April 3, 2001
Om det är lönt eller inte? Det vet jag inte. Det jag vet är att det är en hobby, och det är roligt. Precis som att man trimmar sin bil för att man ska KUNNA köra fortare. Om man sen gör det är ju en annan sak. Jag har ett stort intresse för bilar och bilbyggen också, och jämfört med att trimma bilar så är det ju "gratis" att överklocka datorer.
Det finns så mycket som är onödigt, men man gör det ju för att det är så sjuhelvetes skoj!
March 1, 2001
klockade min tb 1000 till 1368, det gjorde en fet skillnad, iofs behöver jag inte en så snabb dator för att kunna spela cs och liknande spel men för mej är det lite som en hobby, lite samma grej som att vissa gillar att meka och trimma moppar.
Sen att min dator låter som jetplan skiter ja i eftersom jag alltid spelar hög musik, (även när jag lirar cs) Sen är det ju lite skrytstatus att ha snabb dator..
visse
December 19, 2000
paralellen mellan bilen och cpu:n MHz tal är ganska felaktig. se på det såhär istället..
du har som uppgift att skriva en en bok.
du har ett tagentbord som du skriver 100 tecken minuten och ett annat som du skriver 150, kanske rentav 200 teken i minuten på.
modell 1 kostar 100:-
modell 2 kostar 200:-
MEN, när du ska skriva in nästa bok, och nästa och nästa så har du fortfarande kvar ditt bra tangentbord och kan skriva ner det snabbare, utan att det är jobbigare, eller att det kostar mer.
vi som kör vatten vet va jag snackar om, vi pluggar in våran amd i vattensystem och får ganska mycket samma temps som vi fick på intelsystemet, fast, vi kan klocka dom 200MHz mer än fläkt riggarna. och vi som vet va vi håller på med, våra riggar låter inte mer än en 5-6db mer än en standard burk med 300w agg.
April 20, 2001
Detta med OC är en hobby/Sport för oss intresserade.
1. Först försöker vi klocka upp allt så mycket som möjligt.
2. Sätter dit mera fläktar, klockar ännu mer.
3. upptäcker att datorn låter som ett JAS 39-Gripen på låghöjdsflygning.
4. Köper nya tystare fläktar eller vatten.
5. Köper ny dator och börjar om från början.
//Patrik
April 1, 2001
2001-06-26 19:13, skrev xero:
allså det är rätt onödigt att lägga ut så mycket pengar på kylning...klocknings tillbehör!.....det är ju ändå inte nån större skillnad! dem flesta av er har ändå inte nån större användning av en dator som är snabbare än 800MHz!....vad är mening med det hela...man surfar ju bara och lyssna på musik...dem flesta program kräver inte mer heller!......DET HELA ÄR RÄTT MYCKET SLÖSERI MED PENGAR OCH TID!...man kan knappast kalla det hobby heller!!!hehehehe[ Detta inlägg ändrat av xero 2001-06-26 21:55 ]
Det är ju ingen som säger att man klockar, tweakar osv för att vinna prestanda i alla lägen. Man gör det för att det är kul. men om du är så j**la fattig och inte vill hålla på med det så ska vi inte tvinga dig !
April 8, 2001
hehehe.....jag gjorde denna tråd för att se hur många som skulle bli upprörda......ni tog det väldigt hårt!
blev en rätt populär tråd ändå....
-----------------
s y s t e m :
moddat hq08
ASUS a7v
AMD 900@1000MHz
Taisol
voodoo3
Soundblaster live!
25gb HD...öööhhhh och en j**la massa fläktar!
[ Detta inlägg ändrat av xero 2001-06-28 19:15 ]
December 19, 2000
Mitt svar på din fråga är att det kostade mig 25 kronor att löda om mitt moderkort och utan att byta upp min kylfläns kunde jag dra min duron 600 till 1133 MHz. Ibland har man inte nytta av prestandaökningen, men om man är kostnadsmedveten eller som i mitt fall fattig, då är det trevligt att sitta med en processor som man vet kommer ut i butik ca ett år senare och har prestanda som är bättre än vad man än kan köpa i butik
(om man inte räknar risc-processorer då )
Användningen av den prestandaökningen får man när man gör om sina vanliga musik-cd till mp3 eller liknande.
April 14, 2001
Att springa 100 meter under 10 sekunder har man ju heller ingen nytta av, men folk gör det ändå. För mig är det en liten kick att kunna se att jag blir snabbare än min kompis, och så är tävlingen i gång överallt i alla kvarter, precis som 100 meterslöparen. Det blir liksom en sport å roligt är det, å ingen sport är väl gratis.
Men ok. Att kunna tweaka utan att det kostar en spänn vore väl det bästa, men så är ju inte fallet.
February 10, 2001
klart man har nytta av det.
hum oc e en väldigt social verksamhet man träffar massa intresant folk och liknande.
Dock ere lite dysstert när man läser nyheter där det står att man har kommit på ett sätt att låta prollarna gå i 100 ghz hum känns lönt att sen försöka få upp sin egen i en 300 mer hehe.
1 Guest(s)