Datorn tjuter en sekund vid uppstart men sen funkar det|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Datorn tjuter en sekund vid uppstart men sen funkar det
CalleL
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 62
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 8, 2004 - 1:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjenare! Satte ihop en dator i helgen och har haft en hel del problem sedan dess. Nu har det mesta rett ut sig. Datorn är igång alltså. 🙂

Delarna är: P4 Prescott 3.2, Artic cooling supersilent 4 PRO M ( http://www.mycom.se/produkt/ar.....26505.html ). och ett Antec Sonata chassi.

När jag startar upp datorn så tjuter det som en ambulans på samma sätt som det gör när den larmar för värmeproblem. Det håller bara på nån sekund precis när man startar och sedan är det tyst. När jag kolla tempen i windows så ligger den runt 51-53 grader fast det klart den är ju då obelastad.

Vad kan det vara som gör att det tjuter?

På samma sätt så börjar det tjuta om jag reglerar fläkten till mellanläget. Men det är ändå inte varmar än kanske runt 57-58 grader.

Hur skall man belasta datorn för att se att den verkligen klarar att köra på den kylningen jag har? Ung. vad ska tempen ligga på. Det är väl ok så länge det är under 60-65 grader va?

Sen är den bara inställd på 2.8 Ghz nu i Biosen. Förstår det som att alla är det från fabrik eller? Vill ju gärna minst kunna köra i 3.2 men hur vet jag att det är stabilt när jag gör det? Kan jag testa det på något sätt?

CalleL
Siktar mot toppen
Medlem
714729
September 8, 2004 - 1:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Märkte precis att den också börjar tjuta om jag sänker varvtalet när jag är i windows.

Är det några inställningar som måste ändras kanske? Kör Abits övervakningsprogram och varvtalet på CPU´n lyser rött när jag bara kör i 2400. Men det är inte särskillt varmt!

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
714747
September 8, 2004 - 1:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Detta är min teori.

Den där kylningen du har går så långsamt (fläkten)
och datorn känner inte av en rotation under en viss hartighet så då står det 0 i tex bios. Men eftersom den är värmestyrd så ökar den hastighet efter ett tag (om den är värmestyrd )
Testa att gå in i bios och avaktivera alla varningar.

CalleL
Siktar mot toppen
Medlem
714752
September 8, 2004 - 1:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej den är inte värmestyrd. Den styrs med hjälp av en knapp man kan skjuta i 3 läge. Högt (3000 varv), medel (2500 varv) eller lågt (2000varv).

Har letat men inte hittar någon inställning som styr något larm beroende på fläkthastighet. Bara på temp och det är ju inget problem.

Death On Wings
Member
Medlem
714753
September 8, 2004 - 1:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan du testa att koppla in en annan fläkt på den samma fläkt kontackt på moderkortet och köra med den en stund och se om det hjälper ?

Och tjuter det även vid 3000varv ?

CalleL
Siktar mot toppen
Medlem
714770
September 8, 2004 - 1:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Testade att köra men den boxade fläkten förrut. Har varit massa strul fram o tebax men jag kan tänka mig det var för att jag hade för mycket pasta o liknande men nu skall allt stämma. (hoppas jag)

När jag körde med den boxade fläkten så pep det med någon minut mellanvarje pip. När jag bytte fläkt till denna så funkar det mycket bättre.

Nej det tjuter inte när jag kör på 3000 varv. Men jag tycker det är konstigt dels att den tjuter under en sekund vid uppstart men också sen om jag ändrar varvtalet på fläkten. Det blir ju som sagt inte så varmt så det är ju inte det som är felet.

Kan man ändra varning för varvtal o liknande i windows kanske? Hittade en rubruki i Biosen där man själv kunde styra varvtalet men när jag satte på den så började det tjuta hela tiden.

Death On Wings
Member
Medlem
714773
September 8, 2004 - 1:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du har igång ett övervaknings program så kan du sätta minsta tillåtna RPM värde och stänga av och sätta på i fall det ska pipa.

I bios borde du kunna sätta på eller stänga av Cpu fan fail.

CalleL
Siktar mot toppen
Medlem
714774
September 8, 2004 - 1:57 pm
sp_Permalink sp_Print

helt otroligt. Nu är datorn lika död som den var tidigare. Kan det vara fel på moderkortet? Det har krånglat otroligt mycket.

Death On Wings
Member
Medlem
714776
September 8, 2004 - 1:59 pm
sp_Permalink sp_Print

CalleL wrote: helt otroligt. Nu är datorn lika död som den var tidigare. Kan det vara fel på moderkortet? Det har krånglat otroligt mycket.

Hur död är den ?

CalleL
Siktar mot toppen
Medlem
714788
September 8, 2004 - 2:13 pm
sp_Permalink sp_Print

hmm... resetade cmos 3 gånger så nu fungerar den igen.

Jag gick iväg från den i kanske 10 min o sen var den död. Alltså alla fläktar o allt snurrade men skärm o tangentbord var döda.

Börjar starkt fundera på om det är moderkortet som är paj. Kan man kolla det med något program?

ribban
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 565
714793
September 8, 2004 - 2:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad har du för moderkort ?
kan vara så att den varnar när fläkten snurrar under 2000 varv (Det gör mitt) och att den tjuter i början kan vara att fläkten inte hinner komma upp i varven på en gång.

CalleL
Siktar mot toppen
Medlem
714797
September 8, 2004 - 2:20 pm
sp_Permalink sp_Print

ett ABIT AI7

Men kan man inte stänga av det?

Märkte när jag lämnad datorn i bioen i kanske 5 minuter så låste sig allting igen. hmm skummt det här..

ribban
Kommer du hit ofta?
Medlem
714799
September 8, 2004 - 2:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Då har det uguru och den piper för att fläkten inte snurrar tillräckligt snabbt. tror inte man kan stänga av det men man kan sänka minsta tillåtna varvtal, om du har installerat uguru programvaran så högerklickar du på uguru ikonen i aktivitets fältet. sen väljer du abit eq sen monitor setting sen ställer du tillåtna varvtalet under fan setting

CalleL
Siktar mot toppen
Medlem
714808
September 8, 2004 - 2:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Tackar så otroligt mycket!! Nu kan jag köra på 2500 varv istället bara.

Ung. vilka temperaturer skall man hålla sig vid?

Hur ska jag nu kolla om det är moderkortet som är kass eller inte. Skall man starta om datorn ett gäng gånger o se så det fungerar? Ska man försöka belasta så mycket som möjligt?

ribban
Kommer du hit ofta?
Medlem
714928
September 8, 2004 - 4:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Du bör hålla den under 60 grader.

CalleL
Siktar mot toppen
Medlem
714931
September 8, 2004 - 4:57 pm
sp_Permalink sp_Print

men hur ska jag kolla nu att den är under 60 grader när jag belastar den också?

Vill ju inte vänta tills den krashar när man sitter o gör något viktigt

Sen är jag fundersam om allt verkligen är som det ska med moderkortet. Det känns som det har sitt eget liv. Kan man kontrollerar så att det är helt på något sätt?

Hudsonhawk
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 189
717855
September 11, 2004 - 3:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Ladda hem Prime95 som du hittar po http://www.google.com

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
718047
September 11, 2004 - 6:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Shutdown on CPUFAN-fail? Tror lite på den teorin om att det står "Fanspeed "0"" i bios.
Sätt den till off.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 359
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL