att göra för temperaturen brukar ligga runt 50 grader när den startar om sej eller hänger sej.

Har en Amd athlonXP 2100+ 512 pc 2700 cruicial ddr minne, samt MSI KT3 ULTRA2 moderkort.

nån som kan hjälpa mej? 🙂

Bongo_SWE
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 207
492008
December 27, 2003 - 8:08 am
sp_Permalink sp_Print

😮 Kan det vara så att du har chippat coren på din cpu? Vet du om du har haft loss cpu'n innan dina problem uppstod?

Mv Bongo_SWE

Dreamspace
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 297
492032
December 27, 2003 - 10:23 am
sp_Permalink sp_Print

Låter som att du kan ha fått kylflänsen på snedden... Du har inte flyttat datorn nåt och fraktat den i bil eller ställt ner den lite vårdslöst? Det att du har 50 grader kan du ta med en nypa salt, iomed att tempavkänningen sitter under processorn och inte på själva coren gör att tempvisningen fördröjs. Skulle det vara så att flänsen sitter fel så ökar ju tempen dramatiskt fort och då hinner inte avkänningen med. Kolla flänsen säger jag, ladda även "Optimized settings" i bios.
Det bästa för oss som vill hjälpa vore om du talade om exakt vad som hände när den började krångla, alltså som jag frågade i början om du flyttat den eller gjort några andra förändringar.

MVH: Nicke

Rikkard
Medlem
492228
December 27, 2003 - 3:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Det verkar stämma, det började krånga när jag skulle byta fläkt till en silent fläkt, hade aldrig bytt fl'kt förrut så det blev lite klumpigt.. bytte tillbaka sedan till min gamla men det var samma problem, får väl testa att ta av den och sätta på den igen..[/b]

Dreamspace
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 297
492230
December 27, 2003 - 3:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Tänk för gudsskull på att vända den åt rätt håll! En kille jag känner stekte sin gamla 1400 T-bird när hans fläns satt fel. Urfräsningen skall ju vara mot upphöjningen på sockeln. Hoppas att du även har lagt på nån typ av kylpasta! Du måste ju göra ren coren om det suttit sån där thermal pad på från början, det jäkla kletet är ingen höjdare. Vidare så får du INTE luta på flänsen, den skall vara helt rak mot processorn annars är det stor risk att skada coren.

Rikkard
Medlem
492575
December 27, 2003 - 11:23 pm
sp_Permalink sp_Print

ja, det är nog just det som är felet, tog aldirg bort det där kletet från skydsplasten som satt på den nya fläkten.. det var nog därför det inte hjälpte och dedan gjorde jag aldrig rent coren från den gamla kylpastan o.s.v men jag har ingen större lust att att prova ta bort och göra rent, för med min otur kommer jag bara ta sönder allt.. är på G nu och ska köpauppgraderings paket det vill säga nytt moderkort med ram och cpu, kanske låter det vara men om ja ska sälja det gamla vore det ju bra om det funkade som det skulle..

Tack för hjälpen 😀

Rikkard
Medlem
492601
December 28, 2003 - 12:07 am
sp_Permalink sp_Print

Är följande en bra kombination? : Abit IS7-E 865PE chipset Moderkort,
2 st 256 Twinmos ORGINAL pc 3200 minnen, P4 2.8 GHZ Hyperthreading 800 mhz CPU.

Ska använda mitt gamla ljudkort, nätverkskort , hdd och grafikkort..

OnkelSvenne
Medlem
Forum Posts: 187
492644
December 28, 2003 - 2:26 am
sp_Permalink sp_Print

Rikkard wrote: Är följande en bra kombination? : Abit IS7-E 865PE chipset Moderkort,
2 st 256 Twinmos ORGINAL pc 3200 minnen, P4 2.8 GHZ Hyperthreading 800 mhz CPU.

Ska använda mitt gamla ljudkort, nätverkskort , hdd och grafikkort..

Funkar!
Men ska du klocka bör du välja andra minnen. T.ex. Adata bh5 som rekommenderas så hårt här på forumet. Personligen ska jag nog testa snabbare änn pc3200 för cpu'n har ja kört i 3,6 me artic cooling's budget kylare för 200:-
Men annars JA!
Du kommer bli nöjd. 17500p helt default fick ja. (r9800pro då ifs)

Bongo_SWE
Medlem
Forum Posts: 207
492662
December 28, 2003 - 4:29 am
sp_Permalink sp_Print

Du kan köpa 2 st 256 Twinmos Winbond pc 3200 minnen Som är bra. Vad du än köper så försök köpa minnen som är snabba. Winbond är tex. Cas 2.5 från början men det finns Cas 2 minnen som gör att du får högre bandbredd. Annars så verkar dom delarna vara bra. Jag tycker i och för sig att det hadde varit billigare att köpa en ny cpu om det behövs =)En Barton XP2500 får du ju för under en tusing.

Mv Bongo_SWE

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 75
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL