Datorn utomhus funkar det ?|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Datorn utomhus funkar det ?
warzone
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 266
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 26, 2002 - 6:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Funderar på att i höst /vinter slänga ut servern på altanen. Hade tänkt placera chassit i en trälåda som står förhållandevis skyddat (från regn i alla fall dock lär snön dreva sig runt den). Det största problemet som jag tror uppstår är helt enkelt att det blir för kallt. Pallar en hårddisk 20-30 minus ? Eller behöver man likförbenat värma upp lådan / isolera ? Hur är det med de andra delarna orkar de med kylan ? Nån som har erfarenhet eller tips ?

Iceman
Member
Medlem
Forum Posts: 4735
196343
August 26, 2002 - 6:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför ska du ha en dator på altanen? 😀

Jag tror inte den pallar kylan, lätt hänt att det blir frost och kondens och grejer då, vilket inte är särskilt nyttigt för komponenterna..

Det är nog bra mycket bättre att ha datorn inomhus i nån garderob eller nåt, där det inte råder vinterväder 🙂

z0rd4n
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 80
196347
August 26, 2002 - 6:39 pm
sp_Permalink sp_Print

altså det kommer väl bli ett problem med fukten i luften är kanske inte så nyttigt.. och sen då frost... det lät ju vara ganska bad det med 🙂

warzone
Kommer du hit ofta?
Medlem
196376
August 26, 2002 - 8:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Frost är nog ingen risk om man bara väntar på minusgrderna däremot blir det nog kondens vilket är mindre bra. Alternativet är att slänga upp datorn på vinden i hyreshuset och sen använda sig av trådlös överföring felet är bara att det blir lite i slöaste laget alternativt allt för dyrt 🙁

SlowManCrap
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 165
196393
August 26, 2002 - 11:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du ska slänga upp servern på vinden så köp typ 100 meter nätverkskabel och dra upp...det blir nog bra.

Göm kabeln väl så inte dem andra hyressnubbarna får syn på den, då lär det ju bli ett J***A liv 😀

warzone
Kommer du hit ofta?
Medlem
196420
August 27, 2002 - 8:35 am
sp_Permalink sp_Print

Tyvärr blir det lite svårt att använda sig av kabel. Det är ett par våningar upp och dra kablen upp för trappan är ingen hitt. Och i hissen blir det så lätt trassel 🙂

NeTrOpA©®
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 9
196488
August 28, 2002 - 6:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Bara snacka med hyresvärden och fråga om du får fra upp en kabel till vinden, det måste ju finnas kablar som redan går till vinden, kan du dra den brevid den...

warzone
Kommer du hit ofta?
Medlem
196501
August 28, 2002 - 6:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo förvisso, vi får väl se hur det blir. Ett alternativ som faktiskt är överkommligt är att införskaffa en VIA C3 processor och köra den utan fläkt och ett tyst nätagg med HD ljuddämpning och sen trycka in den i en garderob. Borde ju faktiskt bli tillräckligt tyst.

Stäck
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 4
196640
August 29, 2002 - 1:46 pm
sp_Permalink sp_Print

warzone wrote: Frost är nog ingen risk om man bara väntar på minusgrderna däremot blir det nog kondens vilket är mindre bra.

Jag skulle oroa mig mer för frosten än för kondensen. Kondens får du bara på sånt som är kallare än den omgivande luften. Datorn genererar värme och blir då varmare än omgivningen, så det är inte något problem.
Jag tror däremot inte saker med rörliga delar, t.ex. hårddiskar mår så jättebra av minusgrader. Men eftersom de också genererar värme ska det väl funka att bygga in dem i något isolerande (frigolit!) så de håller sig vid några plusgrader. Om du skulle stänga av datorn / få strömavbrott kommer hela rasket ändå att frysa ihop (men så länge du inte startar datorn för kallt borde det funka)

YemanCool
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1301
196663
August 29, 2002 - 3:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Men varför inte då köpa en vattenkylning och dra ut en slang och ställa tanken i en driva snö! då lär de bli tyst och bra plus att hårddisken slipper minusgrader.

bjorne_
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 127
196900
August 30, 2002 - 7:54 am
sp_Permalink sp_Print

Du kan ju annars ställa den på vinden eller nåt för där är det jävligt kallt. Nu i sommar så plockade jag ut hela min dator och satt ute i solen och spelade. Jävligt skönt faktiskt även ifall det var riktigt varmt ute så blev inte datorn varmare än vad den brukar bli.

YemanCool
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1301
196932
August 30, 2002 - 10:58 am
sp_Permalink sp_Print

bjorne_ wrote: Du kan ju annars ställa den på vinden eller nåt för där är det jävligt kallt. Nu i sommar så plockade jag ut hela min dator och satt ute i solen och spelade. Jävligt skönt faktiskt även ifall det var riktigt varmt ute så blev inte datorn varmare än vad den brukar bli.

Hehe! jag gjorde faktiskt oxå de! va grymmt skön att sitta ute på gräsmattan under ett prarsoll med en kall bärs!

bjorne_
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 127
196953
August 30, 2002 - 12:52 pm
sp_Permalink sp_Print

YemanCool wrote: [quote=bjorne_]Du kan ju annars ställa den på vinden eller nåt för där är det jävligt kallt. Nu i sommar så plockade jag ut hela min dator och satt ute i solen och spelade. Jävligt skönt faktiskt även ifall det var riktigt varmt ute så blev inte datorn varmare än vad den brukar bli.

Hehe! jag gjorde faktiskt oxå de! va grymmt skön att sitta ute på gräsmattan under ett prarsoll med en kall bärs!

Samma här fast jag satt med en kall snus :blink: .

Men saken var att var jag än satt i trädgården kom det solk på skärmen. Solen speglades antingen på husets fönster eller nåt annat.

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
196996
August 30, 2002 - 3:35 pm
sp_Permalink sp_Print

frosten och kondensen kommer att döda den lätt, och hårdiskarna ska hellst vara över 20 grader

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 347
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL