Diskussionstråd: hwbot pro-league|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Diskussionstråd: hwbot pro-league
Mattias Awes
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 67
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 8, 2010 - 12:34 am
sp_Permalink sp_Print

Jag läser sällan på hwbots forum så denna diskussion har helt gått förbi mig. I stora drag går det ut på att dela upp hwbot i två ligor. En liga för vanliga folk som i stort köper sina egna grejer och en liga för sponsrade benchare. Det skall nämnas att vanliga folk frivilligt får delta i pro-ligan.

läs: http://hwbot.org/forum/showthr.....php?t=8239 och läs http://hwbot.org/blog/wp-conte.....oleage.pdf

Detta är tänkt som en diskussionstråd där vi skriver våra tankar om hwbot och hur ni skulle vilja se rankingen utvecklas. Det är ett laddat ämne för vissa och jag ber er att inte pajjkasta utan istället föra en saklig diskussion.

Jag startar med mitt egna pladder så tar vi det från det:P
Efter att ha bläddrat igenom trådarna på hwbot, utan att detaljstudera, så tycker jag att det är rätt väg att gå. Personligen hade det gärna fått fortsätta som det är för jag bryr mig mer om min egen klockning än om hwbot-poäng. Först och främst klockar jag för att det är min stora hobby och jag tycker det är skitkul, hwbot och annat tävlande kommer i andra hand men det har sin plats det också.

Hwbot är ett utomordentligt verktyg för klockare, både som databas och en kul sätt att tävla lite mot resten av världens benchare. Det är kul att kämpa sig uppåt, det gör mig till en duktigare benchare och det utmanar mig själv att gå ett steg längre hela tiden. Svårheten att klättra ökar exponentiellt, både kunskapsmässigt och ekonomsikt så det är helt klart tufft att nå högt. Kunskap får man genom att läsa, lära, experimentera och det är för ändamålet gratis så där tävlar alla på lika villkor. Det är bara ens egen vilja och disciplin som stoppar, inget mer att säga om den saken.
Ekonomin i benchandet är nog det som är mest laddat i diskussionen. Hårdvaran som krävs för att ligga i topp kostar astronomiska summor, kringutrustningen nästan lika mycket. Tillverkarnas inblandning och sponsring tar sedan de astronomiska summorna och flerdubblar dom genom att låta några lyckliga benchare handplocka de bästa exemplaren av den bästa hårdvaran. Detta innebär att vanliga människor inte har en sportslig chans. Visst kan en satsande benchare ha osannolik tur och få en uppsättning som klockar högre än högst, men om en vecka eller kanske en månad är han nedpetad igen. Ungefär så ser det ut enligt mig.

Nu gissar jag att vi har kommit till den punkt där meningarna går isär. Jag generaliserar jag grovt, och drar ytterligheterna till det extrema. En ena änden av skalan får då vi fattiga purister och i andra änden rika fullsponsrade tävlingsbenchare.
Puristen talar om att överklockarandan är död, är det inte stabilt är det skit, luftkylning är det enda sanna, det var bättre förr osv.
I andra änden står den betalda klockaren med alla tillgångar och möjligheter, skakar oförstående på huvudet och menar att det bara är skills som stoppar puristen från att nå toppen och fattar inte varför puristen gnäller. Sen är fighten igång.
Jag har dummat till exemplet åt båda hållen, de flesta ligger säkert i mitten av skalan men ni kanske kan förstå vad jag menar ändå.
Så, vad tycker jag egentligen?
Jag är glad över den utveckling som skett. Överklockningen har vuxit enormt senaste 6-7 åren, hårdvaran har blivit 100 gånger tuffare,bättre, starkare, tåligare och mer bencharvänlig. Utbudet av kylning på alla plan har blivit stort. Tävlingar hålls konstant, på alla ställen och nivåer. Detta tack vare att tillverkarna har sett marknaden och slagit mynt av den. Det har samtidigt skapat problemet med "orättvisa" men det rör mig inte i ryggen. Vad spelar det för roll? Allt har ju blivit så mycket bättre för mig som klockare ändå, på alla sätt.
Även om jag inte lider av det alls för min egen del så förstår de som tycker det är orättvist, de som sliter, som har kunnandet men inte medel. Tyvärr är det så att världen inte är, och kommer nog aldrig att bli, rättvis ändå. Det går inte att stångas mot det och låta det hindra en, man får helt enkelt göra det man kan, med det man har, och se till att ha kul medan man gör det. Om ingen sponsring existerade skulle det splittringen vara lika stor ändå. En som inte har pengar att köpa det senaste skulle inte kunna hävda sig mot en som har råd osv
Det är orättvisa i det, men så är livet.
Nu hoppas jag verkligen att hwbot delar upp rankingen. Det är det rätta att göra och det gör världen lite mindre orättvis. De vanliga benchare som känner sig hindrade av sponsrade folk slipper tänka på det något mer. De sponsrade bencharna i sin tur skall aldrig behöva ta skit för att de har lyckats, jag unnar dem det verkligen och gläds för deras skull. Mitt benchande blir inte sämre för att deras blir bättre.

Vad tycker ni om saken? Skriv i klartext vad ni menar är rätt och fel, och hur ni föreslår att man rättar till fel

Fredrik_8
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 258
1254934
September 8, 2010 - 8:04 am
sp_Permalink sp_Print

Bra skrivet!

Jag kan faktiskt inte bry mig mindre över huruvida vissa blir sponsrade eller ej. Kan bara glädjas med fåtalet som faktiskt får chansen!

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
1254993
September 9, 2010 - 10:22 am
sp_Permalink sp_Print

jag har nu skummat igenom HWbots Pro League PDF och även läst igenom ditt inlägg Mattias.
Tycker att du verkar ha i stort sätt samma uppfattning som mig om hur överklockningsscenen ser ut idag och att det nog kan behövas lite nytänkande för att få den att komma vidare och utvecklas på bästa sätt.

Egentligen är detta något vi på NH, eller rättare sagt vi som ansvarar för SMPC, fajtats med i närmare 8 år nu. Inför varje nytt mästerskap gör vi större/mindre förändringar i upplägget för att främja deltagandet hos de överklockare som kanske inte sitter på samma möjligheter som de mer etablerade profilerna. Det är en evig kamp och som du själv är inne på är det en kamp man aldrig kan vinna.
Överklockning kommer precis som allt annat här i världen innehålla en viss del orättvisa, det kommer vi aldrig ifrån.

Men jag tror helt klart det är vettigt att på något sätt särskilja på överklockare och extremöverklockare. Vi har redan gjort det i SM med våra olika kategorier, Classic är ju det mest uppenbara exemplet där endast luftkylning är aktuellt samt väldigt få tester. Eller för den delen Pris/Prestanda som förvisso kräver en hel del resurser, men inte i närheten så mycket som när vi körde 3DMark06 där vi hade kanske 1-3 personer i hela Sverige som hade kapaciteten och kontakterna för att få tag i ett system som hade chans att vinna.

En uppdelning av HWbots ligor känns ganska naturligt, men det stora problemet är vart man ska dra gränsen. När bör/måste man tillhöra Pro League osv?

Jag har sagt det tidigare och säger det igen, det är tyvärr lite väl naivt att beklaga sig över sponsrade överklockare och i ärlighetens namn vill vi väl alla se hur högt hårdvaran kan pressas i slutändan? Men utan tvekan krävs det förändringar så att inte vanliga överklockare tappar sugen eller motivationen, något vi kämpat med under flera år i SM och även ser på den bredare överklockningsscenen.

Tror detta är rätt väg att gå, nu gäller det bara för dem att få fram ett vettigt regelverk och upplägg så att de två ligorna kan fungera tillsammans.

Mattias Awes
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 67
1255005
September 10, 2010 - 7:13 am
sp_Permalink sp_Print

Gränsen för pro eller icke pro kommer bli nästa huvudvärk. Sätter hwbot en nolltolerans blir det löjligt hårt för de som av och till får något men som inte alls är sponsrade på samma sätt som hicookie, men jag tänker samtidigt att om man har en mer flytande gräns kommer missnöjet aldrig att försvinna och moderationsarbetet för hwbot blir oändligt.

Jag tror att jag frivilligt att lägga mig i pro-ligan av den enkla anledning att jag vill hålla ryggen fri.

Evil_AnAnas
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 24
1255717
September 27, 2010 - 8:17 am
sp_Permalink sp_Print

Även om tanken är väldigt god känner jag att jag själv kommer i kläm i detta.
Eftersom jag både har moderkort från tillverkare hemma samt resultat med ES cpuer som vi körde hos ASUS skulle det betyda att jag ska köra i pro-ligan. Däremot känner jag mig helt klart inte lämpad att delta där, speciellt när jag inte ens äger en 980x och inte kommer ha råd med en på några månader. Jag har inga problem med att folk äger grymma ES cpuer som krossar mina resultat, mitt mål är ju att en gång också kunna få tillgång till fina ES cpuer även om vägen tid är lång. Nu kan jag ju missförstått lite av upplägget då jag läste igenom det lite snabbt men för mig personligen känns det inte som det blir bättre.

elmor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1144
1255719
September 27, 2010 - 8:36 am
sp_Permalink sp_Print

Evil_AnAnAs;1255803 wrote: Även om tanken är väldigt god känner jag att jag själv kommer i kläm i detta.
Eftersom jag både har moderkort från tillverkare hemma samt resultat med ES cpuer som vi körde hos ASUS skulle det betyda att jag ska köra i pro-ligan. Däremot känner jag mig helt klart inte lämpad att delta där, speciellt när jag inte ens äger en 980x och inte kommer ha råd med en på några månader. Jag har inga problem med att folk äger grymma ES cpuer som krossar mina resultat, mitt mål är ju att en gång också kunna få tillgång till fina ES cpuer även om vägen tid är lång. Nu kan jag ju missförstått lite av upplägget då jag läste igenom det lite snabbt men för mig personligen känns det inte som det blir bättre.

Det är ok att få prylar då och då även om man inte deltar i pro-ligan. Vill du däremot köra med ES-cpuer måste du upp ett snäpp.

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
1255723
September 27, 2010 - 11:44 am
sp_Permalink sp_Print

Det är ju som jag skrev tidigare tror jag, det kommer alltid vad några som kommer i kläm. Problemet är oftast vart man ska dra gränsen, här likaså då det handlar om olika mängder sponsrade produkter osv. Men på det stora hela kan det nog vara en nödvändig utveckling för att "vanliga" överklockare inte ska tappa modet.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 345
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL