February 16, 2005
min nordbryggefläkt "disco-Roland" (msi´s mobo fläkt som blinkar rött blått å gult) låter så in i Hel**** ... 6300rpm å det går inte sänka då jag inte kan köra msi´s corespeed, de fetbuggar på denna datorn... vad kan jag göra för att tysta ner fanskapet men inte överhetta mobo:et?
sen är det nått ljud i datorn som låter som en fläkt typ som går från ljudlös till ett dovt surrande för att sedan sjunka bort igen så håller det på.. ä de cpu fläkten (boxed org fläkt) som jävlas?!
August 14, 2001
Vet inte hur mycket värme din nordbrygga utvecklar, men passiv kylning brukar funka, eller om du köper en sån klfläns och monterar en 60-80mm fläkt som blåser på på lågt varvtal, då borde det inte bli för varmt.
Testa stanna fläktarna en efter en när du hör det dova ljudet, då kan lokalisera vilken fläkt som låter. kanske fläktstyrt nätagg? vart med om att dessa varierat ganska mkt i ljudvolym, ganska irriterande.
February 16, 2005
ok, monterade ett nytt agg i dag faktiskt men om man jämför det med mitt gamla så är detta knäpptyst.. nu hör man bara cpu fläkten å
disco-roland.. lyckade efter många om å men sparka i gång CoreCenter (msi´s överklocka-för-noobs) det är enda platsen man kan sänka fläkt jävlarna men kunde bara sänka från typ 6300 till
5440, gjorde skillnad men det är ju inte direkt tyst..
av någon anledning kan jag inte styra farten på chassifläkten (kopplas till en vanlig 4pins molex) kan inte heller i något prog avläsa farten på varken den fläkten eller nätaggs fläkten... kunde inte avläsa mit gamla agg heller.. några tips på den fronten?!
November 22, 2001
Jag har precis monterat en sådan msi-fläkt (istället för abits kassa fläkt som började tjuta efter en veckas användning).
Tycker inte den låter alls mycket trots 6000rpm.
Har du testat speedfan?
Jag kan sänka hastigheten ned till 35% (sen stannar fläkten) med det, ungefär 2000rpm.
February 16, 2005
Json_81 wrote: Jag har precis monterat en sådan msi-fläkt (istället för abits kassa fläkt som började tjuta efter en veckas användning).
Tycker inte den låter alls mycket trots 6000rpm.Har du testat speedfan?
Jag kan sänka hastigheten ned till 35% (sen stannar fläkten) med det, ungefär 2000rpm.
av nån anledning så kan jag inte sänka fläktarna med speedfan, endast med msi´s egna corecenter...
nix ingen rpm signal från agget heller.. går det fixa?! för både agg å cahssifläkt?! skulle gärna vilja kunna sänka alla fläktar.. all (fläkt)Makt åt mig!
August 14, 2001
Nä, eftersom du har konstant spänningsmatning kan du ej sänka varvtal... RPM-signal borde dock gå fixa, om du kollar där de 2 nuvarande kablarna i fläkten sitter har du troligtvis en 3e kontakt där med, för varvtal, dock måste du kunna sänka spänningen för att sänka hastigheten på fläkten, det funkar inte att sänka spänningen på 12V ut från nätagget, eftersom alla komponenter (ja, nästan iaf) är anslutna dit. om du vill kunna varvtalskontrollera fläktarna måste du ansluta till 3-pinns-kontakterna på moderkortet.
August 14, 2001
är du helt säker på det? låter inte troligt.. brukar sitta 3-4 st på...
jadå, finns förgrenare, men då kan du ändå inte få varvtal för varje fläkt... fläkthastigheten kommer hoppa och allt blir konstig.t. så har det iaf varit för mig... bättre du köper en fläktkontroller eller bygger om du vill styra fläktarna.
February 16, 2005
um okej.. nja inte heltsäler men efter ha glot på å läst i moderkorts handboken så fick jag det intrycket.. mis 865pr neo2 fis2r, får ta å bygga en fläktkontroller med små steglösa vreden (typ dimmers).. hehe man ska ju lära sig sånnt mä vid nått tilfälle.. btw. tack för upp lysningarna
August 14, 2001
Ok... brukar sitta en del sånna på... CPU Chassi och chipset, ibland fler, men möjligt det inte alltid är så.
Jag föredrar nästan fläktkontroller med fasta lägen, går välja 2 av 5 7 och 12V anledningen till detta är att det inte blir någon effektförlust, har du steglöst reglerbar kommer det bli massa värme vid kontrollern. alternativ kan du köpa en 2-pols till-till-till brytare, finns på Elfa, så kan du köra alla 3 lägerna, om inte jag tänker fel nu, börjar bli trött, 3-pols går det iaf med, tror det ska gå med 2-pols med, men orkar inte tänka. 7 och 12V brukar funka rätt bra, fläktar brukar inte låta mycket på 7V... Men är ju upp till dig hur du vill göra.
2 Guest(s)