June 22, 2002
det här är säkert fel men så har tror jag att det ligger till
SIMM (Single Inline Memory Module) = inte EDO eller EDO
DIMM (Double Inline ...) = inte SDRAM (har aldrig sett DIMM som inte varit SDRAM dock) eller SDRAM (Synchronyus D???).
SDRAM = PC66, PC100, PC133, DDR1700/???, DDR2100/266 eller DDR2700/333
Min poäng var alltså att all ram nyare än PC66 är DIMM. Tror jag.
Rätta mig om jag har fel, för det har jag säkert.
[ Detta Inlägg ändrades av: KungMidas den 2002-07-11 21:26 ]
June 22, 2002
Mycket mycket möjligt. Det kanske skulle kunna va så att det finns SIMM och DIMM socklar, och i dessa sitter olika typer av ram osv. I alla fall, S står för Single och D står för Double. Poängen är ju att gammal SIMM var man ju tvungen att sätta parvis (t ex 2*16 för att få 32mb) när pentium kom, medans man slapp det igen med DIMM. (som jobbar som två SIMM, typ)
Ofta ser man ju också minnena kallas bank 0/1, bank 2/3 och bank 4/5 på moderkort med 3 dimm-platser. logiskt.
men ganska ointressant, när allt kommer omkring... poängen är, om jag har rätt dvs, att DIMM(-platser) är fullständigt normalt/normala och förekommer i alla datorer idag. SDRAM är en typ av ram som sitter i DIMM-platsen.
Däremot är det ju skildnad mellan SDR och DDR. DDR är klart snabbare, men moderkortet måste klara det (vilket oftast betyder att det också kräver det). DDR är väl också en typ av dimm, right? även om man inte säger det. nåja.
[ Detta Inlägg ändrades av: KungMidas den 2002-07-12 03:02 ]
1 Guest(s)