Den tystaste fläkten som finns att köpa?!?!|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Den tystaste fläkten som finns att köpa?!?!
MrL0vep@nts
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 331
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 20, 2003 - 7:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Hejsann!

Som jag kanske har nämt så har jag vattenkylning i min låda och nu inskaffat en seagate disc. så lådan är helt tyst, förutom de 3 fläktarna som jag har i lådan. en av de måste jag leva med Papst 120mm som är relativt tyst för dess storlekn, men de andra två är helt från vettet!! en zalman zm1 eller nåt och en panared eller nåt(satt originellt i mitt nätagg, nu i sidan av lådan). zalman ska visst gå på 20 Db(6volt) och den andra på 25 men båda låter lika jävla mycket, de överröstar min 120 mm fläkt utan problem! så jag har tänkt att köpa nya 80 m.m. fläktar. vilka ska jag ha? papst 12 Db?

Läste lite inlägg förut och då pratade folk om att zalman var tystast, men den är ju verkligen inte tyst, vinar och susar så inne i ######". och det sas även att Papst 12 Db läte mer, är det sant? ska jag leva med oljudet?!? eller köpa Papst 12 Db?!?

DiZi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 868
316584
April 20, 2003 - 7:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har en papst 12db om du ska ha 😛

nivaman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1496
316619
April 20, 2003 - 8:22 pm
sp_Permalink sp_Print

MrL0vep@nts wrote:
Läste lite inlägg förut och då pratade folk om att zalman var tystast, men den är ju verkligen inte tyst, vinar och susar så inne i ######". och det sas även att Papst 12 Db läte mer, är det sant? ska jag leva med oljudet?!? eller köpa Papst 12 Db?!?

jag har bara bra erfarenheter av papst 12 dB... den är knäpptyst...
måste vara tillverkningsfel på ljudliga papsten isf.

Ogrebeast
Member
Medlem
Forum Posts: 3771
316627
April 20, 2003 - 8:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Har både Zalman, Papst 12dB och Papst 19dB.

Man är tvungen att sätta papstarna till 7V för att få bort det mesta av de hemska vibrationer de ger ifrån sig.

Zalman-fläktarna går mycket fint på 5V. Tycker man att Zalman susar mer än pastarna så beror det på att de driver mer luft - duh!

Mitt val är helt klart Zalman, eftersom de blåser mer/ljudnivå.

https://www.nordichardware.se/.....hp?t=47617

MrL0vep@nts
Kommer du hit ofta?
Medlem
316752
April 20, 2003 - 10:18 pm
sp_Permalink sp_Print

DiZi wrote: Jag har en papst 12db om du ska ha 😛

om den funkar bra, och är tyst, så skulle jag vilja veta vad du tar för den?=)

MrL0vep@nts
Kommer du hit ofta?
Medlem
316753
April 20, 2003 - 10:22 pm
sp_Permalink sp_Print

nivaman wrote: [quote=MrL0vep@nts] Läste lite inlägg förut och då pratade folk om att zalman var tystast, men den är ju verkligen inte tyst, vinar och susar så inne i ######". och det sas även att Papst 12 Db läte mer, är det sant? ska jag leva med oljudet?!? eller köpa Papst 12 Db?!?

jag har bara bra erfarenheter av papst 12 dB... den är knäpptyst...
måste vara tillverkningsfel på ljudliga papsten isf.

alltså sorry för lite stavfel och det, du måste ha missförståt det. jag har inge 12Db papst, bara en 120 mm som är temp styrd, lägsta ljudnivån är på 22 och högsta på typ 28 tror jag. den snurrar troligen på typ 23-24 Db och den är tystare än mina 80 mm fläktar. så jag undrar hur tysta 12 Db från papst är, du säger att den är tyst och jag blir bara glad av det men har du hört en zalman eller nån annan att jämnföra med?=) jag säger det inte för att vara taskig men hörsel upplevelser beror mycket från person till person och var datorn står:) jag har min ganska nära mig, typ 1 meter.

MrL0vep@nts
Kommer du hit ofta?
Medlem
316754
April 20, 2003 - 10:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote: Har både Zalman, Papst 12dB och Papst 19dB.

Man är tvungen att sätta papstarna till 7V för att få bort det mesta av de hemska vibrationer de ger ifrån sig.

Zalman-fläktarna går mycket fint på 5V. Tycker man att Zalman susar mer än pastarna så beror det på att de driver mer luft - duh!

https://www.nordichardware.se/.....hp?t=47617

jo jag läste ditt inlägg:) det är därifrån jag blev lite orolig att papsten skulle låta mer än zalman:/ om vi säger att det stämmer, och du som har provat flera fläktar, ska jag köpa en papst 19Db och sätta den på 7V eller köpa en papst 12Db och köra den på 12V?

Ogrebeast
Member
Medlem
316762
April 20, 2003 - 10:36 pm
sp_Permalink sp_Print

MrL0vep@nts wrote: [quote=Ogrebeast]Har både Zalman, Papst 12dB och Papst 19dB.

https://www.nordichardware.se/forum/viewtopic.php?t=47617

jo jag läste ditt inlägg:) det är därifrån jag blev lite orolig att papsten skulle låta mer än zalman:/ om vi säger att det stämmer, och du som har provat flera fläktar, ska jag köpa en papst 19Db och sätta den på 7V eller köpa en papst 12Db och köra den på 12V?

Om jag blir tvungen att välja mellan papstarna så skulle jag köpa den på 19dB och köra den på 7V. Den på 12dB vibrerar så på 12V, och blåser knappt inget på 7V.

Men jag tycker fortfarande att Zalman-fläktarna presterar bättre på 5V än vad papstarna gör på 7V.

MrL0vep@nts
Kommer du hit ofta?
Medlem
316772
April 20, 2003 - 10:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Om jag blir tvungen att välja mellan papstarna så skulle jag köpa den på 19dB och köra den på 7V. Den på 12dB vibrerar så på 12V, och blåser knappt inget på 7V.

Men jag tycker fortfarande att Zalman-fläktarna presterar bättre på 5V än vad papstarna gör på 7V.

vilken blåser mest: papst 19Db på 7V eller papst 12Db på 12v?

förresten gjorde du 5 volts moståntd själv eller köpte du det? skulle nämligen själv vilja få tag på en:) har en på 6V iof som földe med zalman, borde väl inte spela så stor roll mellan de eller? bara 1 V? förresten måste påpeka att min låda är ljudisolerad så den kan "svälja" vibrationer bättre än sus så jag undrar ändå omte inte papst borde passa mig bättre? thnx för era svar hittils förresten!

Ogrebeast
Member
Medlem
316793
April 20, 2003 - 11:19 pm
sp_Permalink sp_Print

MrL0vep@nts wrote: [quote=Ogrebeast]Om jag blir tvungen att välja mellan papstarna så skulle jag köpa den på 19dB och köra den på 7V. Den på 12dB vibrerar så på 12V, och blåser knappt inget på 7V.

förresten gjorde du 5 volts moståntd själv eller köpte du det? skulle nämligen själv vilja få tag på en:) har en på 6V iof som földe med zalman, borde väl inte spela så stor roll mellan de eller? bara 1 V? förresten måste påpeka att min låda är ljudisolerad så den kan "svälja" vibrationer bättre än sus så jag undrar ändå omte inte papst borde passa mig bättre? thnx för era svar hittils förresten!

Jag köpte Papstar som satt på en molex

[Image Can Not Be Found]

Då var det bara att byta plats på sladdarna så fläkten fick 7V. Men visst om du köper fläkt med 3-pinskontakt borde Zalman motståndet funka fint.

Det där med din ljudisolering så tror jag snarare att sus är lättare att dämpa än vibrationer för ett chassi.

MrL0vep@nts
Kommer du hit ofta?
Medlem
316798
April 20, 2003 - 11:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote: [quote=MrL0vep@nts][quote=Ogrebeast]Om jag blir tvungen att välja mellan papstarna så skulle jag köpa den på 19dB och köra den på 7V. Den på 12dB vibrerar så på 12V, och blåser knappt inget på 7V.

Jag köpte Papstar som satt på en molex

[Image Can Not Be Found]

Då var det bara att byta plats på sladdarna så fläkten fick 7V. Men visst om du köper fläkt med 3-pinskontakt borde Zalman motståndet funka fint.

Det där med din ljudisolering så tror jag snarare att sus är lättare att dämpa än vibrationer för ett chassi.

sant det där med isoleringen, men den gör ingen nytta när fläkten ska blåsa ut:P

Ogrebeast
Member
Medlem
316799
April 20, 2003 - 11:27 pm
sp_Permalink sp_Print

MrL0vep@nts wrote: sant det där med isoleringen, men den gör ingen nytta när fläkten ska blåsa ut:P

Nä det stämmer, men då sätter man två fläktar på låga varv än en på höga. Bara man löser vibrationerna så kvittar det ju vilken fläkt du tar egentligen, men jag tycker som sagt att Zalman viner mindre/cfm.

MrL0vep@nts
Kommer du hit ofta?
Medlem
316804
April 20, 2003 - 11:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote: [quote=MrL0vep@nts]sant det där med isoleringen, men den gör ingen nytta när fläkten ska blåsa ut:P

Nä det stämmer, men då sätter man två fläktar på låga varv än en på höga. Bara man löser vibrationerna så kvittar det ju vilken fläkt du tar egentligen, men jag tycker som sagt att Zalman viner mindre/cfm.

jag håller fullständigt med dig om det där med att papst fläktarna har sina erriterrande vibrationer, det låter som traktor ljud i mini format. men det där med suset/vinandet måste jag dock påpeka att det är svårt att klå papst. vinandet/suset beror på fläktenskonstruktion eller mest på bladens konstruktion, om du har lagt märke till papst fläktarna så har de färre blad än de flesta andra fläktar, och bladens struktur liknar flygplanvungarnas. visst är zalmans flänsar också böjda och ser kanske tillochmed lite fräcka ut men papst bladen är lite tjockare där det ska va tjockare och tunnare där det ska vara tunnare för minsta luftmotstång, det ger de respekt tycker jag:P. bara de kunde bli av med brummer ljudet så skulle de helt klart vara bäst!

nivaman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1496
316902
April 21, 2003 - 9:29 am
sp_Permalink sp_Print

MrL0vep@nts wrote: Om jag blir tvungen att välja mellan papstarna så skulle jag köpa den på 19dB och köra den på 7V. Den på 12dB vibrerar så på 12V, och blåser knappt inget på 7V.

här hittar du "7 volts modden"... alternativt "5 volts modden"...
http://www.cpemma.co.uk/7volt.html

MrL0vep@nts
Kommer du hit ofta?
Medlem
316956
April 21, 2003 - 10:57 am
sp_Permalink sp_Print

här hittar du "7 volts modden"... alternativt "5 volts modden"...
http://www.cpemma.co.uk/7volt.html

thnx!

roru
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 112
332567
May 9, 2003 - 11:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast....

vilken låter mest....papst 19 db.....på 7v

eller zalman på 5v...å har zalman fläkten en likadan molex som papst 19db,så det blir lätt att byta plats på piggarna

nivaman.....hittar inte 5v modden på denna sidan..bara 7v...

Ogrebeast
Member
Medlem
332597
May 10, 2003 - 7:52 am
sp_Permalink sp_Print

roru wrote: Ogrebeast....

vilken låter mest....papst 19 db.....på 7v

eller zalman på 5v...å har zalman fläkten en likadan molex som papst 19db,så det blir lätt att byta plats på piggarna

Papsten ger ifrån sig ett lågt smattrande, det gör inte Zalman. Dock viner Zalman något mer, men det är väldigt lite och det beror antagligen på att den flyttar på mer luft. Zalman-fläkten ger alltså mer blås än vad Papsten gör.

Zalman-fläkten finns bara med vanlig 3-pins-kontakt att köpa. Men en väldigt smidig grej att använda är en sån här:
http://www.gtek.se/index.php?m.....4aa72dd659

roru wrote: nivaman.....hittar inte 5v modden på denna sidan..bara 7v...

https://www.nordichardware.se/.....are_dator/

MrL0vep@nts
Kommer du hit ofta?
Medlem
332798
May 10, 2003 - 2:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu har jag köpt en past 19Db, den låter lika mycket som min Zalman. dock så blåser den mer än min zalman. när jag körde min papst på 7V så hördes den inte, helt ärligttalat; jag fick kolla efter om den var igång. Dock så blåste den så att det inte mräktes, fick ta fram en tunn pappers remsa för att kolla om den blåste eller sög in, den blåste men inte mycket. Har placerat fläkten i nätagget och har jag den på 12V så är nätagget helkall odkc så låter det lika mycket som förut, och med 7V blir den helt varm.

ps är det farligt att nätaggregatet blir lite varmt? när borde man börja oroa sig? nån som vet?

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
335839
May 14, 2003 - 1:29 pm
sp_Permalink sp_Print

av egna erfaraneheter har jag kommit fram till en sak... aldrig mer 80mm...

erick
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 129
337196
May 16, 2003 - 12:39 am
sp_Permalink sp_Print

MrL0vep@nts wrote:

ps är det farligt att nätaggregatet blir lite varmt? när borde man börja oroa sig? nån som vet?

Undrar samma sak...

Det är en sånhär eller tre man ska slå till på altså..
http://www.gtek.se/index.php?m.....038;id=450 😀

Eller?? Räcker en sådan för att kyla nätagget? (300w dyrt nätagg)

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 394
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL