Demontera/montera grafikkortskylare... ?|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Demontera/montera grafikkortskylare... ?
metal82
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 85
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 5, 2005 - 11:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej på er alla! 🙂

Nu är det tyvärr så att min halvt år gamla grafikkortskylare börjat låta mer än vad den brukar göra. 🙁 Den låter lite som en hårddisk som jobbar, fast mer (en modern hårddisk syftar jag på). Rör jag lite lätt på fläkten på kylaren så ändrar sig missljudet.

Jag har kollat om det skulle varit något ivägen för fläkten, men det är det inte. Jag har blåst rent också, men det har inte blivit bättre. Kanske är lagret som börjat ge sig redan? 😕

Mina alternativ är helt enkelt att skicka in den på garantin, eller att byta ut fläkten mot en annan. Skickar jag in den på garantin så blir jag utan grafikkort i säkert en vecka, minst, och jag känner inte för att vara utan dator så länge. Nackdelen med att byta kylare är ju att garantin ryker då jag sätter dit en ny, men den risken tror jag jag har bestämt mig för att ta.

Så.... jag har i stort sett bestämt mig för att köpa en Zalman VF700-ALCU http://www.datorbutiken.com/se.....VF700-ALCU

Det största orosmomentet är väl inte kanske just monteringen av den, utan demonteringen av den befintliga originalkylaren. Kortet jag har nu är ett: http://www.webhallen.com/prod......p?id=34863.

Är det krångligt att montera loss en sådan kylare, eller är det bara lossa på ett par skruvar i princip?

Och till sist, de små minneskylare som medföljer Zalman kylaren, är det ett måste att ha dem på, eller funkar det utan? Som jag kan se nu på grafikkortet sitter det ingen kylning på dessa.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
916441
July 6, 2005 - 5:13 am
sp_Permalink sp_Print

De brukar sitta med två/fyra pinnar igenom PCB'n, det är bara att ta en flat tång och trycka igen pinnen så du kan trycka ur den åt andra hållet.
Ja, det blev knepigt, men om du kollar på baksidan av kortet förstår du vad jag menar.
Minneskylarna är väldigt bra att ha på, om de nu ändå medföljer, för minnena på nya grafikkort brukar gå varma som satan, klart att föredra.

metal82
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 85
916513
July 6, 2005 - 9:56 am
sp_Permalink sp_Print

Oki, danke. Jag får ta det mycket lugnt och metodiskt, då ska det nog gå bra. 🙂

cHeNg_Ho
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1122
921344
July 16, 2005 - 8:17 am
sp_Permalink sp_Print

Det kan vara lite pilligt, med det går.
Jag tror att man sätter fast "Zalman VF700-ALCU" med ett fäste på baksidan av kortet.
Hade en sån hemma, den såg ritigt bra ut.. Dessvärre passade den inte på mitt 6600GT..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 268
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL