July 30, 2004
jag har följande dator konfiguration
p4 2,0 Ghz ( 100x20 )
512 ddram @ 266mhz
geforce3 ti200
windows xp pro
80gb hdd 7200rpm
SB! Live 5.1
MSI 6398 moderkort ( tror d heter så )
Siemens 17"
jag har en konstant cpu temp på 53-60c och datorn presterar dåligt i praktiskt taget alla spel, nya som gamla. hur ska ja göra för att få burken att fungera lite bättre ?? jag har försökt me nya drivrutiner men d har inte gett så mycke. tacksam för hjälpande svar.
March 10, 2003
Tror grafikkortet är den stora boven här. Sedan kommer CPUn.
Min spel dator börjar kännas seg nu och det är dags för mig att uppgradera lite (se spec. i sign. nedan).
Vilket OS kör du ?
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
July 30, 2004
Ctrl wrote: Tror grafikkortet är den stora boven här. Sedan kommer CPUn.
Min spel dator börjar kännas seg nu och det är dags för mig att uppgradera lite (se spec. i sign. nedan).
Vilket OS kör du ?
ja kör me windows xp pro.. men ska ja verkligen ha en så hög cpu temp som 60 grader ?
July 27, 2004
Datorn har ungefär samma konfiguration som min hade för ett halvår sedan, men jag hade en Athlon XP 1800+, bara 256MB RAM och Win98SE.
Bytte senare till WinXP Home, 512MB RAM och grafikkort med GeForce FX5900.
Här är mina erfarenheter:
- Temperaturen är normal för en dator utan extra chassifläkt. (Skaffa en extra fläkt och sätt under kragget!)
- Grafikkortet är samma typ som jag hade. Det var tillräckligt för alla tillämpningar jag provade, utom för att köra 3DMark 03 (som hängde sej).
- XP Pro, som jag använder på jobbet, har en tendens att "suga musten" ur mycket. Drivrutinerna för att köra GeForce 3-serien (och äldre) i WinXP är inte de bästa, vilket tidigare visats i tester, bl a av Tom's Hardware guide.
Jag bytte grafikkortet några månader innan jag installerade XP, så jag kan tyvärr varken verifiera eller dementera hur relevanta de testerna är i dag. Misstänker dock att drivrutinsutvecklarna inte lägger så mycket kraft på att optimera drivrutinerna till äldre grafikprocessorer...
Alltså; skaffa ett mer nyutvecklat grafikkort (eller äldre operativsystem).
/Olle
1 Guest(s)