November 26, 2002
Hur mäter du? Med vad, hur långt ifrån burken, osv. Ett "tyst" rum ligger på drygt 30 db om jag inte är helt ute och cyklar. Hur som helst, jo jag har lagt ner en del pengar att få burken tyst, men mer tid än pengar faktiskt.
- Bytt fläkt i nätagget.
- Zahlman fancontroller till CPU-fläkten.
- ca 1kvm 10 mm ljudisolering inköpt från Biltema.
- Köpte mig en Maxtor 80gb hd som är i princip helt ljudlös. (och mkt bra)
Inga övriga fläktar i chassiet än ovan nämnda - 43 grader på CPUn vid normal load. 2-3 m från datorn kan du inte höra om den är på.
July 17, 2002
John_lz wrote: Hur mäter du? Med vad, hur långt ifrån burken, osv. Ett "tyst" rum ligger på drygt 30 db om jag inte är helt ute och cyklar.
Rätta mig om jag har fel, men jag tror att man alltid mäter ljudtryck (dB) exakt en meter från ljudkällan.
Det där med tyst rum tycker jag låter lite mycket; strax under 20dB vore kanske mer rimligt.
November 25, 2002
August 16, 2002
The Whistler wrote: [quote=Allmoge-conny]Min låter inte så mycket......
.....mer än en vinkelslip.
Var glad för det. När jag sätter på mina fläktar på 12V när jag är på LAN så tar folk av sig lurarna och ber den dumma jäveln som satte igång en jetplansmotor att stänga av den.
HAHAHAHA... asså hur jälva mycket låter din dator??? jag har 11 fläktar (inkl vattenpump till vattenkylningn), varav 9 är 90mm på 12v... fast ingen har nånsin klagat på mig...
dessutom så sover jag som e bäbis typ en meter ifrån min dator
November 25, 2002
keffing wrote: [quote=The Whistler][quote=Allmoge-conny]Min låter inte så mycket......
Var glad för det. När jag sätter på mina fläktar på 12V när jag är på LAN så tar folk av sig lurarna och ber den dumma jäveln som satte igång en jetplansmotor att stänga av den.
HAHAHAHA... asså hur jälva mycket låter din dator??? jag har 11 fläktar (inkl vattenpump till vattenkylningn), varav 9 är 90mm på 12v... fast ingen har nånsin klagat på mig...
Att använda 11 fläktar till en anläggning som är vattenkyld låter lite konstigt
November 25, 2002
chrippaz wrote: Allmoge-conny varför då?
Ja i alla fall om hela anläggningen är vatten kyld så behöver man väl bara en fläkt som lederbort värmen från radiatorn.
Men vissa har bara vattenkylning på cpu:n och då behöver man ett par fläktar för att blåsa ur lådan från allt värme, men 11 det är lite väl överkurs.
November 4, 2001
Allmoge-conny wrote: [quote=chrippaz]Allmoge-conny varför då?
Ja i alla fall om hela anläggningen är vatten kyld så behöver man väl bara en fläkt som lederbort värmen från radiatorn.
Men vissa har bara vattenkylning på cpu:n och då behöver man ett par fläktar för att blåsa ur lådan från allt värme, men 11 det är lite väl överkurs.
Han kanske inte har allt i datorn vattenkylt? Antar att han har några fäktar till radiatorn, några för att få bra ventilation (låg systemtemperatur), kyla hårddiskar, kanske inte ens har vattenkylt grafikkort... Men jag kan hålla med om att 11 verkar mycket
July 17, 2002
keffing wrote: [quote=The Whistler][quote=Allmoge-conny]Min låter inte så mycket......
Jag kan ju nämna att mina två Delta-fläktar (80mm) låter 52dB styck på 12V... =)
1 Guest(s)