July 28, 2003
Köpte min digidice igår, har en P4 3.0ghz 800mhz 1mb i, och den är upp i 64 grader när jag surfar, höll på defragmentera och nåt annat så kom den upp i 75 grader. Läste nånstans att dom bytte ut en utav fläktarna , tror det var system fläkten, skulle det räcka ifall jag köper en PAPST 60MM fläkt? Eller måste jag göra nåt mer? Och vad är smärtgränsen på Pentium, har bara haft AMD tidigare.
Mvh
January 10, 2005
Nej du är inte ensam.
Köpte en Digidice i höstas och smällde in en 3.2 ghz Prescott och ett ATi x800 Pro.
Hade en idletemp på 65 C & en 80-85 C i full-load(Cpu).
Efter att ha retat mig på det i en dryg månad så drog jag hem till farsan med lådan och lånade verkstan.
Satte in 2st 80mm arctic-cooling fläktar på grafikkortssidan och en 120 mm på nätaggregats-sidan som alla gick på 5 V. Gjorde en liten specialare med nätagget för att få plats med 120 mm fläkten.
Nu ligger idle-tempen på ca 52-55 C (Cpu), lådtempen på en 23 C. Vid full last hamnar jag runt 70-75(Cpu) grader.
Satt och pillade med Speedfan igår och stängde av Cpu-fläkten och den lilla skitfläkten på baksidan av lådan.
Trodde ju direkt att temperaturen skulle skena iväg, men icke. Cpu-tempen gick inte över 65 C.
Men är ändå inte nöjd tycker det låter lite för mycket om lådan, så jag funderar på att smälla in en vattenkylning.
January 24, 2002
Du är inte ensam om värmeproblem i en Digidice! Från början satte jag in två stycken 92 mm papst på ovansidan och 2 zalman 80 mm på baksidan. Då blev det svalt och behagligt, men den jädra processorfläkten låter som en fön. Så jag satte in en Zalman CNPS7700-Cu som sitter perfekt. Nu blev det en jädra skillnad. Har nu tagit bort två 92 mm ovanpå och kör endast på de två Zalman som förser med friskluft från baksidan på 7 V. Min ligger på runt +35 C nu. 😀
January 24, 2002
DaHooF wrote: Nej du är inte ensam.
Köpte en Digidice i höstas och smällde in en 3.2 ghz Prescott och ett ATi x800 Pro.
Hade en idletemp på 65 C & en 80-85 C i full-load(Cpu).
Efter att ha retat mig på det i en dryg månad så drog jag hem till farsan med lådan och lånade verkstan.
Satte in 2st 80mm arctic-cooling fläktar på grafikkortssidan och en 120 mm på nätaggregats-sidan som alla gick på 5 V. Gjorde en liten specialare med nätagget för att få plats med 120 mm fläkten.
Nu ligger idle-tempen på ca 52-55 C (Cpu), lådtempen på en 23 C. Vid full last hamnar jag runt 70-75(Cpu) grader.
Satt och pillade med Speedfan igår och stängde av Cpu-fläkten och den lilla skitfläkten på baksidan av lådan.
Trodde ju direkt att temperaturen skulle skena iväg, men icke. Cpu-tempen gick inte över 65 C.Men är ändå inte nöjd tycker det låter lite för mycket om lådan, så jag funderar på att smälla in en vattenkylning.
Köp en reserator så kommer du ifrån alla problem...
July 28, 2003
Men det känns lite löjligt att man ska behöva modda sönder lådan för att sätta dit extra fläktar osv, kunde inte abit grejat det redan från början?
Min står nu i 62grader och jag sitter och skriver det här och lyssnar på musik. 😐
Bytte du cpu fläkten säger du, bara sjävla fläkten eller hela paketet med kylfläsen som sticker ut osv ? har hört på abits forum att man kan ta en vanlig cpu fläkt hållare från ett moderkort och sätta den på digidicen då kan man sätta en vanlig cpu fläkt, funderar på att göra det!
2 Guest(s)