Disco-Roland, NB fläkt|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Disco-Roland, NB fläkt
Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1131
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 1, 2005 - 8:23 pm
sp_Permalink sp_Print

min nordbryggefläkt "disco-Roland" (msi´s mobo fläkt som blinkar rött blått å gult) låter så in i Hel**** ... 6300rpm å det går inte sänka då jag inte kan köra msi´s corespeed, de fetbuggar på denna datorn... vad kan jag göra för att tysta ner fanskapet men inte överhetta mobo:et?

sen är det nått ljud i datorn som låter som en fläkt typ som går från ljudlös till ett dovt surrande för att sedan sjunka bort igen så håller det på.. ä de cpu fläkten (boxed org fläkt) som jävlas?!

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1511
867436
April 1, 2005 - 9:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Vet inte hur mycket värme din nordbrygga utvecklar, men passiv kylning brukar funka, eller om du köper en sån klfläns och monterar en 60-80mm fläkt som blåser på på lågt varvtal, då borde det inte bli för varmt.

Testa stanna fläktarna en efter en när du hör det dova ljudet, då kan lokalisera vilken fläkt som låter. kanske fläktstyrt nätagg? vart med om att dessa varierat ganska mkt i ljudvolym, ganska irriterande.

Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
867482
April 1, 2005 - 11:07 pm
sp_Permalink sp_Print

ok, monterade ett nytt agg i dag faktiskt men om man jämför det med mitt gamla så är detta knäpptyst.. nu hör man bara cpu fläkten å
disco-roland.. lyckade efter många om å men sparka i gång CoreCenter (msi´s överklocka-för-noobs) det är enda platsen man kan sänka fläkt jävlarna men kunde bara sänka från typ 6300 till
5440, gjorde skillnad men det är ju inte direkt tyst..

av någon anledning kan jag inte styra farten på chassifläkten (kopplas till en vanlig 4pins molex) kan inte heller i något prog avläsa farten på varken den fläkten eller nätaggs fläkten... kunde inte avläsa mit gamla agg heller.. några tips på den fronten?!

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
867490
April 1, 2005 - 11:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Ta bort fläns och ta bort den abnorma mängd kylpasta som sitter där, ersätt med bättre.

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
867495
April 1, 2005 - 11:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Du måste ansluta fläktar till moderkortet för att kunna läsa av någon RPM-signal... så är de bara kopplade till 4-pins molex går det inte, och troligtvis ingen RPM-signal från nätagg heller va?

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
867538
April 2, 2005 - 7:22 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har precis monterat en sådan msi-fläkt (istället för abits kassa fläkt som började tjuta efter en veckas användning).
Tycker inte den låter alls mycket trots 6000rpm.

Har du testat speedfan?
Jag kan sänka hastigheten ned till 35% (sen stannar fläkten) med det, ungefär 2000rpm.

Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
867816
April 2, 2005 - 8:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Jag har precis monterat en sådan msi-fläkt (istället för abits kassa fläkt som började tjuta efter en veckas användning).
Tycker inte den låter alls mycket trots 6000rpm.

Har du testat speedfan?
Jag kan sänka hastigheten ned till 35% (sen stannar fläkten) med det, ungefär 2000rpm.

av nån anledning så kan jag inte sänka fläktarna med speedfan, endast med msi´s egna corecenter...
nix ingen rpm signal från agget heller.. går det fixa?! för både agg å cahssifläkt?! skulle gärna vilja kunna sänka alla fläktar.. all (fläkt)Makt åt mig! laugh

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
867841
April 2, 2005 - 9:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Nä, eftersom du har konstant spänningsmatning kan du ej sänka varvtal... RPM-signal borde dock gå fixa, om du kollar där de 2 nuvarande kablarna i fläkten sitter har du troligtvis en 3e kontakt där med, för varvtal, dock måste du kunna sänka spänningen för att sänka hastigheten på fläkten, det funkar inte att sänka spänningen på 12V ut från nätagget, eftersom alla komponenter (ja, nästan iaf) är anslutna dit. om du vill kunna varvtalskontrollera fläktarna måste du ansluta till 3-pinns-kontakterna på moderkortet.

Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
867855
April 2, 2005 - 9:32 pm
sp_Permalink sp_Print

jag har bara en 3pins på mitt mobo... finns det nån keffokabel så man kan grena den kontakten?!

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
867908
April 2, 2005 - 10:43 pm
sp_Permalink sp_Print

är du helt säker på det? låter inte troligt.. brukar sitta 3-4 st på...

jadå, finns förgrenare, men då kan du ändå inte få varvtal för varje fläkt... fläkthastigheten kommer hoppa och allt blir konstig.t. så har det iaf varit för mig... bättre du köper en fläktkontroller eller bygger om du vill styra fläktarna.

Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
867931
April 3, 2005 - 12:13 am
sp_Permalink sp_Print

um okej.. nja inte heltsäler men efter ha glot på å läst i moderkorts handboken så fick jag det intrycket.. mis 865pr neo2 fis2r, får ta å bygga en fläktkontroller med små steglösa vreden (typ dimmers).. hehe man ska ju lära sig sånnt mä vid nått tilfälle.. btw. tack för upp lysningarna

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
867948
April 3, 2005 - 1:39 am
sp_Permalink sp_Print

Ok... brukar sitta en del sånna på... CPU Chassi och chipset, ibland fler, men möjligt det inte alltid är så.

Jag föredrar nästan fläktkontroller med fasta lägen, går välja 2 av 5 7 och 12V anledningen till detta är att det inte blir någon effektförlust, har du steglöst reglerbar kommer det bli massa värme vid kontrollern. alternativ kan du köpa en 2-pols till-till-till brytare, finns på Elfa, så kan du köra alla 3 lägerna, om inte jag tänker fel nu, börjar bli trött, 3-pols går det iaf med, tror det ska gå med 2-pols med, men orkar inte tänka. 7 och 12V brukar funka rätt bra, fläktar brukar inte låta mycket på 7V... Men är ju upp till dig hur du vill göra.

Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
868189
April 3, 2005 - 5:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Frisk wrote: Ok... brukar sitta en del sånna på... CPU Chassi och chipset, ibland fler, men möjligt det inte alltid är så.

.

får fundera lite på´t.. tack för alla tips i alla fall

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 48
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL