September 5, 2001
Hehe..nu hittade jag nåt riktigt tufft tror jag. i Soft Menu III på mitt Abit hittade jag Dram Clock. två val är möjliga: HOST CLK
och HCLK-PCICLK.
HOST-CLK är att minnerna körs i samma hastighet som FSB:n? eller? och det andra är vad? så här står det..."Default settning is Host CLK. this option is used to set the working speed of SDRAM either the same as CPU working ferq. or plus or minus the PCI clock speed."
eftersom jag har pc 100 ice orginal minnen kommer jag inte upp mer än 147MhZ FSB(Host CLK) men med HCLK-PCICLK är jag upp i 156MhZ stabilt. Hur snabbt körs minnerna då? och vad är nackdelen med detta??? liksom vi Intel människor är juh beroende på FSB?!
December 19, 2000
On 2001-12-30 03:13, hawkie wrote:
Hehe..nu hittade jag nåt riktigt tufft tror jag. i Soft Menu III på mitt Abit hittade jag Dram Clock. två val är möjliga: HOST CLK
och HCLK-PCICLK.
HOST-CLK är att minnerna körs i samma hastighet som FSB:n? eller? och det andra är vad? så här står det..."Default settning is Host CLK. this option is used to set the working speed of SDRAM either the same as CPU working ferq. or plus or minus the PCI clock speed."eftersom jag har pc 100 ice orginal minnen kommer jag inte upp mer än 147MhZ FSB(Host CLK) men med HCLK-PCICLK är jag upp i 156MhZ stabilt. Hur snabbt körs minnerna då? och vad är nackdelen med detta??? liksom vi Intel människor är juh beroende på FSB?!
Host-clk betyder som du skrev själv att minnena körs i samma hastighet som fsb. Host clk - pciclk innebär att man kör minnena i fsb-hastigheten + pci-hastigheten, exempelvis, kör du fsb i 100 MHz och hostclk på minnena så går båda i 100 MHz
om du väljer alternativt hostclk+pciclk körs minnena i 133 MHz (pci-hastigheten är 1/3 av fsb)
höjer man fsb så höjs hostclk och pciclk i normala fall
Intelanvändare är mer beroende av höga fsb eftersom man inte kan låsa upp intels cpuer
Jag kan inte komma på några större nackdelar med högre fsb
1 Guest(s)