September 15, 2001
byggde ihop en ny dator igår, allt funkade utmärkt. athlon 1600+, gforce2 ti.. sen imorse när jag skulle starta datorn piper datorn en gång, cirka en sekund o stänger sig av sig själv.. proccesorfläkten ligger på halvfart, och hårdisken laddar lite.. vad är fel?? det är ett Asus moderkort, och det står inte i handboken vad det betyder.. nån?
September 15, 2001
har testat att ta bort / sätta i andra ram minnen, men det blir ingen skillnad, den piper bara för att man inte har några i om man tar ur alla.. grafikkortet har jag testat att ta ur också men det blir ingen skillnad.. har testat att rycka o slita lite i alla sladdar, men det blir ingen skillnad..
är det inte underligt att processorfläkten bara snurrar på halvfart? högst 1500 varv/m.. gör den det om nåt är fel, eller för att proccesorn kan vara paj?
September 15, 2001
fick ordning på det där till slut.. På ASUS moderkort innebär pipet att datorn inte hittar nån processorfläkt, så den stänger av sig själv.. Fick detta svar från självaste ASUS 2 veckor efter att jag mailat dem..
This is the function of our motherboard to avoid the CPU overheated. The BIOS watches the fan speed on the POST. If the CPU fan speed can't be detected or lower than 2000rpm, the system will be shut down with a long beep. So Please replace your CPU fan with one whose speed can be detected and is over 2000rpm. If you want to disable the function, please enter Power menu in the BIOS and set "Fan check beeping" to
[Disable]."
[ Detta Inlägg ändrades av: Smeden den 2001-12-26 16:29 ]
1 Guest(s)